[MP3] Apple Ipod vs Creative Zen

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door HeAvY-GeAR, 14 sep 2004.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Andere programma's die ook bulky zijn, je kunt de ipod gewoonweg niet aansluiten op je PC en dan nummers erop 'slepen'. Dit door de al eerder genoemde DRM van Apple. Je kunt die andere ook gebruiken om foto's op te slaan, maar kun je ze weergeven met de Ipod? Nee, met die andere ook niet maar dat is dus niet een functie die ik wil. Voice recording daarintegen wil ik wel hebben. 'Maar' 300 euro? Is wel ff 650 gulden daar koop ik twee Xboxen voor. Wma kun je dus nog steeds niet gebruiken en je bent gebonden aan AAC of MP3. AAC vind ik persoonlijk een boutformaat maar als je liedjes download van Itunes kun je niet anders. Boxen aansluiten kan ook op andere spelers, maar wie wil dat?

Voor 350 euro wil ik in ieder geval een standaard erbij hebben en goede oordopjes. Bij Apple ben je dan alweer 60 euro meer kwijt. Ipod ziet er inderdaad leuk uit, maar het blijft een kwestie van smaak. Ik vind het ding te glad, waardoor je al verplicht wordt om een hoesje te kopen als je niet wilt dat je 350 euro dure apperaat snel beschadigd. Daarnaast vind ik het oneerlijk dat ik geen afstandbediening krijg aan die hoofdtelefoon, alsof ik elke keer dat ding uit me broekzak ga halen.

Waarom praat iedereen het goed dat dit ding een vermogen kost en dat je daarvoor eigenlijk alleen een design krijgt? Is het zo moeilijk om te zeggen dat het asociaal is dat je zelfs voor 350 euro nog al die dingen erbij moet kopen? En dat het triest is dat je niet gewoon je nummers erop kunt zetten zonder programma? Straks ben je echt gebonden aan die DRM die erin zit en dan wil iedereen ineens een ander apperaat.

2. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt een punt Hordo :)
    Maar dat mooie verhaaltje van je :p geld die ook voor de Zen

3. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Precies! _O_
    Apple p raat naar mijn mening alles goed en het ziet er wel mooi uit maar het gaat uiteindelijk om de binnekant en natuurlijk de prijs..
    Geef mij maar een Zen paar lui bij me op school hebben ook zo'n ding, wat een super ding!

4. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Ipod is btw ook USB 1.1, dat staat niet in de openingspost.

heb zelg ook de ipod 4G 20gb, en idd, niks dan lof. ik had al dikke headphones en met de equalizers wordt het geluid errug mooi. dat de accesoires er niet bij zitten doet me een beetje denken aan duitse auto's, daar moet je voor een bekerhoudertje zelfs nog betalen. maar ach, het mag zo zijn.

btw...met ipod heb je een soort status, haal dat ding uit je zak (of heb de witte oordopjes in) en iedreen denkt mteen:"goh, een ipod...rijke stinkerd" kijk, dat mag ik nou graag horen he:+

5. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @Tha-d is de zen dan wel makkelijk te gebruiken -> hiermee bedoel ik o.a. kun je muziek/bestanden gewoon naar de zen slepen?

6. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
  7. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    ik weet wel zeker dat ie ook op usb 1.1 werkt, op me laptop heb ik niks anders... alleen gaat het sychroniseren dan zo langzaam....

Omdat het uploaden van het muziek via Itune of Musicmatch gaat, gaat het zoeken naar een nummer ook sneller en makkerlijker.... Als je de nummers er allemaal maar gewoon opsleept, gaat het zoeken vele malen langzamer...

Een leuke functie van itune is dat er bij wordt gehouden hoevaak je een nummer hebt geluisterd, zo ontstaat er een playlist met 25 meest afgeluisterde nummers.. Met behulp van de ratings die je aan een nummer kan geven, kan je ook de meest populaire nummers luisteren, of de nummers die een hogerating hebben, eerder/vaker afspelen tijdens een partyshuffel!

8. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    @Hordo - Bij de 4 Gig zitten zowel de dockconnector als de afstandbediening bij de prijs inbegrepen. En voor dat vermogen krijg je dus wel iets terug.. Een iPod heeft een status hoog te houden, en staat garant voor kwaliteit. Bij de alternatieven die €50,-- goedkoper zijn is dat nog maar de vraag. Ik betaal liever €50,- meer en heb zekerheid dan dat ik volgend jaar weer een nieuwe mag kopen. Dan wordt het dus wel een dure grap.

