Heey allemaal, ik heb nu al zeker 8 uur de multiplayer gespeeld en wilde wat first impressions achter laten hier. Dus lees dit ff als je benieuwd bent naar de mp van MoH, maar tis alleen maar mijn eigen mening!
Laat ik beginnen met de menu's, het eerste wat je eigenlijk ziet als je opstart. Moet toegeven, de eerste keren snap je er niks van. Maar zelfs ik had het daarna vrij snel door... Dan begin je dus een game, na laadtijd vergelijkbaar met BF3 en kan je nog even je soldier/wapen tweaken. Ik koos trouwens in het hoofdmenu de Poolse GROM soldier met assault rifle, incl. een vizier erop. Geen zorgen, de rest van de soldiers die je niet kiest, unlock je automatisch.
Maar terug naar het laden van een game: Je moet na elk potje 1 minuut wachten in een scherm waar je je score/ribbons/scoreboard ziet. Daarna pas gaat de volgende match laden (wtf, waarom niet tegelijk, 2x zo snel). En als de match eenmaal geladen is kan je je soldier kiezen en gun customizen. Maar wacht even!! Ik heb maar 10 seconden om die gun te customizen. Terwijl ik eerst 2 minuten naar een scherm met niet al te boeiende info zit te staren.. Beetje jammer dit. Had ik beter kunnen verzinnen, maar dit zijn we gewend van BF en MoH.
De geluiden zijn wel leuk, maar je moet echt zorgen dat je volume vol aanstaat. Heb later op de avond een koptelefoon opgezet, toen hoorde ik plotseling mensen "Medic" roepen, en "Grenaaaade". Het is ook wel flink overdreven geluid, wat ook disorienterend overkomt.. Daarmee bedoel ik dat er bijv. een enemy recht in je base loopt en mensen neer gaat maaien, terwijl niemand door heeft dat hij 5 meter achter je zit. Maja, BF3/MoH zijn nooit goed geweest in close-quarters. Ik vind het ook een beetje irritant dat het knifen een animatie is. Dat wil je toch zsm voorbij hebben!! Je krijgt qua geluid in ieder geval alleen het idee waar je enemy zich bevindt, maar het is niet als bij CoD dat je met behulp van voetstappen/afgevuurde schoten de vijand kan localiseren. Nee dat zeker niet. Kogelinslagen/afvuren klinkt wel goed hoor, maar mij trekt meer de niet-hollywood style, namelijk de CoD-geluiden. Ach, ik kan er zeker mee leven.
Volgende punt, de gameplay. Jaja, het speelt wel lekker weg moet ik zeggen. Voor mij voelde combat mission (en ook vaak tdm) aan als een soort singleplayer missie van een nieuwe Ghost Recon. Probeer je in te leven in wat een echte marine zou doen, dan heb je zeker meer kans op kills en blijf je ook langer in leven. Nadeeltje, de grenades. Heb al aantal keren gehad dat ik op iemand schiet vanuit cover. Hij vuurt terug, verdwijnt achter zijn cover en BOEM, ik wordt gekilled door zijn perfect gegooide nade. Dit kan je frustratie gaan opwekken.. Maarja.. Hitboxes zijn wel oke, je ziet ook de hp van de enemy die je net heeft gekilled in een soort killcam. Ja leuk hoor. Het is echt een regelrechte BF3 kloon, maar dan gefocused op kleine gebieden en zonder vehicles. Nog een nadeel: Ik lag achter een auto, zie ik van onderen 2 benen van een enemy. Wat bleek, ik kon helemaal niet onder de auto door schieten, zat een onzichtbare muur voor, terwijl wij elkaar zagen en op elkaar schoten.. En dit gebeurt ook bij andere obstakels. Net die 10 centimeter erboven zit nog een onzichtbaar schild ofzo. wtf
Wat mij ook opviel en wat wel belangrijk is, de levels en het design daarvan. Nouja, ik vond die van MoH 1 leuker. Mega grote maps, denk aan airfield en die woestijn map. Die zie je niet terug in dit spel. Is vooral close quarters met ruimtes van 1 tot 20 meter tussen de verschillende kanten. Is er ruimte voor snipers? Muah.. Muah.. Je kan werkelijk op zowat niks klimmen. Alles lijkt statisch man, wtf! Met veel moeite heb ik mij een muurtje op weten te springen (maar blijf halverwege tegen onzichtbare muur steken), waarvan ik wel een goeie sniperpositie had. Dus oke, het kan wel maar je moet goed zoeken naar een campspot. Vergeet het, je wordt hard geowned als sniper en je kan beter de eerste 10 uur gewoon assault/spec-ops spelen om de levels te leren kennen..
Nu verder met de levels. Niet veel goeds over te zeggen. Design is oke. Maar het is gewoon zo van, oke je hebt 3 wegen om naar A te komen, hiertussen hebben we allemaal huizen en obstakels geplaatst, zodat het niet lineair lijkt. Zo is het precies!
De teamdeath match mode lijkt ook gewoon dezelfde maps te hebben, iets wat bij MoH1 wel anders was. Gewoon Combat Mission maps, ctrl+C/ ctrl+V in TDM mode, knip de helft eraf en hoera we hebben maps voor TDM.
Killstreaks/unlocks, ik snap hier nog geen snars van, het is volkomen onduidelijk wanneer je iets unlockt en het hele design ervan is bedacht door een paar gamedesigners van lik-me-vestje. Zelfde gasten die het menu en de layout hebben bedacht in MoH1 en BF3, neem ik aan. Ik had 1 killstreak voor de sniper af en toe, soort mortier dat je neerzet en dan heb je een soort bommetje die je amper kan sturen.. Daarover kan ik alleen zeggen, oefenen, oefenen en dan lukt het..
Kortom, de graphics zijn prima, echt niet lelijk.. De geluiden zijn ook leuk, maar overdreven en diorienterend (Op een niet-realistische manier). Het menu en alles eromheen is ronduit slecht, vanwege de steile leercurve en belachelijke manier van laden tussen de maps door. Er is echt niet over nagedacht, echt niet. De gameplay is tof, maar je moet wel van BF3 houden in een jasje dat geen vehicles heeft en puur is gefocused op kleinschalige infanterie-gevechten. Dit is waar MoH wel in uitblinkt moet ik zeggen.
Mijn advies is, kiddies onder de 18, koop CoD. Ben je 18 of ouder, dan kan je over de fouten in deze game heen kijken en genieten van een toffe, lastige, realistische, spannende shooter. Have fun! (oja en dit is enkel mijn mening he, ik probeer dit niemand op te leggen.)
Klik om te vergroten...