Preview: Naruto: Rise of a Ninja
De PlayStation 2, de PlayStation Portable, de Game Boy Advance, de Nintendo DS en de Wii hebben allen al minstens één Naruto game gehad, en de PlayStation 3 krijgt er zonder twijfel ook wel eentje. Dat de Xbox of de Xbox 360 ooit een Naruto game zou krijgen, leek echter lange tijd ondenkbaar.
Weinig Japanse bedrijven wagen zich namelijk aan animegames op een console die niet populair is in Japan zelf. Buiten Japan was er wel een ontwikkelaar te vinden die een Naruto game wilde maken voor de Xbox 360, Ubisoft had namelijk interesse in de franchise en ze begonnen aan Naruto: Rise of a Ninja dat later dit jaar op de Xbox 360 verschijnt. Ubisoft Montreal, de studio achter games zoals Assassin's Creed en Prince of Persia werkt aan deze titel. De game is gebaseerd op de Amerikaanse variant van de serie waardoor de game zich in het begin van de serie afspeelt en niet waar de serie nu al in Japan zit. Voor de mensen die niet weten waarover Naruto gaat, stellen we het verhaal even voor.
Het begint allemaal wanneer de jonge blonde Naruto afstudeert aan de ninja-academie. Dit afstuderen ging niet gemakkelijk omdat de meeste inwoners van de stad waar hij woont, Konoha, hem liever vermijden omdat er een gevaarlijk monster in zijn lichaam is verzegeld. Dankzij de mentale steun van de Third Hokage, de leider van het dorp, en Iraku, zijn leerkracht, slaagt hij toch in zijn studies. Hij wordt ingedeeld in een team met twee klasgenoten, Sakura en Sasuke, en een oudere leerkracht genaamd Kakashi. Samen gaan ze op allerlei missies zoals andere ninjateams dat doen. Die missies variëren van het vangen van katten tot het begeleiden van mensen of het verslaan van criminele bendes. Later in de serie neemt hij ook deel aan een Chuunin-examen waarin hij vele nieuwe mensen leert kennen.
In de game werkt Naruto echter niet als een deel van een team, hij trekt er alleen op uit om allerlei kleine missies te vervullen voor de inwoners van Konoha. Op deze manier wil Naruto ervoor zorgen dat de inwoners van Konoha hem beginnen te appreciëren. Deze missies zijn meestal simpele taken zoals het wegbrengen van eten naar mensen of afleggen van een trainingsparkoers. Het ideaal van de game is om iedereen tevreden te krijgen over Naruto. Om deze missies te kunnen beginnen, zul je natuurlijk wel eerst op zoek moeten naar mensen die je op pad willen sturen. Deze staan namelijk niet allemaal op de begane grond, je zult ook op gebouwen moeten zoeken naar ninja's om missies van te krijgen. De fans moeten echter niet ongerust zijn dat iconische gevechten zoals Naruto versus Gaara niet aanwezig zijn, deze zijn namelijk ook belangrijk. De nieuwe missies worden gemengd met de verhaallijn van de serie.
De game gebruikt de Jade-engine, deze is gemaakt voor Prince of Persia: Sands of Time en de game vertoont qua gameplay dan ook grote gelijkenissen met dat spel en Assassin's Creed. Net zoals de Prince en Altair kan Naruto over de daken lopen, op muren klimmen en grote sprongen maken. Ninja's moeten nu eenmaal goed gebruik maken van hun omgeving. Door het voltooien van trainingsmissies leert Naruto nieuwe vaardigheden die handig zijn voor volgende missies. De missie van een ninja is natuurlijk niet altijd vredig, in deze game moet er dan ook gevochten worden en dat gebeurt op dezelfde manier als in de Ultimate Ninja en Clash of Ninja games.
