NASA - Cassini-Huygens geland op Titan: Één van de 23 manen van Saturnus

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Devil 6x6, 17 jan 2005.

1. Devil 6x6

Devil 6x6 Down-Under-Crew.com

Leuk Bevonden:
    0
    ESA/NASA - Cassini-Huygens geland op Titan: Één van de 23 manen van Saturnus

Yahoo, eindelijk:

De Europese ruimtesonde Huygens is eergisteren met succes geland op Titan!!

Hier is het geluid van de afdaling/landing: http://esamultimedia.esa.int/images/huygens_alien_winds_descent.mp3

Hier is een radar geluid: hoe sneller en hoger het radargeluid wordt, des te hoger wordt er gemeten. Waarschijnlijk wordt er nu een berg of heuvel herkent:
    http://esamultimedia.esa.int/images/huygens_alien_winds_descent_radar.mp3

Geheel volgens planning arriveerden aan het einde van de middag de eerste meetgegevens van de sonde in het controlecentrum in het Duitse Darmstadt.
    De sonde heeft ongeveer twee uur onderzoek kunnen doen naar de atmosfeer, het klimaat en het oppervlak van Titan.
    Ook maakte de robot foto's van de maan. De doorgestuurde gegevens zullen nu worden geanalyseerd. ESA zal waarschijnlijk vanavond nog beelden van Titan publiceren...
    Aan het begin van de middag gaf de sonde een eerste teken van leven.

Op Eerste Kerstdag werd de sonde losgekoppeld van het NASA-moederschip Cassini. Die vertrok op 15 oktober 1997 vanaf Cape Canaveral in Florida.

Eén van de grootste vragen die de wetenschappers in het Europese ruimtevaartcentrum van de ESA bezighield, was die op wat voor soort oppervlak de sonde zou landen: op een harde ondergrond, in water of iets dat er tussenin ligt. De sonde was voor elke ondergrond ingericht.
    Volgens de ESA is hij op een vaste ondergrond terechtgekomen.

De sonde moest om de Saturnus-maan te bereiken door een dichte, ondoorzichte atmosfeer, bestaande uit stikstof, methaan en andere organische verbindingen.

De Titan-atmosfeer lijkt sterk op die van de aarde aan het begin van haar ontstaan. Deze maan is de enige maan die net als de aarde een atmosfeer heeft. Metingen aan de Titan-atmosfeer kunnen dan ook veel vertellen over de aarde in zijn oertijd!

De Huygenssonde had helaas maar zeer korte tijd, ongeveer twee uur, om onderzoek te doen. Daarna was contact met de Cassini, die de gegevens eerst ontving alvorens ze door te sturen naar de aarde, niet meer mogelijk, omdat het moederschip dan alweer achter Saturnus was verdwenen.

De sonde is genoemd naar de Nederlandse astronoom Christiaan Huygens, die leefde van 1629 tot 1695. Hij ontdekte dat Saturnus ringen heeft en merkte als eerste de maan Titan op.

Nu ben ik dus aan het wachten op het eerste nieuws waarin de beelden worden weergegeven, en onderzoeksresultaten worden bekend gemaakt.
    Samen met de Maan Europa van Jupiter vind ik het de meest interessante manen van ons zonnestelsel!!

Gisteren stond Saturnus overigens het dichtste bij de aarde in de tijd van zijn omloop (iedere dertien maanden). Persoonlijk neem ik aan dat er een verband is met de landing van vandaag en de afstand die morgen het geringst is tussen Saturnus en de Aarde.
    Voor iedereen die vandaag net als ik ook graag even naar Saturnus kijkt, hij staat ten westen van Orion (voor de niet kenners, de grote beer maakt deel uit van Orion, dat is voor de meeste wel bekend!) en iets ten Noord Westen van de Poolster, is trouwens heel bijzonder omdat ie nu in volledige conjunctie (betekent gelijk aan) met aarde en de zon staat, wat niet iedere keer dat ie het dichts bij de aarde staat voorkomt. De afstand is nu iets meer dan 750 mijl. Mocht je een telescoop hebben, dan kun je nu ook de ringen goed waarnemen en zelfs Titan zien, dit is tevens de grootste maan van Saturnus en is als een stipje naast de Planeet te zien. Saturnus heeft overigens nog zeker 23 andere manen, waarvan Titan dus de grootste is.

Foto's van: http://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/main/index.html

Laatst bewerkt: 18 jan 2005
  2. D-STR.com

D-STR.com Evil RaCoon

Leuk Bevonden:
    0
    Zeer interessant! Ik ben benieuwd naar de volgende serie foto's!