9. NapoleJon

NapoleJon Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Uhm je kan geen bestanden naar je iPod "slepen". Dat kan dus wel. Als ik in iTunes m'n iPod opties open staat daar ook de optie om het automatisch bijwerken van je iPod uit te zetten. Vervolgens kun je naar hartelust slepen. Sorry hoor maar elk argument dat Hordo noemt is stierenschijt.

De batterijen gaan bij mij wel zeker 12 uur mee. Je moet gewoon de accu echt naadjevol opladen zodat ie niet zwakker wordt. 12 uur is voor mij genoeg. ik doe er zo'n halve week mee en gooi 'm 's avonds aan de oplader. So what je moet 'm 2 keer in de week aan de oplader gooien, als je slaapt merk je daar vrij weinig van.

De iPod ziet er ongeveer 10 keer zo mooi uit. Als je het mij vraagt hebben de creatieve knapen bij creative iets te veel naar de iPod gekeken, maar hebben ze behoorlijk gefaald. Ik vind die zen zo ongeveer de lelijkste mp3 speler die er is maar dat is natuurlijk mijn mening.
    Het scroll wheel van de iPod is trouwens echt geniaal. Het scrollen door een lijst met 400 nummers is geen probleem meer.
    De zen is ook nog eens behoorlijk wat zwaarder. Ik moet toegeven dat ik de iPod al redelijk zwaar vind, dus zo'n brok kalksteen hoef ik niet in m'n broekzak...

Laatst bewerkt: 18 sep 2004
  10. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    nee en creative heeft geen status wil je zeggen, mij zou het om me mp3 speler gaan en niet of ik nou wel of niet status heb, leuk zon ipod mini.......wat heb je ervoor betaald? net zoveel als een Creative Zen met 20 gig dus, ja euh????
    als je een goede prijs/kwaliteit verhouding wilt koop je voor 250 euri die zen........als je dingen wilt doen zoals eastmaster.....tja dan moet je die ipod hebben, wat zeg ik dan: je hebt tog een laptop......koop een externe HD maar ja......dat zou ik doen
    en ik ben niet eastmaster :)

11. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Voor €50,-- euro meer heb je zekerheid van kwaliteit. In tegenstelling tot de Zen die nog maar moet bewijzen hoeveel jaar deze mee zal gaan..

En om me aan te sluiten bij het punt van Luc E. Fer, het clickwheel van de iPod is geniaal. Zeker als je lange nummers hebt (ik heb bijvoorbeeld veel livesets die al gauw 1 uur tot 4 uur duren) scroll je zo er door heen. Niet de hele tijd klikken of een knop in gedrukt houden, maar zelf bepalen hoe snel je naar een bepaald punt in het nummer toe gaat. Geen gezeik dus meer, je hebt in 1 keer het juiste punt te pakken.

12. NapoleJon

NapoleJon Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Creative is in mijn ogen gewoon crappy PC stuff. Ik heb alleen maar slechte ervaringen gehad met creative. Bijvoorbeeld mijn 5.1 set voor de PC die na 3 maanden half opgeblazen was terwijl ik het volume nog nooit over de helft had gedraaid. Ik kan dus niet echt geloven dat Creative pure kwaliteit is.

Apple heeft in het verleden ook wat problemen gehad met de accu's in de iPod. Dat probleem is nu ook verholpen in de 4G.
    Bij de iPod komt ook gewoon puur gebruiksgemak en het is bovendien ook een aandachtsmagneet (no kidding). Met iTunes krijg je ook nog eens een heel fijn muziekprogramma die de iPod echt perfect heeft geïntegreerd. Kortom, niets dan lof over de iPod. De zen moet zichzelf nog maar bewijzen, maar ik weet nu al dat ie nooit zo populair zal worden als de iPod (wat misschien ook wel weer een voordeel is als je appart wilt zijn).

Om mij weer aan te sluiten bij Orcrist, Het clickwheel is idd ook handig om door nummers heen te scrollen. Ik heb zelf ook een stuk of 10 livesets van minimaal 1 uur, maar daar zitten ook stukken tussen die ik niet goed vind. Met het clickwheel kan je precies scrollen naar het stuk waar je naartoe wilt. Dus geen gekloot met een uur de doorspoelknop ingedrukt houden.

Bij de iPod krijg je ook nog een stel simpele maar vermakelijke spelletjes(waarvan de music quiz mijn favo is), en waar ik zelf heel veel gebruik van maak is de "on the go" playlist. je kiest dan een stel nummers van je iPod uit en zet die in een aparte lijst. Vervolgens kun je precies de nummers luisteren die je graag wilt luisteren. Je hoeft dan niet steeds in je broekzak te graaien om je favo nummers uit te zoeken.

13. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Baksteen my ass : Gewicht van de Zen is 208Gram en 158Gram van de Ipod, dat schilt bijna niks :confused:

En op de zijkant van de Zen zit ook een scroll wheel alst goed is :)

14. NapoleJon

NapoleJon Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je bedoelt de volumeregelaar;)

Er zit geen touch scrollwheel op zoals bij de apple, wat wel heel erg relaxt is. En het zal je verbazen hoeveel 50 gram kan schelen. Baksteen was natuurlijk beetje overdreven maar 208 gram is wel behoorlijk wat.

15. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    nouja...ik heb de ipod zelf...en het kabeltje wat je erbij krijgt is toch echt wel USB 1.1.

hij geeft t zelfs aan in XP: "snel USB-apparaat aangesloten op langzame HUB"

16. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Dus omdat een 5.1 set crappy is, is een heel ander product ook crappy? Ja hoor, ik had ooit een philishave die niet goed werktte, dus vertrouw ik mijn discman ook niet meer. :confused:

Het zegt al genoeg dat ze nu pas de problemen met de accu's hebben verholpen, terwijl de concurrentie vanaf het begin al een degelijke accu had, die lang genoeg meeging.
    En iTunes kan dan wel mooi, hip en handig zijn, het draait niet op windows 98 SE, waardoor je al een shitload aan gebruikers uitsluit, zoals ik. Ik gebruik mijn pc alleen voor school, internet en mp3's downloaden, en als je dan een mp3 speler koopt die niet compatible is met een oerdegelijk besturingssysteem is dat gewoon dom van apple. En wat kan mij de populariteit in godsnaam schelen? Ik koop nog altijd een mp3 speler vanwege zijn kwlaiteit, en niet omdat iets populair is. Net zoals die crappy 128MB mp3 spelertjes die je nu overal ziet. Die dingen zijn echt kut qua kwaliteit, maar omdat ze goedkoop zijn en iedereen er heeft, wil de rest er ook één.

Spelletjes spelen doe ik op een handheld, of op een console, niet op een telefoon of op een mp3speler. Als ik een quiz wil spelen kijk ik wel naar weekend millionairs.
    Dat 'on the go'systeem is handig, ja. Maar ik vind het altijd handig om een grote variatie aan nummers te hebben, omdat ik anders een aantal nummers snel zat wordt. Neem 'paint it black' van the Rolling stones. Luisterde het telkens, totdat ik het nummer niet meer kon uitstaan. Dit is natuurlijk erg persoonlijk, maar zelf kan mij zo'n on the go playlist niks schelen.

17. Freddy Xbox

Freddy Xbox It's Pink!

Leuk Bevonden:
    0
    Doeds,

Ik had nog nooit van de Zen Touch gehoord totdat ik deze thread zag. Meteen ff op internet gaan zoeken en ik vind het echt een heel mooi ding. Ook wel leuk, een plaatje van de nieuwe Zen in het echt:

[plaatje]http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/groen203/DSC00381.JPG[/plaatje]

Ik was altijd al helemaal verliefd op de ipod, maar als ik dan weer rond de 300 euro had vond ik het toch weer zonde om dat alles in één keer uit te geven. Nu wil ik het toch weer een keer gaan proberen, maar op mijn weg naar de ipod kom ik de Zen Touch tegen. Ik weet nog niet wat ik doe. Misschien vind ik hem zelfs wel mooier dan de ipod! Als de ipod z'n lampje niet aan heeft vind ik het namelijk net een oude gameboy (door dat groene scherm). Keuzes, moeilijk, moeilijk. Voorlopig blijf ik in ieder geval nog een tijdje deze thread checken...

18. pharzimx

pharzimx Elite Kaas Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het design echt niet beter dan die van de Ip0d die is veel strakker. Maar goed ieder zijn mening :+

19. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Die kerel bij me uit de klas heeft wel een scroll wheel hoor! :eek: Heb zelf nog door al zijn albums gebladerd :)
    Maar hij heeft trouwens wel een iets andere Zen, die van 30Gig maar lijkt me sterk dat ze die er dan afhalen..

20. Amigo NL

Amigo NL Macho NL

Leuk Bevonden:
    5
    Wat bedoelen jullie nou met Itunes??
    En als je een Ipod koopt moet je alle accesoires los erbij kopen? Dus alle kabels, oplader en oordopjes moet je er los bij kopen?
    Past een Ipod in je broekzak?
    En zit er ook een radio op? (zie hieronder)

Deel Deze Pagina