1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Multi] Mass Effect Andromeda

Discussie in 'Games' gestart door Goiz, 3 dec 2013.

1. Servantes

Servantes Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.356
    Je denkt ik ben een hoofdredacteur ik mag gewoon dubbel posten?:+

AnubisNefer en Mallakai vinden dit leuk.
  2. Racerblade01

Racerblade01 Active Member

Leuk Bevonden:
    1.046
    Ik was al bang voor dit voorbeeld. Je zegt het zelf al, het is een gameplaywijziging, mede doordat de gameplay van deel 1 gewoon inferieur was. Mede door thermal clips is de gameplay door de serie gewoon zwaar verbeterd, jammer dan dat het niet geheel logisch is, maar liever dit dan nog steeds dat alle wapens crappy cooldowns hebben. Positieve retcon wat mij betreft.

Enneh, je claimt dat Andromeda meer retcons introduceert dan 2 en 3 bij elkaar, en vervolgens kom je met voorbeelden van deel 2 en 3. Nog steeds niet gehoord wat de retcons van Andromeda zijn (en dat YT-kanaal dat je linkt heeft er ook bijzonder weinig) en waarom dat de originele trilogie beïnvloedt.

3. Peter Bijl

Peter Bijl Peter Eindredacteur

Leuk Bevonden:
    77
    De gameplay van Mass Effect 1 was beter vanwege de snelheid en rpg elementen die op dat moment nog nadrukkelijk aanwezig waren. Het spel stuurt er bewust op aan om continu in beweging te blijven en zo veel mogelijk je krachten te gebruiken; krachten die beduidend sterker en diverser worden, naarmate je meer punten in de statistieken steekt.

In deel 2 begint de consolification van de serie, wat voor een beduidend langzamere en tergende gameplay zorgt. In plaats van de speler te belonen met het zo snel en efficiënt mogelijk uitschakelen van vijanden als in deel 1, moet je nu constant dekking zoeken en af en toe even omhoog koekeleren en wat schade doen. Vervolgens neem je weer dekking en de cirkel is weer compleet. Tel daar ook nog eens bij op dat elke klasse minder krachten heeft, biotics al helemaal waardeloos worden wegens een universele cooldown (wellicht het ergste element van deel 2) en je hebt een spel dat qua gameplay een duizend-in-een coverbased shooter is geworden. 't Is niet voor niets dat veel fans deel 2 bestempelen als 'Gears of Effect.'

Voor retcons van Andromeda verwijs ik naar mijn recensie. Om het echter TL;DR te houden: We weten dat de Krogan bereid zijn te vechten voor elke vruchtbare vrouw. We moeten echter geloven dat én de Krogan bereid zijn enkele tienduizenden vrouwen weg te sturen naar een nieuw stelsel én dat de vrouwelijke Krogan opeens overal vertegenwoordigd zijn en zelfs de kolonie mogen leiden. Twee keiharde retcons.

Ander voorbeeld: De Salarian maatschappij is qua bestuur zo matriarchaal als maar kan. Vrouwen bepalen alles in de regering en het is hun verboden om ambachtelijk werk uit te voeren. Opeens zien we echter vrouwelijke workers, soldaten en zelfs een pathfinder, werk dat ten strengste verboden is binnen die maatschappij.

En nog een laatste: De mens is het meest recente ras dat zich aansluit bij de galactische maatschappij en wordt door de Shepard trilogie (met uitzondering van deel 3 allicht) argwanend in de gaten gehouden. Sterker nog, je moet je best doen om aliens te vinden die niet op z'n minst wantrouwend zijn tegenover de ontwikkeling van de mens. We moeten echter geloven dat de hele premisse van Andromeda, een nieuw bestaan opbouwen in een ander stelsel, gefinancierd wordt door een menselijke organisatie, tienduizenden, zo niet honderdduizenden aliens weet te overtuigen zich hierbij aan te sluiten en de mens een centrale rol geeft in het leiderschap van de toekomstige samenleving. Let hierbij op dat de Andromeda individuen niets mee krijgen van de gebeurtenissen rondom een groot deel van Mass Effect 2 en 3 en dat zij geen enkele reden hebben om de mensen zoveel vertrouwen te geven.

Okee nog een: De Krogan die naar Andromeda gaan hebben nog steeds het genophage-gen in zich zitten. Sterker nog, ze hebben het gemodificeerde gen in zich dat Mordin vlak voor de gebeurtenissen van deel 2 verspreidt over het ras, omdat de vruchtbaarheid van de Krogan lijkt te herstellen. Om dit gen weer teniet te doen, heb je het onderzoek van Mordin nodig en dit speelt natuurlijk een grote rol in deel 3. In Andromeda hoeft dat allemaal echter niet. Nee, tijdens de cryostasis (600 jaar) hebben ze een gentherapie toegepast (hoe, wat vertelt het spel ons niet) en nu zijn ze 4% vruchtbaarder ofzo. Niet alleen doen ze nu overkomen alsof Mordin niet belangrijk is voor het genezen van de genophage, ze verkondigen wetenschappelijk onmogelijke dingen. Het punt van cryostasis is dat mensen tussen dood en leven zweven en eigenlijk al onze functies stil worden gezet. Nu wordt echter beweerd dat tijdens een status waarin het lichaam niets kan doen en stil wordt gezet, het lichaam zich dankzij gentherapie kan aanpassen aan een mutatie. That's not how it works.

Kortom, Andromeda stuurt aan op een kumbaya samenleving waarin alles en iedereen gelijk is aan elkaar, iedereen elkaar het volste vertrouwen geeft en dat eigenlijk alle alien culturen wel hetzelfde zijn op wat gekkigheden na. Niet alleen gooit het spel zo een universum te grabbel waarin juist ongelofelijk veel problemen bestaan tussen verschillende rassen en tussen individuen en partijen van rassen onderling, ook gooit het maar wat wetenschappelijke mumbo jumbo er tegenaan, in de hoop om een plotprobleem te repareren.

Fiasco en Yellow 13 vinden dit leuk.
  4. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Tldr zit in The Witcher 3.

:)

5. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.440
    Ik speel die spellen niet, Yellow. Slechte kwaliteit releases zijn al jaren en jaren een probleem bij veel dev/publisher combinaties. Het is dus niet gestart bij Unity en Masterchief. Wat ik wel merk is dat het elk jaar de grens iets verder wordt verlegd. FFXV bijvoorbeeld, waarin stukken van het verhaal nog moesten worden "gepatcht". Het nieuws wordt positief gebracht ("we doen dit voor jullie"), maar het is wel duidelijk dat zelfs na 10 jaar deze game niet helemaal "af" was. Vroeger zou dat veel meer kritiek opleveren, nu is het alweer bijna "normaal".

Gelukkig zijn er ook veel goede voorbeelden, games zoals o.a. UC4, Persona 5, HZD, Witcher 3 en de meeste games uitgebracht in samenwerking met of door Nintendo. Er zijn nog veel meer voorbeelden waarbij je duidelijk ziet hoeveel liefde er wordt gestopt in deze releases. Of je het leuke games vindt is een ander verhaal, maar ze zijn stuk voor stuk tot in de puntjes verzorgd.

Ik denk dat het ten dele het probleem wordt veroorzaakt door de gaming community zelf, vooral de demografie. Veel jonge gamers wil zeggen veel impuls gedreven aankopen en een weinig kritische houding richting de verkooppraatjes op de media. Deze groep is erg trendgevoelig en wil er graag bij horen. Dit leidt o.a. tot de meest rare situaties als het om pre-order bonussen gaan. Deze groep heeft voor mijn gevoel ook niet zo heel goed door dat ze eigenlijk zelf een soort gratis beta-tester aan het worden zijn, zelfs na release. Misschien geven ze er ook wel niet zoveel om?

Uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit, zolang we allemaal op één lijn liggen in de community. Dat is helaas niet het geval, veel groepen gamers spreken elkaar tegen als het bijvoorbeeld gaat om wat we kwalitatief "goed genoeg" vinden als release. Zolang gamers onderling de gelederen niet sluiten zijn wij de zwakke partij, die relatief gemakkelijk wordt uitgebuit. De meeste macht blijft dan liggen bij de devs/publishers.

Yellow 13 en Peter Bijl vinden dit leuk.
  6. Racerblade01

Racerblade01 Active Member

Leuk Bevonden:
    1.046
    Kan het er niet mee eens zijn. Ik heb de trilogie (in ieder geval de eerste twee delen) in de dubbele cijfers keren uitgespeeld en het is iedere keer weer een verademing om naar deel 2 te gaan. De plot van deel 1 blijft wat mij betreft het beste, en daarom ook nog wel waard om te spelen, maar de gameplay is zo tergend. Deel 2 kwam zeker RPG-invloeden tekort in de gameplay, maar dat heeft weinig met thermal clips te maken.

True, maar het is wel nogal nodig. Reproduceren enzo. Je kan moeilijk naar een nieuw sterrenstelsel gaan en geen vrouwen meenemen, dan laat je je cultuur maar even voor wat het is om je eigen bestaan veilig te stellen. Vrouwen hebben nu eenmaal veel macht in de cultuur van Salarians, dat er dan één Pathfinder is is niet zo gek.

Andromeda Initiative is geen Cerberus. AI doet niet aan menselijke propaganda, ze willen gewoon hun toekomst veilig stellen en sluiten andere rassen niet uit. Dat een mens de financiëring doet is weinig relevant voor de organisatie, het is ook niet alsof alle bestuurlijke posities door mensen werden bezet. Bovendien kan de mens gewoon een Council ras zijn ten tijde van Mass Effect 2, dan is er in ieder geval een vorm van vertrouwen.

Het is nooit echt duidelijk uitgelegd, nee, dat is een zwakte. Er zijn nog voldoende mogelijkheden tho. Is het bekend of iedereen in stasis lag? Krogan en asari kunnen makkelijk 600 jaar overbruggen, wellicht hebben wetenschappers eraan gewerkt en een gedeeltelijke genezing geïnjecteerd, I dunno. Dat Mordin en de plot in ME2 en ME3 opeens ongedaan wordt gedaan is natuurlijk onzin, ten eerste was dat 600 jaar eerder, ten tweede is er 4% progressie geboekt. 4% van bijna niks is nog steeds bijna niks, de genophage 'werkt' nog steeds erg goed.

