Persoonlijk geloof ik dat het einde in grote lijnen wel gebeurt zoals het gebeurt. Alleen is het duidelijk dat Shepard mentaal niet 100% is, niet alleen door mogelijke indoctrinatie maar ook vermoeidheid dat gedurende de hele game eigenlijk wel te merken is maar een hoogtepunt bereikt tijdens het einde. De 'starchild' en de drie keuzes zijn grotendeels hallucinaties, maar uiteindelijk slaagt Shepard er in om de Reapers te verslaan [en kiest daarbij in gedachten het destroy-einde] Wat er daarna gebeurt is onduidelijk, Shepard ziet het voor zich in zijn gedachten maar is inmiddels bewusteloos. Een tijdje later ontwaakt hij met een vlugge ademhaling... Zo ervoer ik het tijdens het spelen en hier blijf ik bij.
Ik vond het einde echt geweldig, had het niet beter kunnen voorstellen. Was zelf echt bang dat het zo'n standaard cliché 'happy ending' zou worden als je gewoon alles goed deed. Als BioWare dit inderdaad gedaan had, was er waarschijnlijk een hoop minder geklaag geweest. Dus hulde naar Casey Hudson/BioWare voor vasthouden aan artistieke integriteit, ook met de Extended Cut. Dit einde is precies wat je er zelf van maakt, hoe je het zelf interpreteert, van het relatief 'blije' Synthesis einde tot het meest destructieve einde wat je maar kunt bedenken, volgens de eigen lore zal het merendeel van de (bewoonde) planeten vernietigd worden als de Mass Relays vernietigd worden, inclusief de organismen die erop leven.
(zie Mass Effect 2 'Arrival DLC')