ey, voor Nederlands en ANW moet ik morgen een betoog/beschouwing schrijven over bemande reizen naar Mars. Ik wil me graag met jullie hulp wat reflecteren op de voors en tegens, argumenten van een ander horen werkt altijd verhelderend! Voordelen: +nieuwe technologieen en profijt andere industrietakken (maar dit onderzoek hoeft niet per se op Mars!) +efficienter onderzoek naar Mars experimenten blijven handwerk, storingen kunnen makkelijker verholpen worden. (willen we uberhaupt wel op Mars experimenteren?) +kosten lijken veel, maar Irak kostte ook 100 mlj dollar (geen maat, dat was ook geldverspilling Nadelen -kosten 35-50 miljard is een schatting, maar aangezien deze altijd worden overschreden kunnen we rekenen op kosten van boven de 100 miljrad! andere nadelen kunnen verholpen worden, maar dit kost extra!!!! (stralingbescherming) -eergevoel speelt te vaak een grote rol ik denk dus dat we het geld hier NU niet voor over moeten hebben, we kunnen het beter gebruiken voor aardse problemen en onderzoek, een bemande marsmissie voegt niks toe. Wat willen we nu op mars? later is mars een prima kolonie, maar dit is toekomst muziek. Ik denk dat we beter kunnen wachten met missies naar Mars tot dat we betere technologieen hebben (die worden betaald uit geld wat anders zou worden weggegooid door het op gammele Marsmissies te sturen) opmerkingen anyone? Schroom niet, reageer en help me. Wees ook lekker kritisch, ik weil met een goed doorgetimmerd betoog komen.
Maar zijn we er niet nu te vroeg bij? Mars is inderdaad de geschikste planeet voor kolonisatie. Maar het kost zoveel geld, ik denk echt dat we beter eerst kunnen wachten tot we wat betere technologieen hebben Vooral vanwege de risico's, van 2 astronauten naar Mars overlijdt er een door de straling. (aldus een stralingsdeskundige) Betere bescherming nu kost veel onderzoek en geld.
Ik weet niet of het wel een goed idee lijkt om naar Mars te gaan. Okee, de aarde raakt overbevolkt enzo, maar om nu naar een andere planeet te verhuizen zie ik niet zo zitten. De eerste reis naar Mars is pas geschat over 15 jaar. En dat kan natuurlijk nog altijd langzamer gaan. Laat mij maar lekker hier op Moeder Aarde zitten.....
Zover ik weet heeft mars een ontzettende hoge temperatuur waar mensen niet tegenkunnen. Dat zou allereerst een reden zijn om er niet heen te kunnen. Ten tweede is het niet zo gemakkelijk om een kale/rotsige planeet om te bouwen tot leefbaar paradijs waar geen regen etc is. Het is nog te gevaarlijk, omdat je eerst alles naar mars moet sturen om er iets te kunnen bouwen als woningen, werkplaatsen, fabrieken, zorgen voor voedsel en dat gaat niet in shutteltjes.
Het 'leven' op mars is vrijwel onmogelijk aangezien de lucht daar voor 95.3% uit koolstof dioxide bestaat, in vergelijking tot de aarde die 0.03% CO2 bevat. Bovendien is de atmosfeer van mars 100× dunner dan die van de aarde, wat inhoudt dat de oppervlakte 100 kiloelectronen per foton uitstraalt. Elk organimse dat aan die waarde wordt blootgesteld sterft vrijwel onmiddelijk af.
Zuurstof kan gewonnen worden uit water/ijs, dat niet lang geleden is aangeroffen op de polen van mars, dus wat betreft de lucht is het wel mogelijk. Volgens mij is het op mars veel kouder dan op aarde en is Venus veel warmer want die staat dichter bij de zon. Hoe verder weg van de Zon hoe kouder het is, maar dat geldt ook voor andere ruimtereizen en dat wordt opgelost met astronautenpakken. Ik neem niet aan dat ze van plan waren om zonder ruimtepak vrolijk op Mars te wandelen. En we hebben het hier telkens over de kolonisatie van Mars, maar het gaat alleen maar om de reis naar Mars, zoals die er ook was naar de Maan. Die is was ook niet bedoeld om te koloniseren. De reis naar Mars is vooral een prestige object. Een teken van macht om als eerste op een vooralsnog onbereikbare planeet te staan. Het zal ook wel gebeuren maar dat kan nog vele jaren duren. Vergeet niet uitstel van de reis vanwege financieringstekorten of tussenkomende oorlogen waardoor het budget gekort wordt, en/of technologische tegenslagen.
we moeten juist wel naar mars gaan en alles vergeten er om heen over een kleine 50 jaar is deze planeet totaal verkloot we mogen dan maar hopen dat we dan ruimteschepen hebben die ver kunnen reizen. als ze nu actie ondernemen om naar mars te gaan zouden we theoritsh als we alle geld er inpompen binnen 75 jaar op alpha centauri kunnen zijn haal mij maar weg van deze godvergeten plek
De kolonisatie van Mars gaat echt dikke oorlog opleveren. Er schijnt een verdrag te bestaan waarin staat dat alle hemellichamen bezit zijn van de gehele menselijkheid maar die is uiteraard niet door de VS ondertekend. Dan de vraag wie mag zich waar gaan vestigen op Mars? Waarschijnlijk zullen er toch vrij snel partijen ontstaan die verschillende denkbeelden hebben en andere ambities. Daarnaast is er dan ook weer de vraag wat is de hele menselijkheid? Wie mag er naar Mars en wie niet? Als er nu al miljarden mensen op de aarde niet eens beschikking hebben over vers water en elektriciteit hoe gaat dat dan op Mars? Het probleem op aarde is niet de planeet zelf maar de mensen die erop leven en als die mensen naar Mars gaan dan verandert er dus in wezen niks behalve dat het zich op een andere planeet zal afspelen.
Jongens, denk eens aan het economisch gewin voor degene die daar het eerst is... En reken maar dat dit iets is waarmee je aanzien en dus macht verkrijgt. Dat geld is een bijzaak, er veel meer te winnen (als het lukt....).
+we hebben hier de aarde al voor 99% verkloot kunnen we daar gaan wonen als heel nederland en 80%van de rest v.d. wereld is overstroomd -gaan we het daar weer verkloten....