De Sony Playstation zorgde ervoor dat SEGA en Nintendo op een zijspoor terecht kwamen, maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat Sony er als bedrijf voor heeft gezorgd dat er meer mensen zijn gaan gamen. Er werd ook al heel wat 'gegamed' in het SNES en Megadrive tijdperk. Er waren natuurlijk Arcade's waar redelijk wat mensen kwamen(die verdwenen door de Saturn/PS1). Daarvoor had je de Atari, Commodore, Amiga etc, en speelde er ook zat mensen met games(hoewel dat er minder waren). Je ziet een duidelijk stijgende lijn in het gebruik van console's/games nadat de computer technologie (grafisch, geluid) zich verder ontwikkelde. De fabrikanten van console's volgden/volgen de technologische ontwikkelingen, en de mensen volgen de fabrikanten van console's. Had Sony zich nooit op de Console markt begeven dan waren de mensen SEGA en Nintendo trouw gebleven, die op hun beurten telkens weer mee zouden zijn gegaan met de technologie. Maar Sony die de mainstream méér liet gamen? Nee. Het was een logisch gevolg van de technologische markt die veranderde, en dat zal blijven doen ongeacht de merknaam of invloed van een console. Morgen kan er een ander bedrijf de nummer 1 opeisen!
Natuurlijk is het zo dat er heel wat goede games uitkwamen in het PS1 tijdperk, maar de basis die daar werd gelegd is sindsdien niet meer gewijzigd, en dat terwijl de technologie van nu dit wél toelaat! De Xbox/XBOX 360, en PS2/PS3 games zijn/zullen vrijwel hetzelfde zijn, alleen dragen ze een iets mooier jasje!
Ontwikkelaars spelen tegenwoordig op save JUIST omdat de markt zo groot is geworden! Ik zie het groeien van de markt dus als iets wat zowel een positief als een negatief effect heeft. Het is leuk dat steeds meer mensen gamen. Dat is een plus. Meer competitie. Toen de markt nog wat kleiner was moest men met iets heel origineels komen wilde je succes oogsten! Vroeger kwamen ontwikkelaars met nieuwe ideëen om de gamer en zichzelf tevreden te houden, men werkte met een stuk minder mensen aan een game, en er was minder of geen tijdsdruk. Gamen was iets unieks. Het moest worden ontdekt. Games moesten worden bedacht. De magie is tegenwoordig een beetje weg..... Tegenwoordig moet men aan de vraag van de massa denken die blijkbaar alleen maar hetzelfde wilt(of is dit omdat de gamer door herhaling gewend is geraakt aan first person shooter nummer 87.000)? Dit gaat ten koste van innovatie en vernieuwing. Men moet dit in veel gevallen doen omdat de risico's te groot zijn geworden om iets origineels/vernieuwends te ontwikkelen. Er bestaat namelijk een kans dat de gamer van nu zegt bij een innovatieve game van: 'Nee, mij te apart'. De gamer van nu wordt helemaal bedolven onder flitsende graphics, en erdoor verblind. De grootste studio's komen met de mooiste games, maar niet altijd de beste games Die worden vaak bedacht door een kleine ontwikkelstudio die nooit de kans krijgt zich te laten zien. Maar hoe lang duurt het nog voordat de gamer naar iets anders verlangt?
Natuurlijk zou je kunnen zeggen van: Waarom een bestaand idee niet verder door ontwikkelen omdat het verkoopt? Dat kan, dat gebeurt en klinkt logisch. Ook ik vermaak mezelf nog uitstekend met bestaande ideëen/games! Maar in feite blijft het zichzelf herhalen. Daarom ben ik persoonlijk blij met iets innovatiefs als de DS naast de bestaande produkten. Dit omdat het een handheld is die bestaande 'bekende' game soorten met een voor handheld begrippen heel nieuw besturingssyteem combineert, wat erg leuk blijkt te zijn! Het zorgt ervoor dat de concurrentie niet teveel verslapt tot een EA achtig bedrijf(hopelijk). De concurentie blijft wakker, en zal uiteindelijk als blijkt dat een nieuw idee aanslaat ook zelf met iets nieuws naast de bestaande systemen (al dan niet op de concurentie gebaseerd) komen!
Dit kan dus het online gamen zijn wat op het moment wereldwijd aanslaat, of produkten als eyetoy.
Nu is natuurlijk wel zo dat de SNES en de Dreamcast ook al online mogelijkheden hadden, alleen was de markt daar nog niet klaar voor. Microsoft sloeg toe op het juiste moment, maar is dus zeker niet innovatief geweest bij de ontwikkeling. Sony heeft met de eyetoy iets heel innavatiefs bedacht, maar weet er nog maar weinig uit te halen. Wat dan ook innovatief genoemd mag worden zijn de games Donkey Konga en Jungle Beat en de daarbijbehorende Konga's van Nintendo. Ook hier is het afwachten/hopen dat er meer mee wordt gedaan!
P.S. Kan ik je aan mijn XBOX friendlist toevoegen? Het zal leuk zijn om af en toe met/tegen elkaar te gamen! Ik ben ook erg benieuwd wat je nu zoal op live speelt!
Laatst bewerkt: 3 mei 2005