Mountain-Bike=>V-Brakes Afstellen???

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Tronky, 14 mrt 2004.

  1. Tronky

    Tronky Active Member

    Berichten:
    1.740
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb vrijdag een nieuwe mountain bike gekocht en ben er erg tevreden van.
    Alleen als ik mijn wiel laat draaien dan hapert mijn remblokje een klein beetje aan de velg, zowel vanvoor als van achter.
    Ik ben niet echt een fietsenkenner en ga er dus ook niet aan prutsen om het dan nog erger te maken.
    Kan je op een eenvoudige manier die blokjes wat verder van je velg zetten zodat ze niet meer haperen???
    Op google heb al wat gezocht maar ik vind niet echt bruikbare informatie.
    Als er fiets-technicussen zijn, alle hulp is welkom!
    (eventueel met fotootje waar ik aan zou moeten draaien:))
     
  2. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
    ik probeer het uit te leggen:

    als je van je remhendel de remkabel volgt, word hij in 2e'n gesplits ( vlakboven je wiel ) nu moet je zorgen dat de remkabel ( dus voordaat hij gesplits word ) langer word. als het goed is kan je met een sleutel ( verschild per fiets ) bij de splitsing de remkabel losser zetten. > maak hem losser zodat je hem kan schuiven en dan als je denkt dat hij goed staat moet je hem weer vastdraaien. opzich niet zo moeilijk

    ik hoop dat ik het goed uitgelegt heb :9 als je nog een vraag heb moet je hem maar vragen :cool:
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2004
  3. MasterChief_007

    MasterChief_007 Hellas Power ^_^

    Berichten:
    1.825
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik zou even naar de fietsenmaker gaan, vaak doen ze dat wel even binnen paar minuutjes voor je voor niets.
     
  4. Tronky

    Tronky Active Member

    Berichten:
    1.740
    Leuk Bevonden:
    1
    Ok bedankt, ik probeer het eerst wel eens zelf.
     
  5. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Hmmm, je remmen zijn een van de belangrijkste opnderdeel van je bike. Ik zou wat dat betreft niet teveel risco nemen en gewoon ff langse de fietsenmaker gaan en om advies vragen, want voor hetzelfde geld verneuk je je hele afstelling.

    Ff een tip: neem zo snel mogelijk hydraulische remmen, die remmen verreweg het best en je hebt het minst gezeik met je afstelling
     
  6. gerjan

    gerjan Guest

    en kost ook een boel meer...

    kheb zelf schijfremmen op mijn mtb, erg fijn..
     
  7. Volgens mij moet je die V-brakes heel makkelijk af kunnen stellen door de blokjes wat naar buiten te schuiven.
    Die manier die Dromped bescrijft is volgens mij voor die oudere soorten remmen bedoelt.
     
  8. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
    [​IMG]

    hier heb ik het over..... hij heeft het over remblokjes die aan z'n velg remmen. dus geen trommelrem en geen schijfrem
     
  9. Tronky

    Tronky Active Member

    Berichten:
    1.740
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja denk ik ook.
     
  10. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
    heb je dan zoiets?????[​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2004
  11. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Dat zijn dus hydraulische remmen + brake booster

    Maar bedoel je nou cantilever remmen of V-brakes?
     
  12. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Hangt er vanaf. Heb een paar jaar geleden Maugura's gekocht tegen zo'n 180 euri. In combinatie met sterke velgen werkt dat perfect. Schijfremmen zijn ok, maar erg duur in onderhoud (minimaal per jaar schijfrem vervangen)
     
  13. Tronky

    Tronky Active Member

    Berichten:
    1.740
    Leuk Bevonden:
    1
    Een gewone V-Brake
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
    dan had ik het niet verkeerd hoor..... :{ alleen ik heb waarschijnlijk een ouder systeem vandaar dat ik het ff anders had vertelt....


    als je het nog zelf wilt doen:....


    bij het bovenste plaatje zie je dat je een imbussleutel in een boutje kan doen. deze los draaien en dan zorgen dat er meer draad links komt dan rechts.... dan natuurlijk weer goed vastdraaien.... en je kan weer rijden.
     


  15. Bij dit systeem gaan dan beide blokkies verder van de velg af als je dat doet. Het moet door dat ene blokkie af te stellen.
     
  16. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
    dat is de bedoeling toch? maar dat zou waarschijnlijk ook kunnen maar het ziet er eer zo technies uit :9
     

Deel Deze Pagina