matrix--> machines nemen de macht over

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goldfish, 1 jul 2003.

  1. Goldfish

    Goldfish is een kutnaam

    Berichten:
    1.364
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo mensen


    ik heb gister the animatrix gezien en toen zag ik eindelijk hoe die hele machine-revolutie is gegaan. Robots werden niet gerespecteerd en op een gegeven moment is 1 robot zich gaan verzetten waarna er miljoenen anderen volgden. wat daarna kwam was een flinke periode crisis, oorlog, alle rotzooi achter elkaar.


    nu; om weer eens een topic van intellectueel niveau te beginnen op de mile;

    dat verhaal met die robot-revolutie, ik heb zo het idee dat dat wel eens zou kunnen gebeuren. wat nou als we een echte artificial intelligence hebben gemaakt. en we maken robots met dat verstand. machines kunnen dan creatief denken.

    op een gegeven moment gaat 1 robot zich werkelijk verzetten! dat weet ik zeker.

    er is wel een oplossing, gewoon zorgen dat een robot daar niet aan kan denken. gewoon een soort van gebrek in zijn verstand zodat hij nooit kan denken: hey, ik wil vrijheid.

    maar wat nou als 1 iemand een robot maakt die wel zo denkt. en andere robots ook zo laat denken?





    ik vind dat we uit moeten kijken met dingen zoals AI.
    niet om te overdrijven maar... het zou toch maar een keer gebeuren...
     
  2. NL Apex

    NL Apex iPod, therefore I am

    Berichten:
    576
    Leuk Bevonden:
    1
    tsjah, je hebt opzich wel gelijk, het zou in de verre toekomst bestwel kunnen gebeuren, en dr is ook een programma op Discovery van geweest gloof ik

    dat was zown vet die probeerde een chip te maken die zichzelf op een willekeurige manier in elkaar kan zetten('to wire himself up randomly', kweenie of ik et goed heb vertaald vanuit Engels naar het Nederlands)

    Ik denk wel dat dit nog heel lang gaat duren, maar het is ook wel goed om hier over na te gaan denken, beter te vroeg dan te laat.
     
  3. Vivi Ornitier

    Vivi Ornitier Active Member

    Berichten:
    809
    Leuk Bevonden:
    0
    tjah,ik geloof dat dat al gebeurt is,en dat wij nu in the matrix zitten..... klinkt weird,maar denk er maar eens over naa,dat zou ook evengoed kunnen,als je zegt dat AI ook kan ;) dan worden déja-vu"s ook ineeens verklaart!!! Ik geloof er niet echt in,maar als je erover nadenkt dan begin je je toch raar te voelen :confused:
     
  4. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Uhm, er kwam 1 robot in opstand en door de vooroordelen en angst van de mensheid gingen ze meteen elke robot bannen. Er was maar 1 lastige, de mensheid discrimineert uit angst dat elke robot zo zou worden ze allemaal maar.


    Maarja, ik denk dat het niet zo zou kunnen lopen. Robots hebben geen gevoel, ze geven niks om vrije tijd, het maakt ze niks uit eeuwig en alleen maar te werken voor ons. Als we nou AI zo goed gaan maken dat het eigenlijk meer mensen zijn dan robot, tsja dan lokken we gewoon zelf problemen uit. Dan krijg je weer de oeroude slavernij-ruzie.
     
  5. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Aangezien dit een serieus discussieonderwerp is, gaan we deze verplaatsen naar ASEL.
    Dat stukje waar iversonfan88 naar refereerde heb ik ook wel eens gezien ja, was meer een korte documentaire, niet een volledig programma, maar wel intrigerend. Zet je wel aan het denken, ook door films als The Matrix, en Terminator had ongeveer hetzelfde thema. Best wel beangstigend opzich, al denk ik niet dat het zover zal komen. Ik denk nog steeds dat de mens zelf destructiever is dan welke machine dan ook :{
     
  6. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Dit is al een heel oud concept ... lacht kan me zelfs het verhaal van "er was eens ... in de ruimte" <-- hele gave serie ... waar robotten ook de macht grepen ... en dan heb je nog Dune .(waar de thinking machines verboden zijn).. en wat dacht je van Terminator ... dus men is wel degelijk bang voor een robot opstand .... Nu het serieuze stukje ... als je een zelf denkende machine gaat creeeren ... loop je risico misschien zorgen dat ze NOOIT mensen mogen pijn doen .. :{
     
  7. Goldfish

    Goldfish is een kutnaam

    Berichten:
    1.364
    Leuk Bevonden:
    0
    ja dat d8 ik ook al.
    ik denk dat we een soort van gebrekkige AI moeten maken. dus niet zorgen dat we robots krijgen die gelijk zijn aan ons. dan creeeren we in feite een 2e mens-achtige ras waarmee we de aarde moeten delen.


    maar ik d8 ook, als we het goed aanpakken kunnen we misschien wel bondgenoten van elkaar zijn. Een samenleving van mens en machine zonder die oorlog. dat wilt dus zeggen dat we robots moeten gaan behandelen al mensen.

    ik denk wel dat we dan ontzettend veel leren en ontwikkelen, robots ontwikkelen veel sneller , en bouwen ook praktischer (in de toekomst dan)
     
  8. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb zo'n gevoel dat deze ontwikkelingen ergens gaan stranden, computer worden misschien sneller en kunnen andere berekeningen uitvoeren, maar 't blijven berekeningen, het blijven geprogrameerde dingen, zolang een computer zelf zijn protocollen (of hoe je dat ook schrijft) niet kan veranderen zal er niets aan de hand zijn....een zelf denkende robot (die dat dus wel zou kunnen) lijkt mij niet mogelijk omdat hij dan niet aan regeltjes gebonden zit en die regeltjes is juist hoe een computer werkt....(of denk ik nu te klein?)
     
