1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe PC

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Ruttyx, 3 jul 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Ziet er goed uit.

De Abit NF7-S moet je niet pakken omdat het een andere socket is. Wat je misschien kan doen (maar moet niet) is je moederbord veranderen naar een Asus K8V (SE) Deluxe of naar een MSI K8N Neo Platinum (pak de goedkoopste van de 3 zou ik zeggen).

1024MB is niet noodzakelijk. Als je uiteindelijk nog geld overhebt kan je er 1024MB van maken (of niet).

2. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Dat kan kloppen, de AGP versie van de 6800 serie komt nu eindelijk eens een beetje op voorraad. Ik verwacht dat in de loop van augustus de PCI-E varianten ook redelijk verkrijgbaar zullen zijn. Of er een prijsverschil is tussen beiden versies? Geen idee, maar je hebt nog tijd zat om je te bedenken :cool:.

Onder andere Informatique verkoopt de Pentium 4 540 (3,2GHz) voor 310,- euro incl. BTW.

Verwacht voorlopig maar niet dat de DDR2 prijzen zullen gaan dalen naar DDR niveau :'-(. DDR is ook een hele tijd duur gebleven, pas na een flinke tijd is dat geleidelijk aan gaan dalen.

Over dat moederboard, er zijn twee nieuwe Intel chipset's: Intel 925X en de Intel 915P. De Intel 925X biedt enkel ondersteuning voor DDR2, terwijl de Intel 915P beiden ondersteund. Rond de Intel 915P chipset zullen de moederboard fabrikanten verschillende combinatie's uitbrengen, een DDR versie, DDR2 versie en een combinatie van zowel DDR als DDR2.
    De Asus P5GD1 (915P) is alleen geschikt voor DDR 333MHz/400MHz geheugen.
    Opzich wel een goedkopere oplossing, goed DDR 400MHz geheugen kost altijd nog ruim de helft van wat 512MB DDR2 533MHz kost. Bovendien is DDR2 theoretisch sneller, maar in de praktijk is hier nauwelijks iets van te merken.
    Ik had vorige week het geluk wat testjes te mogen doen met nieuwe hardware, hier wat resultaten:

Aan de hand van PCMark04 heb ik de prestaties van DDR 400MHz en DDR2 533MHz vergeleken. De test is uitgevoerd met een Gigabyte (915P) moederboard die zowel DDR als DDR2 gebruikt en een P4 3.0GHz.

Theoretische bandbreedte DDR 400MHz is 6,4GB/s, in de praktijk 5,386GB/s.
    Theoretische bandbreedte DDR2 533MHz is 8,5GB/s, in de praktijk 5,519GB/s.

Nu is het prestatieverschil niet zo indrukwekkend als het prijsverschil, maar in de toekomst zal dat wel anders worden. Alleen de vraag bij welke snelheden dat dan is, want dan zullen er waarschijnlijk ook nieuwere chipset's nodig zijn die dat ondersteunen.

Edit//
    Ik ben even op zoek gegaan naar moederboarden die beiden typen DDR ondersteunen, dit heb ik gevonden:

MSI 915P Combo: 2x DDR 400MHz sloten, en 2x DDR2 533MHz sloten, €123,-
    Gigabyte GA-8GPNXP Duo: 4x DDR 400MHz, en 2x DDR2 533MHz, €218,-
    Bron.

Meest interessante is de MSI 915P Combo, nu kan je daar bijv. 2x 512MB DDR 400Mhz insteken, en wanneer DDR2 goedkoper/sneller wordt, omschakelen. De Gigabyte is wel leuk met 4x DDR en 2x DDR2, maar alleen die prijs al voor 2x bankjes _0/.

Laatst bewerkt: 23 jul 2004
  3. christvs

christvs Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Thanks voor je uitgebreide raad _O_
    IK ga nu voor een socket 775 systeem :9
    En met de tweakers.net pricewatch kost hij maar 270 ongeveer hetzelfde als de socket 478 versie. IK neem zoeen met ook DDR1 ondersteuning. maar heeft de 915P versie een nadeel tegenover de G?

4. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Graag gedaan :).
    De 915G is met een geintregeerde videokaart, en die zijn vaak langzamer als de langzaamste videokaart die je kan kopen :cool:.

5. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Dat heeft zijn voordeel en zijn nadeel.

Voordeel: Je kan nog eventjes wachten om een goede grafische kaart te kopen moest het zijn dat je momenteel niet genoeg geld hebt om een 6800 of X800 te kopen. Ookal moet je van die geïntegreerde videokaart alles behalve goede prestatie vrewachten (een kleine tol van het wachten op een grafische kaart)
    Nadeel: Die geïntegreerde videokaart kan voor problemen zorgen als je er een andere grafische kaart insteekt (maar die problemen zijn op te lossen).

6. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Je kan het inderdaad vanaf 2 kanten bekijken, persoonlijk zou ik zoveel mogelijk uit de buurt blijven van dergelijke oplossingen. Het is makkelijk om zo'n onboard-videokaart via het BIOS uit te schakelen, maar dat kan achteraf nog voor problemen zorgen.

Edit//

Er is nog hoop: klik. Erg slimme zet van Intel, zeker omdat het grote geld met low/mid-end kaarten wordt verdiend.

Laatst bewerkt: 24 jul 2004
  7. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Ik zou persoonlijk ook nooit een chipset met geïntegreerde videokaart kopen, maar als je grafische kaart het zou begeven dan kan je nog altijd terug vallen op de geïntegreerde videokaart en nog altijd dinges doen op je pc (alleen gamen en grafische programma's zullen niet (zo goed) gaan).

Het heeft zo zijn voordelen en zijn irriterende nadelen, maar als ik zou moeten kiezen dan zou ik de 915P nemen.

8. christvs

christvs Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nu een zieligge dell met onboard. De reden waarom ik vervang is dat trieste onboard en geen agp slot :'-(

9. Jaywalker

Jaywalker XBW Elite

Leuk Bevonden:
    0
    @The Answer: hoeveel kost het ongeveer om van 512 naar 1024 up te graden?

10. christvs

christvs Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heet dan wel geen The Answer maar dat andwoord weet ik wel: als je een modern moederbordje hebt kost dat voor een stripje van 512 mb zon 85 tot 100 euro. Je moet ook op de standaard letten: PC3200 moet je wel een aardig modern moederbordje voor hebben maar PC2700 werkt ongeveer wel met elk DDR bordje. Hoop niet dat dit te ingewikkeld is.

11. Jaywalker

Jaywalker XBW Elite

Leuk Bevonden:
    0
    mwa ik weet alleen niet wat DDR is :)

12. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Doe je pc open, haal dat latje eruit, zie naar het merk en de snelheid (pcxxxx of xxxMhz). Ga naar de winkel vraag naar een geheugenlatje van hetzelfde merk en snelheid.
    Probeer altijd een 2de latje te kopen dat zo identiek mogelijk is als het 1ste (idem voor het 3de en het 4de).

Oh ja, vergeet dat 1 latje niet terug te steken. Anders start je pc niet op.

Als ik me niet vergis dan kan je pc3200 geheugen zetten op een moederbord dat maar tot pc2x00 ondersteunt. Dan zal dat latje van pc3200 gewoon op pc2x00 werken.

Laatst bewerkt: 24 jul 2004
  13. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    ongeveer 96 euro. Kijk op www.paradigit.nl of www.alternate.nl die zijn wel duidelijk geloof ik.

14. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    Ik ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe pc. answer zij dat ik hier maar eens moest vragen over 3d kaarten etc. Dus daar ben ik dan.

Ik heb momenteel een packerd bell platinum. Aan het p3 moederbord, ram (128) voodoo 3000 16 mb heb ik niet zo veel meer. Maar de behuizing, de cdrw en dvd speler lijken me ok. Tevens heb ik al muis toetsenbord en al van dat soort rommel.

