Technische details Nintendo Revolution duiken op
Door René Wichers - donderdag 30 maart 2006 11:04 - Bron: IGN - Submitter: MacWolf - Views: 19.820 - Permalink
Een Nintendo-topman heeft wel eens gezegd dat zijn bedrijf nooit bekend zou maken wat de werkelijke specificaties van de nieuwe Revolution zijn, maar de gamedevelopers die voor het nieuwe platform ontwikkelen, zijn natuurlijk prima op de hoogte. IGN wist een aantal daarvan details te ontfutselen die duidelijk maken dat het bedrijf nog steeds niet aan de 'sneller, hoger, krachtiger'-rage meedoet. Zo zal de Revolution over een Broadway-cpu beschikken, die naar het zich laat aanzien een kloksnelheid van 729MHz krijgt. De Hollywood-gpu, die van ATi wordt betrokken, zou op 243MHz geklokt worden. 'Gpu' doet de chip overigens tekort: naast graphics verzorgt de Hollywood ook I/O en signaalverwerking.
Het geheugen van de semi-next-gen bestaat uit drie delen: het hoofdgeheugen bestaat uit 24MB SRAM, waar een 'extern' blok van nog eens 64MB bijgeteld mag worden zodat er in totaal 88MB voor de programmeurs beschikbaar is. Ook de Hollywood beschikt over een 3MB groot blokje geheugen, dat voor textures wordt gebruikt. Of de extra 14MB SRAM waar eerder melding van gemaakt werd, in de specs terecht zal komen, blijft in nevelen gehuld. De specificaties blijven ruim achter bij wat de concurrentie aan paardekrachten in hun consoles weet te persen. Zo heeft de oorspronkelijke Xbox met 733MHz een vergelijkbare kloksnelheid en met 64MB een slechts iets kleiner geheugen, terwijl de Xbox 360 met driemaal 3,2GHz en 512MB werkgeheugen van een totaal andere orde is - al moet daarbij aangetekend worden dat het vergelijken van de verschillende processorarchitecturen nattevingerwerk is. De vooruitgang ten opzichte van de GameCube is duidelijk, maar niet wereldschokkend: die spelcomputer had de Gekko-cpu die op 485MHz draaide, de Flipper-gpu die zijn werk op 162MHz deed en een werkgeheugen van 40MB.
Toch is er volstrekt geen reden tot paniek: de cijfers die nu naar buiten komen bevestigen veeleer dat de Revolution klein, stil en goedkoop zal worden. Het mag als bekend verondersteld worden dat Nintendo het zwaartepunt bij gameplay legt, reden voor het bedrijf om zijn centjes niet in snellere chips, maar in de ontwikkeling van de wel degelijk revolutionaire 3d-controller te steken. De tijd zal uitwijzen wat de consument belangrijker vindt, maar de strijd lijkt op voorhand zeker nog lang niet beslist. IGN ontdekte trouwens ook nog een ander interessant nieuwtje: ook de GameCube zou wellicht met de nieuwe freestyle-controller van de Revolution kunnen worden uitgerust. Technische problemen stonden dat tot nog toe in de weg, maar die zouden zijn opgelost.
bron:
www.tweakers.net Klik om te vergroten...