1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

NAS kopen

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Nielesss, 11 nov 2013.

  1. Nielesss

    Nielesss Active Member

    Berichten:
    371
    Leuk Bevonden:
    0
    Heren,

    Ik wil een NAS kopen, maar zoals jullie al waarschijnlijk verwachten, geen idee welke. Enige wat 'vaststaat' is dat er één van Synology erg aantrekkelijk is. Wie o wie is bereidt mij te helpen? Zie hieronder wat ik zoek.

    De NAS wordt gebruikt voor:
    • Downloaden NZB
    • Opslag Media

    De volgende apparaten moeten ze kunnen benaderen:
    • Panasonic TV, gebruikt voor afspelen Media
    • LG TV die staat in een ander appartement. Mooiste zou zijn als deze de NAS kan benaderen en dan ook de media kan afspelen
    • Western Digital externe hardeschijf, hier staat media op die door de NAS gedeeld moet kunnen worden. Zorgt dit voor prestatievermindering?

    Op beide locaties staat een Cisco router, verbonden door middel van een LAN kabel. Zie hieronder het complete plaatje.
    [​IMG]

    Waaraan moet ik denken? (Processor, Intern geheugen, etc.)
     
  2. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Ik zou altijd een synology aanraden. Ik heb er nu 3 (steeds ge-upgrade) en wil echt niet anders meer

    Je moet gewoon kijken naar je budget.

    Een externe disk performed minder dan een interne disk. Dat is logisch, want je bent beperkt door de USB snelheid

    Maar... Ik heb nu ook een aantal WD externe disks aan mn NAS hangen en de snelheid is ruim voldoende om via t netwerk 1080p films te streamen (denk aan MKV's van 25GB max)

    dus ja, het is langzamer dan een interne disk maar je merkt het alleen als je data heen en weer gaat kopieren.

    Die LG tv in een ander appartement. Hoe gaat die verbinding maken? Gewoon via Lan?

    Of over t internet met bijv Videostation?

    Je kan altijd een VPN opzetten om te streamen maar ik denk dat je upload snelheid dan je bottleneck word
     
  3. McSparkle

    McSparkle Well-Known Member

    Berichten:
    7.028
    Leuk Bevonden:
    1.189
    Ik heb hier nog altijd de DS210 staan, en die draait nog altijd als een zonnetje. Alleen al voor de gebruikers interface en de mogelijkheden raad ik je een Synology aan :)
     
  4. Nielesss

    Nielesss Active Member

    Berichten:
    371
    Leuk Bevonden:
    0
    De LG maakt contact via internet ja. Hoe dat moet gaan werken? Geen idee. Was ook al bang voor de upload snelheid. Maar goed, dat is echter een nice to have.

    Hoe zit het met processor snelheid en intern geheugen?
     
  5. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Helemaal mee eens want hier staat een DS213 met 2x 2TB.
     
  6. Stephan123

    Stephan123 Active Member

    Berichten:
    2.780
    Leuk Bevonden:
    1
    Bekabeld is denk ik het beste, wifi trekt 1080p niet denk ik.

    Send with Tapatalk HD for Android
     
  7. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Wil wel maar doen zal je toch moet streamen voor 5Ghz.
    Dat doe ik alleen naar mijn iOS , Android en MBP.

    De andere apparaten zijn aangesloten via UTP , alleen aan de Mac en DS213 zit een 1Gbps kabel.

    Kijk alleen uit als je een lege NAS zonder HDD's koopt.
    Veel winkels laten de klanten een thuiskopieerheffing betalen.
     
  8. Nielesss

    Nielesss Active Member

    Berichten:
    371
    Leuk Bevonden:
    0
    Goeie tip. Nog een laatste advies over processor en ram?
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Ik heb een DS212j. Als ik stream naar een verdieping hoger moet ik m'n NZB downloader wel even uitzetten meestal, maar als hij nergens mee bezig is streamt hij als een zonnetje.
     
  10. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Is dat dan een bottleneck in je netwerk?

    Want drukke CPU of geheugen vol in gebruik heeft bij mij geen enkel effect op het streamen?

    Ik heb voor t downloaden een DS211

    dus 256MB geheugen en 1.6Ghz (?) processor

    en met SSL aan begint die te bottlenecken als SAB rond de 4MB/s haalt

    zonder SSL en met een andere nzb downloader kan hij meer aan maar ik ben nu eenmaal fan van Sab

    Dus wat je qua processor en geheugen nodig hebt hangt af van wat je er mee wil gaan doen

    streamen gebruikt heel weinig resources, dat is vooral disc activiteit

    maar als je bijv 100mbit glasvezel thuis hebt en je wil het maximale uit je lijn halen qua download dan is het misschien beter om voor een model met meer werk geheugen en CPU te gaan om te voorkomen dat je nzb downloader niet het maximale eruit kan halen

    of als je een webservertje wilt draaien en video live wil transcoden of noem maar op.

