Goedenavond mede XBW-ers! Aangezien er al een Dance, Hip-Hop etc topic is wil ik mijn persoonlijke favoriet graag ook vertegenwoordigen. Ik heb geen idee of er animo is voor een topic als dit maar dat zien we wel, en anders verdwijnt ie vanzelf! Al hoop ik dat natuurlijk niet. In dit topic wil ik het vooral gaan hebben over Rn'B en een klein beetje Pop, vooral omdat de grens af en toe behoorlijk vaag is. Verwacht voorlopig nog geen uitgebreide stukken tekst over bepaalde Rn'B artiesten in deze openingspost, maar misschien dat ik in de loop van de tijd wel wat dingetjes toevoeg over mijn favoriete artiesten. Allereerst: wat is (contemporary) Rn'B? Volgens de koning der definities (Wikipedia ) is dat: Contemporary R&B (also known as simply R&B) is a music genre that combines elements of hip hop, soul, R&B and funk. Although the abbreviation “R&B” originates from traditional rhythm and blues music, today the term R&B is most often used to describe a style of African American music originating after the demise of disco in the 1980s. Some sources refer to the style as urban contemporary (the name of the radio format that plays hip hop and contemporary R&B). Contemporary R&B has a polished record production style, drum machine-backed rhythms, an occasional saxophone-laced beat to give a jazz feel (mostly common in contemporary R&B songs prior to the year 1995), and a smooth, lush style of vocal arrangement. Electronic influences are becoming an increasing trend, and the use of hip hop or dance inspired beats are typical, although the roughness and grit inherent in hip hop may be reduced and smoothed out. Contemporary R&B vocalists are often known for their use of melisma, popularized by vocalists such as Michael Jackson, Stevie Wonder,[1] Whitney Houston[1][2][3] and Mariah Carey.[2][4][5] In mijn ogen is het simpelweg muziek met een meeslepende beat en goeie vocals die lekker makkelijk mee te blèren zijn. Mijn favoriete artiesten van het genre zijn: - Usher - Ne-Yo - Trey Songz - Mario - Chris Brown - R. Kelly Ik ben benieuwd of er mensen zijn die deze muziek ook leuk vinden en hierover willen lullen (wanneer komt het nieuwe album van .. ?, wanneer treedt ... weer op in Nederland?) Etc, etc.!
Zelf vind ik R&B fantastische muziek, heb eigenlijk alleen de vrouwelijke artiesten in mijn collectie. Ciara, Amerie, Aaliyah en Mary J Blige (The Queen of Hip Hop Soul) vind ik geweldig. Jouw rijtje ken ik natuurlijk ook, alleen niet zo goed, weet wel dat ze allemaal super kunnen zingen. De dames doen soms een collaboration, zoals Turn It Up tussen Ciara en Usher. Amerie heeft Pretty Brown samen met Trey Songz. Heb gehoord dat Chris Brown een sequel voor zijn F.A.M.E.-lp maakt. Die heb ik wel, want Deuces vind ik een fenomenaal nummer. Craig David is ook een favoriet, vooral zijn eerste en tweede album. Hedendaags R&B is inderdaad wat meer experimenteel, met Pop en Dance invloeden. Al gaat Mary J Blige weer terug naar de basis op het album My Life II (November 2011). Ben benieuwd of er nog meer liefhebbers zijn...