Ik kan mij vaak vinden in de conclusies van Eurogamer en ik denk dat ze deze keer er ook niet ver naast zitten.
Nee, Eurogamer vond het spel niet te moeilijk (goed lezen!), ze vonden de moeilijkheidsgraad vaak cheap!
Wat ik altijd zo goed aan NG vond is dat je goed moest worden in het spel. Tot die tijd lag de moeilijkheidsgraad hoog, maar daardoor leerde je wel het spel meesteren. Resultaat: extra voldoening.
Als ik zo de Eurogamer review lees gaat de moeilijkheidsgraad bij NG2 op en neer. De moeilijke stukken zijn niet zozeer irritant omdat ze lastig zijn, maar vooral omdat dat sommige encounters meer van geluk afhangen dan van wijsheid en skills als je klappen weet te ontduiken. Eurogamer noemt een voorbeeld waarbij een boss op het einde uit elkaar spat, waarna je nog een keer health verliest. Pech voor jou als je al weinig health over had. Je kunt het blijkbaar voor een gedeelte afblokken, maar nooit helemaal. En die actie komt direct na een cutscene, dus word je de eerste keer verrast dan kun je mooi twee bosses overnieuw doen.
"In a sense, it's the knowledge that Team Ninja knows how to do this right that makes it so frustrating when it goes wrong. Some lengthy sections of truly excellent play, combined with genuinely great boss battles - which are still spikes in the difficulty curve, but encourage you to grit your teeth and try again rather than howl in frustration and smash your 360 pad - just make it even more painful when it all goes to pot."
Eurogamer geeft duidelijk aan dat Team Ninja met NG1 een meesterwerk heeft afgeleverd. Daarom vinden ze het ook zo frustrerend dat één van de geweldige punten van deel 1, die geweldig gebalanceerde moelijkheidsgraad en filisofie daarachter (pure skill over geluk) bij vlagen nergens te bekennen is. Ik denk dat ik ook meer frustratie zou voelen met dit soort cheap shots... en balangrijker nog: minder voldoening. Want dat was wat NG1 zo geweldig maakte. Hoe beter je werd, hoe minder lastig het spel werd, hoe meer voldoening je voelde als je weer met een parry en perfect combo een tegenstander totaal vernietigde.
Dat trouwens de framerate op 1080P vaak wegzakt (toch belangrijk bij zo'n spel als dit) vind ik erg opvallend. Was Team Ninja niet de meester over de Xbox (360)? Gelukkig (nou ja, gelukkig...) kan mijn TV dat net niet aan, dus ik hou het wel bij 1080I.
Nog steeds een must-have voor mij (ook Eurogamer is ondanks alle kritiek nog steeds enthousiast over het spel)... maar ik heb het gevoel dat NG2 het uiteindelijk niet gaat halen bij de klassieker NG1.
Laatst bewerkt: 26 mei 2008