    Synology heeft een nieuw model wat gebouwd is met transcoden en aanbieden van streams naar allerlei apparaten in het achterhoofd, misschien is dat een optie voor je

    http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS214play

    deze kan dus 1080p video transcoden zodat hij video in verschillende formats aan kan bieden aan alle devices ipv gewoon streamen waarbij je zelf moet zorgen dat je devices om kunnen gaan met de bestanden die je gedeeld hebt

    Ik heb zelf een mediaspeler die alles aan kan en zorg dat ik alleen h.264 mkv's download dus heb geen behoefte aan transcoden maar het is wel een leuke feature

    Maar als je daar niet in geinteresseerd bent en geen monsterachtige internetlijn hebt liggen zou ik gewoon voor een normale uitvoering gaan

    213j bijvoorbeeld
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2013
  11. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Tja als je ook 1080p MKV naar je LG in je appartement wilt gaan streamen dan zit je wel even met een probleem, dat gaat je upload waarschijnlijk niet trekken. Maar voor muziek of foto's of divx zou het wel gaan.
     
  12. Nielesss

    Nielesss Active Member

    Berichten:
    371
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik maak trouwens nog gebruik van een switch tussen de router en de nas. Levert dit eventuele problemen op?
     
  13. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Nee, ik heb er ook een 100/1000 switch tussen zitten

    maakt geen bal uit

    ik heb in de router de juiste ports geforward voor Usenet (ssl), filestation, diskstation manager, sickbeard, couchpotato, sab, videostation, audiostation , ftp en ssh

    zodat alles ook van buiten af bereikbaar is, werkt uitstekend
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2013
  14. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Of gewoon in de router upnp aanzetten, dat scheelt weer wat port forwards.
     
  15. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Heb er zelfs 2 switches tussen zitten en dat gaat alles een tierelier.

    Van de Ziggo Wifi modem gaat er een utp-kabel naar de 1e 1Gbps switch.
    1 Gbps : Mac , Airport Express , losse utp-kabel , utp-kabel , Samsung interactieve decoder , naar 2e switch.
    10/100 : TV , BD-speler , PS3 en Xbox360.

    Mijn NAS zit achterop de Airport Express omdat anders ik 9 van de 10 keer geen toegang krijg met mijn iOS apparaten.
    Omdat de Ziggo kabelmodem en Airport Express de zelfde netwerk delen kan ik perfect met de andere apparaten in huis de bestanden van de NAS halen.

    Op zowel de Ziggo als NAS staat de UPnP aan.
    Op de Airport is dat niet nodig want deze ondersteund geen UPnP.
     
  16. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Mijn router slikt dat niet goed met al die apps die buitenaf beschikbaar moeten zijn

    krijg dan ook gezeik met passive ftp die niet goed werkt dan

    dus heb er een losse firewall tussen zitten en alles netjes geforward
     
  17. titan1980

    titan1980 Bruce Springsteen

    Berichten:
    1.304
    Leuk Bevonden:
    33
    Ik heb sinds kort een Synology DS214 play, met 2x 2Tb WD Red drives. Ik heb mijn gehele muziek collectie erop die ik overdag stream. Maar in avond/nacht gebruik ik hem niet.

    Dan komt nu de hamvraag: NAS uitzetten? of in de HDD's in slaapstand zetten?
    Dikke 450 eur uitgegeven voor deze samenstelling en zit er niet op te wachten dat de HDD's het gaan begeven. Is de Synology gemaakt om dagelijks uit te zetten? En stukje stroombesparing is ook wel mooi meegenomen,
     
  18. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb zelf de DS213 en deze gaat door de weeks aan om 17:00 uur en in het weekend om 12:00 uur.
    Alle dagen gaat de NAS om 23:59 uur weer uit.

    Als HDD's gebruik ik de eco versies van WD en Seagate.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2014
  19. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Van mij blijft gewoon non-stop aanstaan. Geen idee of ie eigenlijk in een soort van sleep-mode gaat. Tot op heden nog geen problemen mee (DS212+).
    Maar goed, HDDs blijven toch altijd wisselvallig. Met m'n oude PC regelmatig een dode HDD gehad, maar met m'n Macbooks en NAS gelukkig nog nooit.
     
  20. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Een NAS is gemaakt om 24/7 te draaien

    ik zou gewoon de ingebouwde stroombesparings opties gebruiken

    die van mij staat ook gewoon altijd aan, interne disks gaan ook eigenlijk nooit in slaapstand want sickbeard, couchpotato, sab etc hebben natuurlijk allerlei getimede taken die 24/7 om de zoveel tijd wel voor wat schijfactiviteit zorgen
     

Deel Deze Pagina