Het boeit ze wel, maar het is niet de drijvende factor. Het gros van de gamers wilt gewoon lekker met hun vrienden kunnen knallen en praten. Voor de rest leuke games spelen. Mocht de nieuwe Xbox €300 gaan kosten en de Playstation 4 €500, dan denk ik dat er veel mensen de Xbox zullen kiezen.
Betere graphics is natuurlijk wel een pluspunt, maar niet het belangrijkste. Neem als voorbeeld de Wii, veruit de zwakste op het technische aspect maar wel de marktleider. De generatie daarvoor was Playstation 2 de marktleider en ik geloof dat de Gamecube én de Xbox beide krachtiger waren (oké, ze kwamen wel later uit).
Mochten ze daadwerkelijk verlies maken per verkochte console, dan is het denk ik vrij weinig zijn (€50-100). Dan valt dus nog te overzien. Bovendien zullen het dan misschien wel willen compenseren met PS+ (Sony zit/zat te denken aan meerdere (4) abonnements vormen).
Ik geloof dat Sony $200~ verlies maakte per verkochte Playstation 3 in het begin, dat voor een console van $600(!). Dan zal nu alleen niet gebeuren, de Playstation 3 had namelijk nogal dure hardware (cell processor, Blu-ray). Nu zitten er niet van zulke exotische onderdelen in. Er wordt geschat dat de Playstation 4 ongeveer $450-500 kost om te maken. Natuurlijk kan het zeer afwijzen maar het zullen zeker geen Playstation 3 prijzen zijn.
Laatst bewerkt: 1 mrt 2013