Een RPG van Bioware waarin lesbische scènes kunnen voorkomen. Je kunt eigenlijk geen betere ingrediënten bedenken voor een game. Voordat je echter zo ver bent dat je daadwerkelijk dergelijke scènes vrijspeelt, ben je echter nog wel even bezig. Mass Effect is namelijk groots, zoals we gewend zijn van een Bioware. Fans van SKOTOR zullen tevens helemaal gelukkig worden als ze weten dat de game zich afspeelt in een futuristische setting, die sterk doet denken aan de genoemde Star Wars RPG van Bioware. Voor Mass Effect heeft de ontwikkelaar echter een volledig nieuw universum opgezet, waarin jij de rol van Commander Shepard op je neemt. De mensheid heeft namelijk nog niet zo lang intergalactisch reizen en daarmee gepaard gaand buitenaards leven ontdekt. Wij zijn echter de nieuwelingen en worden zelfs gezien als een behoorlijk agressief ras. Je zult dan ook (als mens) vaak met je nek aangekeken en af en toe zelfs ronduit gediscrimineerd worden. Mass Effect blijkt veel politieke lading te hebben en je zult dan ook vaak tegen grenzen aanlopen die je niet verwacht in een game. De personages in Mass Effect hebben vaak een dubbele agenda, het universum in Mass Effect bevat de nodige corruptie en je zult dan ook altijd op je hoede moeten zijn. Het is bijna net zoals het echte leven. Je zit in Mass Effect achter Saren aan, een lid van de zogenaamde Spectres (een elite groep mensen die politieke problemen oplossen in het universum) die het gewelddadige A.I. gedreven Geth-ras inzet om zijn doelen te bereiken. Het is overigens niet geheel duidelijk waarom hij plotseling vijandig is geworden. Jij vliegt met je ruimteschip van planeet naar planeet om deze bad ass uiteindelijk te verslaan. Vanzelfsprekend moet je eerst een personage creëren. Dit keer is het niet zo dat je moet kiezen uit de bekende classes, maar kies je eerst een achtergrond (bijvoorbeeld een wees of een zoon/dochter van een militair ouderschap) en zijn er alternatieve klassen beschikbaar. Zo kun je ervoor kiezen om puur voor combat (soldier) te gaan, maar kun je ook voor biotische krachten gaan, waardoor je omgevingen en tegenstanders kan manipuleren met je geest. Het toffe aan dit personage ontwikkelingssysteem is dat je daadwerkelijk over andere parameters beschikt, naar aanleiding van de gemaakte keuzes. Hierdoor krijg je echt een eigen personage. Om dit kracht bij te zetten, kun je jouw personage helemaal aanpassen qua lichaamsbouw en gelaatstrekken. Wil je bijvoorbeeld een slanke vrouw zijn met een perfect egaal gezicht, dan is dat mogelijk. Liever een stoere mannelijke held met een stoppelbaard en een litteken op z’n kin? Geen probleem. Je kunt overigens ook voor een pre-made personage kiezen, mocht je toevallig niet in een creatieve bui zijn. Het RPG-systeem in Mass Effect is eenvoudig, maar daardoor ook doeltreffend. Je krijgt ervaringspunten als je vijanden verslaat of missies behaald en als je genoeg punten hebt, ga je in level omhoog. Vervolgens mag je twee punten besteden aan je personage. Wil je bijvoorbeeld meer schade kunnen oplopen, dan kun je je armour of je fitness boosten en wil je meer damage doen, dan kun je bijvoorbeeld je punten spenderen aan de pistol- of sniper-skill. In dat geval is het trouwens tof om te zien dat je personage daadwerkelijk beter wordt naarmate je een hoger level bereikt. Zo richtte ik mijn personage op de sniper-skill en kon ik mijn geweer in eerste instantie totaal niet strak in de hand houden. Toen ik echter meer punten aan deze skill had gespendeerd, kon ik het vizier veel beter op één plaats houden. Naast de genoemde combat skills, kun je ook punten inzetten voor sociale vaardigheden. Zo kun je de Charm- of Intimidate-skill boosten, waarmee je in gesprekken extra opties krijgt om bijvoorbeeld meer druk uit te voeren. De conversaties zijn overigens weer in grote getalen aanwezig en alle dialogen zijn ingesproken. Deze zijn van uiterst hoge kwaliteit en zouden niet misstaan in een Sci-Fi film. We zijn het stiekem een beetje gewend van Bioware, maar op dat gebied leveren ze wederom hoge kwaliteit af. Je hoeft in Mass Effect echter niet in je eentje het universum te redden, maar zult ondersteuning krijgen van een heel team. Het leuke is dat je dit keer niet als een nobody begint, maar direct al een hoge rang bekleedt en zelfs al snel beschikt over een flink ruimteschip. Eigenlijk is het vreemd dat dit bijna nooit wordt gedaan in RPG’s, aangezien het eigenlijk in veel gevallen logischer lijkt. Behalve de aandacht die je besteedt aan je eigen personage, kun je ook bepalen hoe andere personages zich ontwikkelen. Heb je daar helemaal geen behoefte aan, dan kun je gewoon de auto level-up functie (die je ook voor jezelf kan toepassen) gebruiken en ze het inventory zelf laten verzorgen. Je team bestaat overigens niet enkel uit humans, maar ook uit allerhande aliens, wat de variatie zeker ten goede komt. Zoals beloofd, heeft Bioware tevens een aantal romantische mogelijkheden toegevoegd aan Mass Effect. Een beetje zoals we zagen in Baldur’s Gate, maar dan wel in minder mate. Je kunt als Shepard wel een relatie beginnen (waarvoor je nog een achievement krijgt ook), maar veel persoonlijke interactie tussen de teamgenoten zelf is niet aanwezig. Wel heeft de game weer een goed en een slecht pad, alhoewel deze niet zo zwart-wit zijn als bijvoorbeeld in SKOTOR. In die game was het duidelijk of je voor de Dark of Light Side koos, terwijl je in Mass Effect kiest voor Paragon, Renegade of iets daar tussenin. Deze zijn niet zozeer goed tegen slecht, maar eerder nobel tegenover zelfzuchtig, waardoor je keuzes net iets minder concreet zijn. Mass Effect kent meer een grijs gebied, wat mijns inziens veel realistischer is. Het is niet altijd even duidelijk wat voor invloed een keuze heeft op de uitkomst van de game. Toch kun je weer keiharde besluiten nemen, die soms verstrekkende gevolgen hebben. Wil je bijvoorbeeld als een ware klootzak spelen, dan kun je helemaal losgaan in Mass Effect. Het combat-systeem van Mass Effect doet licht denken aan Gears of War, maar dan wel een tragere variant. Je kunt schuilen achter allerlei objecten om vanuit daar te verschijnen en je tegenstander van lood te voorzien. Alle knoppen zijn logisch gekozen en het wisselen van wapens kun je snel uitvoeren, maar ook kun je de game pauzeren en op je gemakkie alle wapans van je teamleden wisselen. Je kunt tevens de combat op elk moment pauzeren door op de RB-toets te drukken om vervolgens teamgenoten instructies te geven of bijvoorbeeld je eigen shield te boosten. Het is vooral tof als je een teamgenoot hebt die met Biotic krachten overweg kan. Schuilt er een tegenstander achter een muurtje, dan kun je deze simpelweg laten optillen om vervolgens je verbaasde tegenstander uit te schakelen. Het zal misschien niet altijd lukken in the heat of the moment, maar als het lukt, dan is dat natuurlijk erg cool. Aangezien Mass Effect op dat punt na realtime is, zal het even wennen zijn voor RPG’ers. Zeker al je belaagd wordt door verschillende tegenstanders, kan je het overzicht nog wel eens verliezen. Persoonlijk kon ik dan ook net wat beter uit de voeten met het combat-systeem van SKOTOR. Als je echter eenmaal gewend bent aan het systeem van Mass Effect, dan krijg je een waar Sci-Fi spektakel voorgeschoteld waar de vijand aan de ene kant van een kamer achter objecten schuilt, terwijl jouw team dekking zoekt aan de andere kant. Het is tevens tof dat Bioware weer flink wat wapens, armour en vooral upgrades in de game heeft verwerkt. Na een aantal gevechten heb je een heel arsenaal aan items vergaard en dan is het weer zoeken geblazen naar de beste wapens en het sterkste armour. Grafisch staat Mass Effect zeker zijn mannetje. Niet geheel opmerkelijk, aangezien de game gebruik maakt van de Unreal Engine 3.0. Vooral als je in de grote stad The Citadel bent, dan zul je overrompeld worden door de weidsheid die deze stad biedt. Daarbij zien de personages er bijzonder uit, zeker als je kijkt naar gezichtsanimaties. Bioware heeft een flink aantal geloofwaardige Alien-rassen toegevoegd aan Mass Effect, die ook natuurgetrouwe expressies laten zien. Ik heb nog nooit in een game de personages op een dergelijke manier emoties zien tonen, zelfs niet in Half-Life 2. Opmerkelijk genoeg maakt Mass Effect gebruik van een aparte waas, om zo een meer filmische uitstraling te creëren. Het is even wennen, maar het is zeker niet storend. Wat echter wel storend is, zijn de frameratedrops die af en toe de kop opsteken. Het gebeurt niet heel vaak, maar in gevechten kan dit wel behoorlijk frustrerend werken. Wellicht wordt dit middels een patch in de toekomst opgelost. Alhoewel de graphics niet bijzonder indrukwekkend zijn, zijn deze wel functioneel. Omgevingen zier er vaak ruw en af en toe zelfs kaal uit, maar het is wel telkens duidelijk waar je moet zijn en, in het geval van combat, achter moet schuilen. Je raakt in Mass Effect sowieso niet snel de weg kwijt vanwege de uiterst gebruikersvriendelijke