1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe PC

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Ruttyx, 3 jul 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Ja, een 9800Pro is ten alle tijden sneller als de 9600XT en de x600.
    Er zitten velen verschillen tussen de 9800 Pro en de 9800SE. Van de 9800SE zijn er twee versies, een 128bit versie en een 256bit versie. De laatste versie is natuurlijk de snellere variant.

9800SE 128bit
    Core: 325MHz
    Geheugen: 540MHz
    Pixel Pipelines: 4
    Bandbreedte: 8.640MB/sec

9800SE 256bit
    Core: 380MHz
    Geheugen: 680MHz
    Pixel Pipelines: 4
    Bandbreedte: 21.760MB/sec

9800 Pro (256bit)
    Core: 380MHz
    Geheugen: 680MHz
    Pixel Pipelines: 8
    Bandbreedte: 21.760MB/sec

Ik zou de 128bit versie van de SE maar lekker links laten liggen! Het enige verschil tussen de 9800SE 256bit en de 9800 Pro is het aantal Pixel Pipelines. Hoe meer pipelines, hoe meer gegevens de chip door kan voeren. De SE 256bit heeft er dus 4, en de 9800 Pro 8. Omdat beide chips identiek zijn, is het wel mogelijk om van de 256bit SE als een 9800 Pro te laten werken. Omdat de productie kwaliteit van de chips erg hoog is, is bijna elke chip een volwaardige 9800 Pro (in de 256bit versies). Er zijn ook nog 9800 Pro's te koop, die een volwaardige 9800 XT chip hebben, maar dat terzijde.
    Ati heeft dus op de 9800 SE 256bit een volwaardige (onder voorbehoud) 9800 Pro chip zitten. Ati heeft alleen van de 8 pipelines, er 4 uitgeschakeld. Deze zijn wederom aan te schakelen. Zoals ik al eerder heb gezegd, de kans is groot dat er dus 8 werkende pipelines aanwezig zijn, maar het kan ook zo zijn dat er van de 8 maar 6 werken of zoiets dergelijks. Dan zou je je videokaart slopen als je probeerd om ze alle 8 aan te schakelen. Ik heb er zelf geen ervaring mee om die pipelines te activeren, maar volgens mij weet mvdstam hier het fijne van 3-).

Laatst bewerkt: 25 aug 2004
  2. patje_1_1_2

patje_1_1_2 Westland uber alles

Leuk Bevonden:
    0
    en je kan de 9800 pro dan toch overclocken naar een 9800 xt?

3. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ja dat kan. De originele 9800 Pro was voorzien van een "R350" chip, terwijl de 9800 XT een R360 chip is. Van het merk Sapphire verkopen ze vaak een 9800 Pro gebaseerd op de R360 (XT) chip. Deze kan je dan middels een bios flash omtoveren tot een echte 9800 XT, alleen voor minder euro's :9.

4. patje_1_1_2

patje_1_1_2 Westland uber alles

Leuk Bevonden:
    0
    Nou las ik ergens dat je de 9800se versie kan overclocken naar de 9800 xt. Alleen heb je dan een andere koeler nodig. Het bespaart wel geld maar is het verstandig om dit te doen?

5. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Bij Sapphire moet je geluk hebben dat je kaart een R360 core heeft, maar die van MSI hebben allemaal een R360 core (alleen geen temperatuur sensor dus ook geen overdrive ondersteuning).

6. Maas

Maas besjoh!

Leuk Bevonden:
    1
    Ziet er goed uit, waar heb je hem besteld? Ik zat namelijk ongeveer aan een zelfde systeem te denken.

7. Dokter Gonzo

Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

Leuk Bevonden:
    0
    wat voor core heeft een club 3d radeon 9800 pro?

edit: een R350, das jammer

Laatst bewerkt: 27 aug 2004
  8. Senshin

Senshin Active Member

Leuk Bevonden:
    0

De sapphire zijn ook bijna allemaal R360 :).

Anyway:

mijn pc:
    Athlon 2,20GHZ@2,85 (kan nog veel meer,Vapochill lightspeed gekoeld, stikstof, normaal 3200+)
    Asus: a7n8x-e deluxe
    1024 Twinram van corsair, dat met hele lage latency, weet de naam ff niet.
    Ati Radeon X800 XT (watergekoeld op dit moment, Ram sinks zijn gekoeld met stukken processor koeling, lekker groot en werkt heel goed, 60mm Fan om hete lucht bij memory zo snel mogelijk weg te krijgen)
    Nog niet overgeclocked.
    Nutteloze kast die hier staat.
    Slecht beeldscherm.
    Geluid: Z-680 :D
    En nog wel wat nutteloze shit

9. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Vroeger, maar ik heb gehoord dat ze terug zijn gestapt op de R350 core ofzo.

10. _TP_

_TP_ blaaaaat

Leuk Bevonden:
    0
    ok ik ga volgende maand ook een nieuw pc'tje aanschaffen...

Voeding: Zalman ZM400B-APS 400Watt
    Moederbord: ASUS P4 S775 P5GD2 PREMIUM (of de P5AD2 maar zie niet echt wat daar beter aan is...)
    Processor: INTEL P4 530 3.0Ghz
    Videokaart: weet nog niet
    Geheugen: Kingston Ddr2 512mb / 533 Kingston (word later nog wel 1024mb)
    HDD: 120gb Maxtor
    en nog wat andere troep (5.1 geluidssetje enzo)

lijkt me wel een leuk systeempje tog?

11. Jaywalker

Jaywalker XBW Elite

Leuk Bevonden:
    0
    ligt aan de videokaart :)

12. Jaywalker

Jaywalker XBW Elite

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb hem bestelt bij www.informatique.nl deze zit in den haag. dat is wel ver weg voor mij dus sturen ze het op.

13. _TP_

_TP_ blaaaaat

Leuk Bevonden:
    0
    Ehm.. in Den Haag? was het maar zo'n feest. Hij zit in Bergschenhoek.

14. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een pc besteld met daarin de Ati Radeon X800 pro maar ik twijfel steeds meer of ik neit de Ati radeon X800 XT had moeten nemen. Wat vinden jullie? zit er heel veel verschil tussen de 2 en is dat de 100 euro prijsverschil waard?

15. Senshin

Senshin Active Member

Leuk Bevonden:
    0

ja, dat is eigelijk een domme zet in het algemeen

je had veel beter afgekunt met een XT, zeker wel, er zijn 4 pipes doorgeslagen en dat soort ongein.
    En voor dezelfde prijs is een 6800GT veel sneller.

Anywaym als je toch hebt besteld kan je maybe die pipelines open zetten.
    Dus modden van je videokaart, op tweakers.net is daar veel van te vinden.
    De kans dat het lukt weet ik niet, maar die 4 pipelines kunnen uitgezet zijn of dit is een X800PRO waar de pipelines dus gewoon dood zijn.

Dus moet je ffe kijken :)

16. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    de gt is niet overal sneller, en zeker al niet VEEL..

17. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    ja maar is de beeldkwaliteitverschil dan echt zo groot tussen die twee?

18. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Nou ik ben het met Senshin eens. Voor dezelfde prijs kan je beter een 6800GT kopen i.p.v. een x800Pro. Je hebt een kaart met een iets beter toekomst perspectief, en meer rekenkracht. De GT was in mijn systeem wel overal sneller mee als de x800 Pro. De x800 Pro scoorde alleen in Far Cry ietsjes hoger. Daarom heb ik ook de GT gehouden.

19. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    ff vraagje aan arjan. Ik heb namelijk net mn nieuwe pc :). En heb door jou ook voor de 6800GT gekozen. Wat ik wil weten is: Is de driver die mee is geleverd goed, of zijn er al betere / snellere te downloaden?? Ik zag er een paar op tweakers.net, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Mensen zeiden dat de nieuwe drivers soms nog langzamer waren ofzo :confused:. Maar als jij een directe link voor me hebt ofzo dan geloof ik het wel. Kan ik m nog sneller maken :D

Ik heb trouwens een:
    AMD 64 3200+ met epox nogwat moederbord
    5.1 geluid (kart op moederbord)
    1 gig ram
    6800GT video
    21"sony triniton scherm.

...Dus als iemand voor deze samenstelling nog meer tips heeft om te 'tweaken' dan hoor ik het graag. Ik hoef niet te overclocken (geloof dat het zo heet) heb geen zin in doorgefikte onderdelen...ik heb daar te weinig verstand van ..

20. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Gaaf dat je hem hebt :9. De meegeleverde drivers zijn wel aardig, maar zeker niet de beste. Ik gebruik zelf ForceWare 65.73. Dit is voor mij de beste driver op het moment :)

Als je nog meer vragen hebt moet je het maar effe laten horen :cool:.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina