Nou ik zal even wat vertellen, of je het interessant vindt merken we vanzelf!
Mass Effect is een RPG, een Role Playing Game, zover was je waarschijnlijk zelf al. Maar wat is nu precies een Role Playing Game?
-Het volgende zal door velen van jullie beschouwd worden als bullshit en is dit waarschijnlijk ook. Toch wilde ik m'n ei even kwijt en vond dit een mooie gelegenheid!-
Theoretisch is een RPG (een rollenspel) niet gebonden aan een visueel speelveld, maar goed, ik zal daar niet te ver op in gaan, maar je speelt dus de rol van een bepaald persoon of karakter. Dit karakter wordt in games vanzelfsprekend visueel weergegeven (ook wel een avatar genoemd).
Dit karakter bevindt zich in een fictieve wereld/spelomgeving/universum, maar je moet het eigenlijk zien als een alternatieve werkelijkheid en het is de bedoeling dat jij je zo goed mogelijk in deze alternatieve werkelijkheid inleeft. Het resultaat zou dan moeten zijn, dat jij in de game handelt en doet zoals het past binnen dat universum.
Jouw karakter evolueert binnen dit universum. Stel je vecht veel met een zwaard, dan word je daar beter in. Probeer je vaak sloten te openen, dan zul je daar steeds behendiger in worden.
Wat eigenlijk het belangrijkste aspect van een RPG is, wat tegenwoordig in "oppervlakkige" RPGs achterwege is gelaten, is emotionele character development. Je helpt wat non-playable characters, krijgt er een band mee, etc. Je hebt wat aan ze, je avatar wordt een ander persoon. Je begint als broekie en eindigt als meester.
BioWare (de maker van deze game) is een meester in het maken van grootse RPGs en maakt altijd zeer zorgvuldig uitgewerkte games. Elk universum (spelwereld) dat ze maken, wordt altijd tot in de puntjes uitgewerkt met een achtergrond verhaal en waarom die spelwereld is zoals hij is.
In echte RPGs (en zeker die van BioWare) zitten veel dialogen, veel gesprekken, veel informatie verstopt in allerlei vormen. Denk aan boeken die je vindt, computers die je in de game tegenkomt met informatie over de spelwereld. Alleen maar om jou, de speler, helemaal in het universum van de game te zuigen.
Bekijk wat reviews van de game, tot nu toe wordt de game alleen nog maar bestempeld als 'Game of the Year'. Het schijnt fenomenaal te zijn. De actie schijnt niet optimaal te zijn, maar de hele beleving van het verhaal en de karakters schijnt van een zo ongekend niveau te zijn, dat alle mankementen die de game zou hebben, simpelweg vergeten kunnen worden.
Wanneer jij de game nu zou spelen, weet je waarschijnlijk na een tijdje pas van "okee, ik weet waar ik ben, wie ik ben, wat de NPCs doen en wie ze zijn, ik begin me een beetje thuis te voelen".
Ik en anderen met mij, hebben het boek gelezen en weten al veel over de spelwereld, over het universum waar het zich afspeelt. Wanneer je het boek leest is al heel goed te merken hoeveel tijd en moeite BioWare heeft gestoken in het creeeren van een geloofwaardig en een zo waterdicht mogelijk verhaal en universum. Ik weet wie de bad guy is van Mass Effect, ik weet wie hij heeft kwaad gedaan en waarom hij mensen haat en hoe disrepectvol hij is ten aanzien van het menselijk ras. Ik weet wie David Anderson (één van de hoofdpersonages) is, wat hij allemaal heeft meegemaakt en heeft gedaan.
Ik ken de spelwereld en ik sta te popelen om erin te stappen. Ik heb er een band mee. Ik wil er deel van uit maken. Dit is een reden waarom ik aan raad om je in ieder geval in de achtergrond van het spel te verdiepen.
Als je een echte Star Wars fan bent, dan ken je de wereld zoals die in Star Wars is, je weet wie je vijanden zijn en wat je zou willen doen als je in die spelwereld terecht zou komen omdat je er een band mee hebt.
Dit is geen game die je moet kopen omdat het vechten er stoer uit ziet of omdat de graphics er prachtig uitzien. Dit is een game die je moet ervaren.
Klik om te vergroten...