3. Elite

Elite Elite TAR

Leuk Bevonden:
    14
    ten westen van orion, bedoel je daarmee links van? want sterrenhemel draait wat en toen ik in de avond keek stond orion (3 sterren op rij) pal Oost.

4. Devil 6x6

Leuk Bevonden:
    0
    Ja sorry, ik bedoel links, bij de grote beer

5. xtreme-gamer

xtreme-gamer EMAGDNIM

Leuk Bevonden:
    0
    Ehem, Wat zoeken ze nouw weer op een man? Waarom gaan ze niet met z'n alle naar Mars dat lijkt mij veel interesanter.

6. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
    Vind dit allemaal wel interessant; het onbekende verkennen, hopelijk worden er leuke ontdekkingen gedaan.

7. WillemWalrus

WillemWalrus t Kan altijd stouter

Leuk Bevonden:
    0
    Wow, interessant! Ook een leuke locatie voor het controlecentrum : Darmstadt....:9

8. UnleasH

UnleasH Brrrrrrrrrrrrrrrrap

Leuk Bevonden:
    0
    Wat voor teken van leven was er dan?

9. Devil 6x6

Leuk Bevonden:
    0
    Nee daarmee wordt bedoeld, dat de sonde kon bewegen en informatie naar de aarde stuurde.

10. Vigil

Vigil Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Nee, er was geen leven; de sonde gaf een teken van leven. Hij gaf dus een sein door dat hij nog bestaat. Tenminste, dat denk ik.

11. UnleasH

Leuk Bevonden:
    0
    Oh, oke. Ik dacht, misschien dat er leven was ontdekt. Maar goed.. :+

12. Devil 6x6

Leuk Bevonden:
    0
    HAHA nee ik denk dat het daar iets te koud voor is :eek: *)

13. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Mooie post :) Ik vind het zelf ook alleen boeiend maar ik vind het zo zonde dat er nog niet meer goede plaatjes zijn. Ik hoop dat ze iets spectaculairs vinden, zoals watersporen. Ik ben ook zeer benieuwd naar Europa, waar water onder het oppervlak zit.. er moet daar geoon leven zijn :)

14. UnleasH

Leuk Bevonden:
    0
    Mja, heb ook geen zin in een invasie..:+8)

15. Vigil

Vigil Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Geen zin in invasie --> LOL :p.

Maar er zijn toch al sporen van water gevonden; ik hoorde op tv dat ze ontdekt hadden dat het een organische atmosfeer heeft (al bekend dacht ik) en dat er zelfs kleine riviertjes aangetroffen waren. Klopt dit of word ik misleid? Ben zeer benieuwd naar verdere informatie, blijft toch boeiend hé, dat heelal...

16. Da Big Man

Da Big Man Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hmm wie weet vinden ze we een outpost van de Covenant , zullen die raar kijken als er zo'n ding naast je land :)

17. Devil 6x6

Leuk Bevonden:
    0
    Nee er was wel wat vloeibaars, ik geloof dat het vloeibaar methaan is ofzo :confused:
    Ik weet het nog niet precies.

18. Vigil

Vigil Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    O oke, bedankt. Kvond het al beetje raar dat er zo weinig ophef was over het aantreffen van water. (Wat dus niet zo blijkt te zijn ;))

19. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Mja klopt, zoals je op de foto's kan zien is er een soort van kustlijn zichtbaar. Ze vermoeden dat dat het gevolg is van een methaanzee. Of deze nog aanwezig is of inmiddels "opgedroogt" is was nog niet bekend.

Ik vind het ook enorm interessant. Hoop idd ook dat ze heel wat ontdekkingen doen. :)
    En ik sluit me ook aan bij Hordo om andere manen zoals Europa (al was die geloof ik van Jupiter en ligt véél verder weg dan Titan) te onderzoeken. Was het btw Europa niet die compleet bedekt is met ijs?

20. Devil 6x6

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, Europa ligt inderdaad onder tientallen kilometers dik ijs, daaronder moet waarschijnlijk nog watvloeibaar "water" aanwezig zijn en ze vermoeden daar microscopisch leven. Maar Jupiter is dichterbij dan Saturnus als ik mij niet vergis:

Maar zou het kunnen dat er in vloeibaar methaan leven schuilt? Ik vraag het mij af. Maar daar was het onderzoek ook helemaal niet voor bedoeld toch?

Deel Deze Pagina