WRONG! met mensen praten e.d. zijn rpg elementen..
ik geef even een voorbeeldje: Zelda Ocarina of Time
Ik heb hier een keer een discussie over gevoerd met enkele RPG freaks en we werden het erover eens dat zelda geen echte RPG is, maar een Action-adventure met enkele RPG elementen. Uiteraard is dit een adventure, maar er wordt heel wat gebattled.. action-adventure dus.. maar je kan ook met mensen praten en je inventory uitbreiden.. dat zijn de RPG elementen.. Je hebt niet echt een upgrade systeem wat wapens betreft, geen turn based combat en geen level-up systeem.. dat zijn de RPG elementen die ontbreken..
Bij Metroid Prime heb je ongeveer hetzelfde. Je moet veel verkennen, uitzoeken en puzzelen, maar in de tussentijd moet je heel wat afbattlen.. Het is geen shooter omdat je een lock-onfunctie MOET gebruiken en je kan bv. ook niet circle-strafen.. de nadruk van de gameplay licht dus duidelijk niet op het schieten en het verbeteren van je schietvaardigheden zoals bv. in Counterstrike, perfect dark, halo etc etc...
Wel heb je allerlei extra functies voor je pak (net als je je inventory kan uitbreiden bij zelda).. Er is geen upgrade-systeem, je krijgt functies bij! Met iedere nieuwe functie kan je nieuwe gebieden openen, en andere vijanden verslaan..
het spel uit zich dus ook meer in een action-adventure met shooter elementen dan in een echte shooter.. Zelda is nooit een hack'n slasher genoemd, simpelweg omdat dat genre niet zo populair was als het shooter genre.. en omdat metroid prime wel min of meer eerste in z'n soort is met de bovengenoemde formule, wordt het gelijk met het bekende First Person Shooter genre vergeleken wat niet terecht is.
Dat jij het in een bal veranderen dom vind, is slechts twijfelen aan één van de dingen die deze serie tot één van de meest hooggewaardeerde en meestgespeelde series op de planeet gemaakt hebben..
ja.. Hij bedoelt dat het spel niet duidelijk een doel laat zien aan jouw.. je crashed met enkel je vital skills op een planeet, zorg maar dat je uitvind wat er aan de hand is en los het op en overleef het.. DAT is het verhaal.. net als het verhaal in je leven: zorg maar dat je iets bereikt, of niet.. in MP zit geen verhaal, maar in je leven ook niet.. Metroid Prime rust niet op een goed verhaal maar op een ervaring die je meemaakt als gamer.. Je WORDT samus aran als je speelt.. JIJ bevindt je, geheel geïsoleerd, op een vreemde planeet.. er is helemaal NIEMAND.. je vind vijandelijke levensvormen en oude ruïnes... ook zijn er natuurlijk weer wat space pirates en metroids van de partij en ik weet niet welke rol die in het verhaal spelen.. maar zoals ik het overal heb gelezen is het hele gevoel, het Samus-zijn en de isolatie van de buitenwereld wat bijdraagt aan de kwaliteit van het spel en wat een verhaal 'vervangt'
Laatst bewerkt: 19 mrt 2003