Ik denk dat de line-up van het laatste jaar veel gaten heeft opgevuld. Toch zijn er zeker een aantal genre's waar de Xbox tekortschiet, zeker in vergelijking tot de concurrenten. Dan noem ik:
1. Het voetbalgenre: ook al ben ik hier zelf geen grote liefhebber van, ik zie in de winkels een Fifa en enkele Club Football spellen maar daar houdt het ook op. Kijken we naar Sony dan zien we veel meer keus op dat gebied, het is (zeker hier in Eurpa) een populair genre en als we kijken naar bijvoorbeeld Top Spin snap ik niet dat Microsoft onder het label van XSN sports een footie-game van gelijkwaardige kwaliteit laat maken. Het is dan wel makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel het enigste genre wat onder het XSN-label ontbreekt. Het zal daarnaast ook lekker wat modder in het luie gezicht va EA gooien en al dat gezeur om wel of geen Live ondersteuning door EA kan dan ook meteen van de baan geschrapt worden.
2. Het survival-horror genre: erg populair en ook dit genre staat op de Xbox in de schaduw van de line up van Nintendo en Sony. Een Eternal Darkness of Resident Evil van hetzelfde formaat en kwaliteit maar dan exclusief zou zeker geen kwaad kunnen.
3. Het platformgenre: zelfs na zoveel platformers met hoge beloften is er nog steeds geen platfomer/adventure die zich kan meten met Sony's Jak & Daxter of Ratchet & Clank en Nintendo's Mario of binnenkort Billy Hatcher. Kiddy of niet, het ontbreekt wél...nou verwacht ik dat Rare hier verandering in kan brengen, of ze het ook doen is een tweede. Ik ben bang dat een Kameo momenteel de enigste game is van enige kwaliteit die er een beetje verandering in kan brengen, maar ik denk dat ook deze game nog altijd in de schuduw van de eerder genoemde games zal staan. Hopelijk komt Rareware met een waardig vervolg op Banjo Tooie om dit genre definitief bij de Xbox op de kaart te zetten. Want een Blinx/Voodoo Vince/Oddworld kunnen nog zo leuk zijn, maar revolutionair is een ander verhaal...
Laatst bewerkt: 14 nov 2003