1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mediaplayers

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door SyKeS1, 28 dec 2010.

  1. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik net even wat getest en het blijkt dat de streams met frame rate 29.970 problemen geven. Streams met een frame rate van 23.976 lopen goed.

    Wat ik net wel merkte is dat ik soms bij het opstarten van een stream zwart beeld krijg. Rechts boven in beeld staat dan "Bufferen 0%" Dat bufferen gaat vervolgens tergend langzaam. 5 minuten later zit die bijvoorbeeld op 2%. Wanneer ik dan op 'play' druk speelt hij even zonder problemen totdat hij weer moet gaan bufferen.

    @AnubisNefer, ik heb nu trouwens de nieuwe OpenElec 6.0.0 erop staan.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  2. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Heb je de "adjust frame rate to match video" optie aan staan zodat je tv naar de juiste frame rate schakelt? Ik kan geen oorzaak bedenken waarom 24Hz wel goed speelt maar 29.97Hz niet, tenzij het andere container, codec, resolutie en/of bitrate zijn.

    Je hebt het over een stream dus ik neem aan dat de content niet via usb maar vanaf een nas of pc in het netwerk afkomstig is. Ik zou aanraden een xml file te maken om de RPi te dwingen extra te bufferen en van cache gebruik te maken.
    Het kan op verschillende manieren maar ik denk dat een addon installeren het gemakkelijkste is.

    Dat doe je als volgt:
    • Installeer de Superrepo repository door de handleiding te volgen. Let op dat je in stap 10 kiest voor Isengard! (dit is een database waarin addons staan net als de standaard Kodi repository)
    • Installeer "Easy advanced settings" - te vinden onder programs. Daarmee wordt een xml file gemaakt die de RPi de opdracht geeft om ook via een LAN te bufferen.
    • Volg de stappen die het youtube filmpje laat zien. De waarde die je bij cachemembuffersize invult is lager dan in het filmpje omdat de RPi minder RAM heeft dan een htpc.
    • Voorbeeld van de waarden die ik zou proberen: buffermode: 1; cachemembuffersize: 41943040 (dat is een 40MB buffer, uitgedrukt in bytes, maar de RPi gebruikt in werkelijkheid 120MB); readbufferfactor: 4. Wat deze factoren doen lees je hier.
    Lost het de buffer problemen niet op dan kun je experimenteren met de grootte van de cachmembuffersize en readbufferfactor, maar ben je bewust van de hardware beperkingen van de RPi. Een andere optie is cachemembuffersize op 0 zetten waardoor de micro-SD kaart als buffer wordt gebruikt in plaats van de RAM, maar dat gaat mogelijk ten koste van de levensduur van de geheugenkaart.

    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2015
    Kevf en AnubisNefer vinden dit leuk.
  3. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    -sorry dubbelpost
     
  4. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Bovenstaande heb ik inderdaad al eens geprobeerd. Maar dat hielp helaas niks. Het bufferen bij bepaalde streams blijft problematisch.

    Het beeld bij sommige streams blijft ook haperen. Ik heb "adjust framerate to match video" aanstaan. Echter wanneer ik bij desbetreffende streams naar de codecinfo kijk dan staat er P(fr:29.970) en S(refresh:60.000). Dit zou dus betekenen dat de framerate niet aangepast is?
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2015
  5. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Ik neem aan dat het beeld even kort zwart wordt (in het geval van 24/25Hz content) en er een blokje links boven in beeld komt te staan met resolutie en frame rate? Dan schakelt de RPi wel goed. Geen enkele tv zal werkelijk op 23.976/24/25/29.97/30Hz werken maar een veelvoud daarvan omdat het beeld anders flikkeringen zou hebben. 29.97/30Hz zal de RPi mogelijk gewoon als 60Hz doorgeven (ik heb even geen materiaal met die frame rate om te testen voorhanden). Dat maakt ook niet uit omdat de tv anders alsnog op 60Hz zal werken (of evt 120Hz met bepaalde modellen).
    Zo ook met 24Hz -->96/120Hz & 25 --> 50/100Hz weergave. De reden om "adjust frame rate to match video" aan te zetten is zodat films er uit zien als film en niet als een home video, je wilt de cinematische look van 23.976/24Hz behouden.

    Wat me nog altijd niet duidelijk is:
    1. Waarvan probeer je die streams af te spelen? usb/nas/internet?
    2. Heb je dezelfde bestanden via usb en vanaf nas/pc getest? Dan weet je of de oorzaak het type bestand is of de verbinding.
    3. Is de RPi bekabeld verbonden en de bron (nas/pc) ook? Wifi werkt, zoals ik al eens heb aangegeven, niet vlekkeloos.
    4. Indien bepaalde bestanden de oorzaak zijn: wat zijn de resolutie, codec, container, frame rate van deze video's?
    5. Nadat je de xml hebt aangemaakt met eerder beschreven methode en een video afspeelt zie je de buffer/af xx%/vf xx% dan instorten?
    Met name het feit dat het geluid wel door blijft spelen kan ik niet plaatsen. Bij het leeg raken van de buffer loopt er doorgaans geen geluid door bij mij.
     
  6. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Er komt inderdaad een blokje links in beeld waar de aangepaste framerate en resolutie instaan. Ik probeer de streams af te spelen via internet en heb de ethernetkabel rechtstreeks ingestoken in de Raspberry. Wat betreft de buffer hebben we een miscommunicatie. Het geluid stopt inderdaad wanneer de buffer leeg is. Maar bij de streams waar het beeld korte haperingen vertoont loopt het geluid prima.

    Ik heb even van wat streams een aantal punten uit de codecinfo opgeschreven:

    Ik ben erachter gekomen dat alle streams met "aac (HE-AAC)" zo ontzettend lang bufferen bij mij.

    Ik hoop dat je iets kunt met deze info?;)
     
  7. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    In de codecinfo zie ik niets staan waar ik problemen mee zou verwachten. AAC wordt standaard gebruikt voor youtube audio, al zal dat vaak stereo zijn i.p.v. 5.1 en beperkt tot 1280*720px dus uiteraard met een lagere bitratre. Ik zal er eens op gaan letten of ik ergens vergelijkbare video's tegen kom om te testen of ik tegen buffer problemen aan loop.
    Volledige BluRay rips vanaf een nas streamen met DTS en bitrates tot 40Mb/s werken kennelijk ook goed (genoeg te lezen op internet) dus de hardware moet het kunnen zou je denken. De bitrates die je noemt zijn in elk geval laag.

    Ik ken Gvideo of moviefashi niet maar via google werd ik verwezen naar de addon Genesis, welke ik net zo min ken. Iik krijg de indruk dat het een popcorntime achtige dienst is en dat mag vermoedelijk niet besproken mogen worden op xbw. Hier en daar lees ik wel dat het opstarten van een stream lang kan duren dus in hoeverre de problemen aan de RPi te wijten zijn is moeilijk in te schatten. Vermoedelijk is de server load op prime time een groter probleem dus als je een vergelijking maakt met je pc zou ik dat op hetzelfde tijdstip doen om dergelijke variabelen te testen.
    Ik heb geen ervaring met deze dienst dus kan je helaas niet helpen. Wellicht zijn er fora over de bewuste addon waar je meer info kunt in winnen.
     
  8. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    @Bram87

    Wat heb je staan onder video > resolutie?

    1080p?

    Probeer is deze te switchen naar DESKTOP en probeer het daarna nog een keer.
     

Deel Deze Pagina