Hmmm...inderdaad leuke thread. Ik ben blij dat men zich er ook van bewust is dat dit iets is wat je niet "even" doet. Zeker als je out of the blue een onderneming opstart, neem je op persoonlijk financieel vlak zeker een risico.
Wellicht ten overvloede maar enkele kosten:
Pand huur
Gas en licht, etc (niet onderschatten wat een winkel per maand verbruikt)
Voorraad
Accountant (altijd handig voor het complexe belastingstelsel)
Afschrijfkosten van verschillende items
Verzekeringen voor pand
Verzekeringen voor de business
Verzekeringen voor de inboedel
etc
Tevens heb je concurrentie van grote tekens (FRS, Bart Smit, Dixons, etc) die een groter marketing budget hebben, en door grote inkoop eventueel lagere prijzen kunnen hanteren.
Het ligt eraan waar je op mikt; voor de hardcore gamers en verzamelaars moet je absoluut unieke spullen (met een hoge marge) hebben. Anders red je het niet.
Het grote publiek zal toch eerder geneigd zijn om bij een keten te kopen, aangezien ze niet om zullen rijden om een spelletje te kopen. (Dat wordt namelijk gedaan tijdens het winkelen op zaterdag). Ik neem niet aan dat de huur in een groot winkelcentrum betaalbaar is voor een zelfstandige onderneming.
ps Snacks, booze en muziek zou ik niet doen. Teveel risico voor schade, en eventuele inspanningen voor schoonmaken.
Te luide muziek schrikt af; wel leuk voor de doelgroep, maar de klanten met een besteedbaar inkomen zijn wat ouder. En daar moet je het van hebben.
pps En laten we het grootste risico niet vergeten.. het niet WILLEN verkopen van collectable materiaal omdat je het zelf veel te leuk vindt.... (er staat een leuke column van Redeye in de Edge van deze maand hierover)
Laatst bewerkt: 5 aug 2003