Dat betekent dat de game overschakelt naar een ander scherm waar maar twee personages aanwezig zijn. Beide personages hebben een balk met hun gezondheid en met hun hoeveelheid chakra. Deze laatste balk bepaalt hoeveel speciale aanvallen je kunt uitvoeren. Je moet echter niet rekenen op die speciale aanvallen, Naruto beschikt over genoeg gewone aanvallen om een vijand af te maken. Met de X en de Y knop val je aan met je handen en benen terwijl je de rechtertrigger gebruikt om een tegenstander te gooien. Tijdens het vechten kun je de aanvallen van een tegenstander ook blokkeren met de B knop. Als de B knop ingedrukt wordt net voor Naruto geraakt wordt, valt er een boomstronk neer en verschijnt Naruto achter de vijand. Deze techniek, Kawarami of Replacement no Jutsu, wordt in de serie wel vaker gebruikt.
Wanneer je tegen een sterke vijand vecht, zal het gebruik van gewone aanvallen en het blokkeren waarschijnlijk niet genoeg zijn. Op die momenten zul je toch een speciale aanval moeten uitvoeren. Om een speciale aanval uit te voeren moet je ten eerste de linkertrigger indrukken waarna je de twee analoge sticks in een bepaalde richting moet bewegen. Eens je dit correct hebt uitgevoerd, begint er een krachtcirkel te groeien vanuit je personage. Op de grond rond je personage zijn er drie vaste cirkels en je moet de linkertrigger loslaten wanneer de krachtcirkel van je personage overeenkomt met één van de vaste cirkels. Als je loslaat bij de eerste cirkel is je speciale aanval niet zo krachtig, terwijl hij superkrachtig is als je loslaat bij de derde cirkel. Dit is zo omdat je vijanden je kunnen aanvallen naar hartelust tijdens het opladen van zo'n speciale aanval.
Eens dat allemaal gelukt is, begint er een filmpje waarin te zien valt hoe jouw personage zijn speciale aanval uitvoert, maar ook hier kan hij nog mislukken want via een speciale minigame kan jouw vijand deze aanval nog steeds ontwijken. Deze minigames variëren van het ronddraaien van de analoge stick tot het snel indrukken van een bepaalde knop. Vaak is het dus gevaarlijk om een speciale aanval te proberen, zelfs als de aanval lukt, is het succes niet zeker. Op het eerste zicht lijkt dit systeem dan ook nodeloos gecompliceerd, hopelijk verandert deze mening tijdens het spelen zelf. Vooral tijdens de multiplayer wordt de beheersing van deze speciale aanvallen belangrijk, on- en offline kun je vechten tegen andere mensen en als je een geslaagde speciale aanval uitvoert, is de kans klein dat je tegenstander dat nog goed kan maken.
Qua grafische stijl heeft men gekozen voor cell-shaded graphics omdat men op deze manier het beste de serie kan nabootsen. Fans zullen dan ook blij zijn dat ze mogen rondlopen in omgevingen als Konoha en het Forest of Death om enkele legendarische gevechten te leveren. Zo kun je met Naruto tegen Neji vechten in de examenarena, of je kunt proberen om Neji te laten winnen in de multiplayer want daar kun je meerdere personages gebruiken. Je kunt het uiterlijk van je personage ook aanpassen voor de multiplayer. Het enige van de graphics dat niet overeenkomt met de serie is het feit dat de straten tijdens de game zo leeg zijn, terwijl deze juist bruisen van het leven in de serie. Qua geluid komt de game wel goed overeen met de serie, alle Japanse en Amerikaanse stemacteurs zijn terug om de stemmen van hun personages in te spreken.
Naruto: Rise of a Ninja lijkt een stevige Naruto game te worden die het begin van de serie goed moet nabootsen. Of fans tevreden zullen zijn met het levenloze Konoha en de vele missies die niets met het verhaal te maken hebben, blijft afwachten, maar de game zal zeker ook een nieuw publiek aanspreken dat de serie niet kent. Het is voor Ubisoft vooral belangrijk dat ze het vechtelement van de game interessant houden want de missies lijken nogal simplistisch en het sterke punt ligt bij het vechten. Laten we enkel hopen dat de game niet te moeilijk wordt voor de vele jonge fans van de serie of anders zou Ubisoft wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen op gebied van verkoopscijfers. Op 2 november zullen we weten of de game een succes is.
Klik om te vergroten...