  9. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Machines die de wereld overnemen? Dat is nu toch al het geval? Ik bedoel, zoveel processen die geautomatiseerd zijn. Tegenwoordig is er zelfs software die objecten kan herkennen (denk aan flitspalen die automatisch nummerborden kunnen herkennen ongeacht hoe vuil/onleesbaar de nummerborden ook zijn). De wereld wordt geautomatiseerder en machinaler en de mens verliest meer en meer zijn grip op zijn eigen creatie. In die zin is de mens dus al onderhevig aan machines.

    Echter: terminator/matrix-achtige toestanden zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Volgens mij zijn de makers van de Matrix meer bezig een aanklacht tegen de mens te maken dan tegen machines.
     
  10. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom ben je onderhevig aan machines als jij beslist wat ze doen? (nouja, in jouw voorbeeld de politie, want als 't aan mij zou liggen :+) En daar ligt volgens mij een lijn waar je niet overheen kan omdat machines nou eenmaal aan onze regels gebonden zitten, zonder regels werkt een machine niet en dus is die machine altijd onderhevig aan de mens....

    ik geef wel toe dat we steeds luier worden en 't wel makkelijk vinden dat die machines zoveel kunnen overnemen...maar nog altijd omdat wij dat willen
     
  11. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    je hebt gelijk als je zegt dat wij als mens die apparaten besturen: daarom geloof ik ook niet in zo'n matrix/terminator-achtige toestand.

    Maar wat ik eigenlijk duidelijk wilde maken is dat de mens nu wel in een situatie is gekomen waarbij machines onlosmakelijk aan het leven verbonden zijn. Mensen kunnen niet meer zonder en zijn daardoor ook weer afhankelijk van machines. Het lijkt er dus op dat machines niet meer zonder mensen kunnen en omgekeerd. Hoe had ik anders deze reply kunnen intikken?
     
  12. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    hehe, ik zit nu heel hard te denken, maar ik zou geen antwoord weten :+

    ik ben heel bang dat je hier gelijk in hebt. Je ziet het steeds meer, mensen die afhankelijk worden van de techniek. Je kan niet eens meer rustig de Mnt. Everest beklimmen zonder dat er een huisje staat met internet zodat je even naar huis kan mailen |:- (ja dit is of komt er echt)

    Ik weet niet in hoeverre "power plants" (makkelijker dan 't nederlandse woord :+) geautomatiseerd zijn, maar misschien kunnen de machines wel zonder de mens ;)
     
  13. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    En dan kom je inderdaad weer uit bij de matrix/terminator. Er lijkt een situatie geschept te worden warbij machines het uiteindelijk zonder mensen kunnen doen. Ik geloof er niet zo in, aan gezien mensen veels te slim (doortrapt) zijn om dit te laten gebeuren.

    Je hebt zo'n zelfde gegeven met vrouwen. Met al die IVF-praktijken en klonen enzo: welke vrouw heeft nu nog een man nodig? (ik beredeneer dit puur vanuit een darwinistisch standpunt: iedereen leeft om zijn eigen genen door te geven) Zorg dat je voldoende spermacellen hebt en de vrouwen kunnen het miljoenenjaren lang uitzingen zonder de man. Binnenkort nemen de vrouwen het over! Met recht een MA-trix world
     
  14. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig zijn vrouwen niet darwinistisch ;)

    maar ik vind 't wel leuk dat we 't een keertje eens zijn in een discussie...hehe
     
  15. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    :D

    Zullen we maar weer snel aan een oneens debat beginnen?
     
  16. sneaky

    sneaky Guest

    waar kun je de animatrix zien?
     
  17. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    kopen op dvd ... hij ligt nu in de winkel ;)

    en je kan een voorproefje zien op:

    www.animatrix.com
     
  18. Alien

    Alien FreAkeD

    Berichten:
    537
    Leuk Bevonden:
    1
    Mensen kunnen inderdaad niet meer zonder computer en elektronica.
    Ik denk dat we over een heleboel jaartjes dan ook flink de lul zijn als 1 zo'n robot ook zoiets doet. Kan best gebeuren, maarjah dan hebben we het wel zelf gedaan.
     
  19. sneaky

    sneaky Guest

    ja zou me nix verbazen als zo het menslijk ras uitsterft.Want de kans is klein dat we langer blijfen leven dan de dino`s(haha klinkt zo dom)ben trouwens aflevering 3 van animatrix aan hjet downen.Maaruh hoe duur is die dvd?
     
  20. MrLaurens

    MrLaurens Active Member

    Berichten:
    1.607
    Leuk Bevonden:
    1
    dit kan best, heb op discovery programma gezien over zelf lerende robots met 20 hersencellen, maar ze schatten dat ze over 50 jaar robots maken die even slim als de mens is.
     

Deel Deze Pagina