1 Is het mogelijk/verstandig om de behuizing mee te nemen?

2 Ik heb hier een beeldscherm staan. Mooi, crt (zo heet dat toch?) 17". Maar hij heft een maximale resolutie van 1280 * 1024 (of is dat de resolutie van de videokaart, ik kan het nergens vinden. Als dit wel van het beeldscherm is, belemmert dit dan niet heel veel beeld etc als ik met bijv mn nieuwe geforce 6800 gt een spel op 1600*1200 wil spelen? is een nieuw beeldscherm echt een aanrader, ze zijn nogal duur....

3 voor de rest wil ik in de pc vervangen mijn moederbord, ram (1gig erin) videokaart (6800 gt) en een nieuwe p4 3,0 chip. Is de behuizing van een oudere computer daarop berekend? De exacte specificaties van mijn pc kan ik namelijk niet meer vinden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groet.

15. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    1 + 3. Het is mogelijk maar niet verstandig. De case die je nu hebt heeft te weining airflow (steekt er überhaupt wel een fan in je huidige case?) en dus zullen je onderdelen veel warmer worden (zeker je processor).

2. Dat is de maximale resolutie van je scherm (tenzij je grafische kaart echt sucked en de voodoo reeksen zijn te oud voor mij, dus ik zou het niet weten).
    Als je op 1280*1024 met 4xAA (of meer) en 8xAF (of meer) dan zal het verschil ook merken. Maar als je echt op 1600*1280 wilt spelen dan zou als ik jouw was eerst de pc kopen en een paar weken/maanden later een 19 inch CRT monitor kopen.

3. Mag ik je i.p.v. een P4 3.0GHz een AMD 64 3500+ aanraden, ALS je budget het toelaat. de AMD 64 3500+ steekt zelfs op encoding en decoding de P4 3.4GHz EE voorbij (en natuurlijk is die ook beter in games, maar dit is altijd al zo geweest met AMD 64). De AMD 64 3500+ kost zo'n €300 en een top moederbord voor de socket 939 (AMD 64 3500+, 3800+,... , FX 53,...) kost zo'n €140.

Laatst bewerkt: 26 jul 2004
  16. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10

Alternate: 375 euro
    Informatique: 525 euro
    Salland: 373.99 euro

17. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    :eek:

Weten die winkels niet dat AMD hun prijzen hebben verlaagd (zeker Informatique moet er iets aan doen) of hebben ze hun prijzen daar al verlaagd (ik weet dat winkels hun prijzen mogen kiezen, maar dat is duur!).

De AMD 3500+ kost in de winkel waar ik mijn pc shit koop €306, maar dat is dan ook een zeer goedkope winkel (anders zou ik daar niet gaan hé). In andere 2 winkels kosten ze €370 (word ook nog wel verlaagd denk ik aangezien deze winkel ook goedkoop is) en €580 (maar hier zijn ze aan het verbouwen dus ze hebben geen tijd om hun site up te daten).

18. Dokter Gonzo

Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

Leuk Bevonden:
    0
    worden alleen processor's goedkoper, of ook andere componenten?

19. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Het gerucht gaat rond dat de grafische kaarten in augustus inprijs gaan dalen. Voor de rest weet ik het eigenlijk niet.

Ik zou zeggen: Wait and see.

20. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    ik ben van plan 1200,- uit te geven. Als jij weet waar ik voor dat geld het beste gamepctje kan kopen .... De behuiizing heeft wel een ventilator, dat zker wel. Hij ziet er ook wel aardig luxe uit, vandaar, maar als het echt niet goed genoeg is..... (als ik een foto maak kun jij dan zien of t goed is of niet??)

Die voodoo 3000 resolutie zal ik es opzoeken, maar hoe kom ik te weten wat de res van mn beeldscherm is???? En waar kan ik eventueel voor weinig (2e hands??) een nieuw scherm halen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina