Als je wilt weten welk geheugen gaat werken op een bepaald moederbord, dan moet je dat opzoeken bij de fabrikant van het moederbord. Asus heeft van elk bord een QVL met daarin de DIMMs die getest zijn en werken.
http://www.asus.nl/products/mb/socket754/k8vse-d/overview.htm
Als je het systeem bij een PC zaak laat samenbouwen kunnen zij je ook adviseren welk geheugen gaat werken, daar hebben ze als het goed is ervaring mee.
Ik zou dan niet naar die zaak gaan waar ze beweren dat je met een Athlon XP aan 512Mb zat hebt, dat is onzin. Meestal is 512MB voldoende, maar tegenwoordig zou ik een nieuw systeem altijd met 1024Mb nemen, als 2x512Mb (dual channel). Voor de nieuwe games, foto- en videobewerking is dat geen overbodige luxe.
Verder zou ik een Athlon XP systeem niet aanraden, het is toch al weer verouderd. Neem een P4 of een Athlon 64.
Corsair en Kingston HyperX is overklokkers geheugen en dat heb je in principe niet nodig, het is eigenlijk veel te duur. Gewoon Kingston, Dane Elec of Twinmos werkt prima, maar check dat dus eerst even bij de fabrikant. Kingston maakt erg veel verschillende reepjes geheugen, dus heb je kans dat het ene wel werkt en het ander niet. Check daarom dus de exacte typeaanduiding.
Voordeel van de PC winkel het systeem laten bouwen is een betere garantie en het moet 100% werken, ze hebben je immers een systeem verkocht. Bij losse onderdelen kan je bij pc-problemen nog wel eens voor hoge (onderzoeks-)kosten komen te staan of problemen met omruilen als iets niet compatible blijkt te zijn.
Klik om te vergroten...