De Pentium 4 is momenteel in twee smaken te verkrijgen, een socket 478 versie (die jij hier hebt gekozen) en de socket 775 versie. Socket 478 is inmiddels aan het einde gekomen kwa upgradebaarheid. De snelst verkrijgbare processor hiervoor is de P4 3,4GHz. Terwijl de opvolger van socker 478, socket 775, nog maar net komt kijken. Dus kwa upgradebarheid zit je hier prima. Voor socket 775 is momenteel het volgende te krijgen: 2,8/3,0/3,2/3,4/3,6GHz. Deze socket zal nog tot ver in de 4GHz ondersteund worden (en misschien nog wel boven de 4GHz). Deze vernieuwing neemt een aantal andere vernieuwingen met zich mee, namelijk een nieuw soort geheugen (DDR2 533MHz), en een nieuw slot voor de videokaart. AGP is niet meer terug te vinden op deze moederboarden, enkel nog PCI-Express.
DDR2 geheugen is op dit moment een stuk duurder vanwege de beschikbaarheid, en het productie procede t.o.v. DDR, en is ook niet sneller als DDR 400MHz geheugen. DDR2 vind ik zelf op dit moment het enige grote nadeel van deze nieuwe chipset's/moederboarden. Er zijn ook moederboarden verkrijgbaar waar je zowel DDR als DDR2 op kan gebruiken, maar die ben ik nog niet in de winkels tegen gekomen.
Deze moederboarden ook voorzien van High-Definition Audio. Dus een onboard geluidskaart met de kwaliteit van een Creative Audigy 2 en nog beter ook. Dit zijn slechts nog maar een aantal vernieuwingen.
Ik zou persoonlijk liever in een socket 775 systeem investeren, i.p.v. een socket 478 systeem. De prijsverschillen zijn niet al te groot, en je zit goed voor de toekomst. Ik heb een aantal maanden terug in een socket 478 systeem geinvesteerd, en heb hier inmiddels best wel spijt van, gezien de vernieuwingen.
Wanneer je zou besluiten om voor socket 775 te gaan, is deze videokaart in AGP uitvoering niet meer bruikbaar. Momenteel is er ook een PCI-Express variant voor verkrijgbaar. Eigenlijk is dit nog een reden om in de nieuwe technieken te investeren. Zou je namelijk voor socket 478 gaan, en dus een AGP videokaart nemen, kan je deze over een tijdje niet overzetten naar een nieuw systeem met PCI-Express! Beetje zonde van het geld dus .
Maar aangezien jij pas in november gaat kijken/kopen, zijn de prijzen van alle nieuwe spullentjes flink gezakt. Er gaan geruchten dat er in augustus al een prijsdaling aankomt. Dus ergens rond november is een goed moment om te kopen
Misschien nog een DVD-brander i.p.v. een CD-brander?
Verder is het een goed systeem dat jij hebt samengesteld
Laatst bewerkt: 23 jul 2004