journal en de overzichtelijke map, die vol staan met handige aanwijzingen. Deze overzichtelijkheid zien we ook terug in de star map. Dit is het overzicht aan planeten dat aanwezig is in je ruimteschip, waarmee je kan bepalen waar je schip heen zal gaan. De star map bestaat uit een aantal lagen, wat ook wel nodig is, aangezien Mass Effect veel plekken kent om te verkennen. Waar ik echter minder over te spreken ben, is het rijden met het voertuig dat mij deed denken aan een maanbuggy. Als je een kleine planeet bezoekt, dan zul je daarmee het gebied kunnen verkennen en dat werkt alles behalve lekker. De besturing is veel te gevoelig, waardoor je voertuig al snel alle kanten opvliegt. Dit is vooral onhandig als je in een gevecht bent beland, aangezien je dan moeilijk richting kan houden. Tevens is het opmerkelijk dat de maanbuggy kan springen (het is meer zweven, maar goed), terwijl Shepard dat zelf niet kan. In eerste instantie lijken de bezoeken aan de planeten vrij saai, aangezien deze vaak kaal zijn, maar na een tijdje kom je er achter dat het gaat om bijzonder uitgestrekte gebieden. Daarbij kent Mass Effect behoorlijk veel planeten, die allemaal hun geheimen en subquests bevatten, waardoor dit onderdeel juist het gevoel van vrijheid vergroot. Het rekt de speelduur van de game in ieder geval flink op. Met deze speelduur zit het wel goed in Mass Effect, maar je moet niet denken aan de hoeveelheid uren die je aan Oblivion kwijt bent. De mainquest is in principe uit te spelen in zo’n vijftien tot twintig uur, maar dan heb je wel het gros van de subquests genegeerd. Deze zijn in grote getallen aanwezig en zo goed als allemaal boeiend. Ik schat dan ook dat een gemiddelde RPG’er zo’n dertig tot veertig uur zoet is met Mass Effect, wat zeker niet onaardig is. De moeilijkheidsgraad blijkt overigens behoorlijk pittig, zoals we gewend zijn van Bioware. Zelf was ik nogal snel door de mainquest gelopen en had ik een aantal subquests overgeslagen, waardoor ik al snel in de problemen kwam, aangezien mijn personage simpelweg niet sterk genoeg was. Je kunt de moeilijkheidsgraad echter op elk moment aanpassen, mocht je het echt te zwaar hebben. Ben je eenmaal door de game heen, dan is het avontuur nog niet helemaal over. Bioware heeft al aangegeven dat ze downloadbare content gaan aanbieden, maar het is nog niet helemaal duidelijk wat deze gaat inhouden. Wil je daar niet op wachten, dan kun je de game altijd nog een keertje opnieuw beginnen. Heb je bijvoorbeeld de eerste keer als een nobele diplomaat gespeeld, dan kun je de tweede keer de zelfzuchtige klootzak uithagen. De game kent verschillende eindes, die worden beïnvloed door dat soort keuzes. BRON: http://www.gamez.nl/web/Publiekelijk/Artikel-public/Review-Mass-Effect.htm PS: deze revieuw is niet door mijzelf geschreven, ik ben ten zeerste bereid er een te schrijven maar daarvoor moet ik eerst de game hebben uitgespeeld en zodoende.. ik zag dat deze game nog geen helpthread had en zodoende start ik er een mede omdat ik er zelf een vraag over heb. Mijn vraag: ik wil graag de game 1000/1000 zien te krijgen op den lange duur maar ik ben inmiddels op Eden prime geland en nu las ik op xboxachievements.org dat het dan niet meer mogelijk is om je moeilijkheidsgraad meteen naar insane te zetten. weet iemand precies hoe het zit met die moeilijkeheidsgraad en mass effect met betrekking to achievements? ( dus moet ik echt de game 3 keer uitspelen voor 1000/1000 etc)
oh dan mag deze gelocked maar ik kan werkelijk niks vinden met de zoekfunctie, ik heb zelfs nog even de lijsten doorgekamd. In elk geval, mijn excuses EDIT: gevonden nogmaal excuses
Inderdaad, al moet je wel de film grain uitzetten vind ik. Bovendien hapert de framerate steeds meer bij mij heb ik gemerkt. Jammer, maar desondanks dat een erg toffe game! Ik zit nu bij Noveria Port 15. Een ijskoude planeet en het is erg moeilijk! Raar dat je trouwens het mass effect topic niet in eerste instantie kon vinden.. Hier zal vast straks wel een slotje op worden gezet.
Klopt, dat is wel een erg grote missie zeg. Ik ben benieuwd of de andere missies op planeten ook zo groot zijn.
Mooi, hier kan dus een slotje op en moest je in de toekomst nog eens een thread van een game openen dan raad ik je eens te kijken naar het format . Als antwoord op de TS z'n vraag: Je kan zo'n achievement enkel halen als je heel de game op de moeilijkheidsgraad uitspeelt. Dus je zal de game inderdaad meerdere keren moeten uitspelen. Slotje.