Dan nog vind ik het selectief dat je blijkbaar zo naar Andromeda kijkt maar het in de originele trilogie wel allemaal prima is. En als ik je review zo lees wist je van tevoren al hoe je erin zou gaan. Ik heb er 85 uur inzitten en bijna geen bugs meegemaakt, animaties zijn niet super, maar de kritiek is zo enorm zwaar overdreven, dat de gameplay en graphics dan ook nog matig zijn... Dat heb ik nergens anders gelezen van wie dan ook.

Ik snap de kritiek over Andromeda best, het is niet de kwaliteit die de eerste twee delen wel hadden, maar allejezus, wat wordt het overdreven. Als dit een nieuwe IP was, van een willekeurige ontwikkelaar die niet BioWare heet, met dezelfde mate van interactie, gameplay en alles, had je het dan ook een 5 gegeven?

KEN_123, Mallakai, Reckuuza en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.117
    Waarom dan hier posten?

AnubisNefer vindt dit leuk.
  8. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Omdat ik toch benieuwd ben naar het vervolg en meningen van anderen

Zifnap en Jorrie vinden dit leuk.
  9. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.010
    Ik snap jullie echt niet.

Kijk dan gewoon. Verdomme.

Je kan als een motherfucking Geordie Shore gast met een kneitergroen armor en een kapotzieke skinfade kapsel, groene lenzen en een kapotkekke scar op je face lopen. Serieus FUCK Shephard. DIT WIL JE

DIT WIL JEEEEE

Yellow 13, allstyles, Zifnap en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.440
    Zal maar niks over dat hippe harnas zeggen. Kleurt wel mooi bij de pupillen van z'n ogen, Reck. Maar wat een terroristen kop heeft die vent zeg. Niks savior, dictator in de maak. :+

Reckuuza vindt dit leuk.
  11. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.776
    @Peter Bijl : Ik heb je hele onderzoek naar deze games gelezen. Mijn conclusie is dat als iemand zich ermee vermaakt, het niet uitmaakt of een studio als BW zaken allemaal anders brengt dan ze werkelijk zijn. Het gaat ook een beetje om inlevingsvermogen en de mogelijkheid om je aan te passen aan de beperkingen van een game. Als je daarover heen komt, dan kun je enorm veel plezier hebben in titels en dat is de bedoeling, zelfs bij mindere games of games met bijna valse pretenties.

De meesten mensen in dit topic genieten van Andromeda, anderen meer van de originele trilogie, dan maakt het niet uit of ze ons als consumenten dingen voorschotelen die onze gedachten op een dwaalspoor brengen. En nu mensen nog steeds genieten van de games na je onderzoek, blijkt wel weer dat het niet perse nodig is om ''echte wijzigingen'' door te voeren. Misschien is dat ook wel een beperking van ons als consumenten. Ik vermaak me nog wel met de originele trilogie. :thumbs:

@Reckuuza : De fuck heb je jezelf weer in de game gestopt met een overdosis Kratom in je lijf. Die ogen man. :+

Reckuuza en Zifnap vinden dit leuk.
  12. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.440
    Metallica ging op een dag ook andere muziek produceren. Fans vd oude garde vonden het verschrikkelijk; de nieuwe garde werd er juist door aangetrokken. Alles is in beweging. Soms moeten we ook onze eigen starheid durven opgeven en verder gaan met ons leven i.p.v. onze omgeving te eisen dat zij zich aanpassen aan ons.

Reckuuza en Yellow 13 vinden dit leuk.
  13. FraHel

FraHel Active Member

Leuk Bevonden:
    59
  14. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.010
    Dat zei je moeder gisteren tegen mij ook

15. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    FraHel vindt dit leuk.
  16. FraHel

FraHel Active Member

Leuk Bevonden:
    59
    https://www.youtube.com/channel/UCQklOCAqs7YTCC0tQOmCniw

dan moet je deze ook kijken

17. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.010
    Godverdomme wat is deze game toch fantastisch man. Rondkarren op Elaaden is ook echt een groot orgasme.

18. VapoChill

VapoChill Active Member

Leuk Bevonden:
    188
  19. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Inderdaad wat iedereen had kunnen raden; wat een verspilling van 1 van de beste nieuwe IPs van last gen....ongelooflijk dat een EA en Bioware zo'n geliefde (geld-opleverende) serie gewoon te grabbel gooien.

Zifnap vindt dit leuk.
  20. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.010
    Ik krijg serieus elke keer maar kriebels van de comments hier.

Nee Andromeda is niet top, zoals dat bij ME1t/m3 wel het geval was. Alhoewel op die delen ook genoeg kritiek was.

Het is een meer dan prima game. Moet je ff verder spelen dan de eerste missie.

Deel Deze Pagina