1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

oblivion. graphics

Discussie in 'Algemeen' gestart door danster360, 24 apr 2006.

1. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou nog maar eens even een klaag berichtje posten dan!

Ten eerste, ik vind het spel echt heel gaaf hor, ik heb het al meer dan 150 uur gespeeld dus met het spel is echt niks mis. Dat wilde ik even kwijt.

Maar de graphics zijn zeker niet schitterend of prachtig. Ze zijn goed, maar vallen mij tegen. Ik vind dat op basis van wat ik eerder in games heb gezien en dus niet omdat ik te hoge verwachtingen heb. Dat het spel ontzettend groot is, interesseert mij geen moer. Dus als we grote spellen maken, mogen de graphics minder zijn? Beetje rare conclusie... Bovendien wordt er maar een beperkt gedeelte van het hele spel berekend en getoond dus ik vind dat niet zo'n sterk argument. Laat ik eens een opbouw in m'n verhaal stoppen.

Characters Static (hele lichaam)
    Opzich zijn de characters opzich niet slecht, die zijn opzich best goed gelukt en opzich redelijk gedetailleerd. Het is geen Fight Night Round 3, maar dat is ook niet te doen op zo'n grote schaal.

Characters Dynamic (hele lichaam)
    De bewegende characters vind ik erg tegenvallen. Het rechtvooruitlopen is wel okee, dat gaat wel smooth. Maar als er hoogteverschillen komen wordt het echt pijnlijk voor de ogen. De characters blijven in een rechte horizontale lijn lopen, dat kan dus niet als er een helling is. Het gevolg is dat characters in de lucht aan het schoppen zijn. Dat is gewoon jammer. Als je in 3e persoons view ziet is het helemaal huilen met de pet op.
    Ik weet niet waar jij op let, maar als je in 3e persoonsview zit en je gebruikt de linker thumbstick en je beweeg schuin naar voren, dan loopt je character rechtdoor terwijl hij linksschuin naar voren beweegt. Er klopt geen moer van, hij (of zij) is dan echt aan het schaatsen. Hetzelfde verhaal met trappen-lopen, dat ziet er ook zo oog-kwellend uit, wat overeenkomt met de hoogteverschillen. Dit kan allemaal vele malen beter. Als je kijkt naar het spel Galleon, daar kun je zien dat je character zich volledig aanpast aan de omgeving. Traptredes wordt ook echt gebruikt om op te staan en de character past zijn bewegingen dan ook aan op de traptredes. Als je links naar voren loopt, zal je character ook met z'n benen in die richting bewegen. Het kan dus wel! Bovendien is Galleon ook al jaren oud.

Character Faces (gezichten)
    De gezichten kan je eigenlijk in twee fases opdelen. Je kan NPCs gewoon zien door er langs te lopen in de free-roaming mode en je kan met NPCs praten. In free-roaming mode is het allemaal goed genoeg want je ziet ze toch nooit echt van heel dichtbij. Als je echt in conversatie met iemand gaat, dan zoomt de camera natuurlijk echt in op de gezichten. Hierbij vind ik het dan wel jammer dat je wel ziet dat de gezichten niet echt van het hoogste niveau zijn. Dit soort situaties zijn natuurlijk perfecte mogelijkheden om die 360 flink aan het werk te zetten. Ook straalt er niet zoveel emotie van de hoofden af, wat ik erg raar vind! Als je je disposition probeert te verhogen door middel van dat vage schijfje, dan zie je wel emoties van echt boos tot heel blij! Maar als ik bij Kvatch komt er komt een kerel helemaal in paniek op me afgerend spreekt hij qua toon wel volledig in paniek maar z'n gezicht staart me stoicijns aan. Helaas! Als ik weer het spel Galleon als lij draad mag gebruiken, hier waren de characters overigens amper gedetailleerd, maar de bewegingen van het lichaam en het gezicht waren erg zorgvuldig overgenomen en de lip-sync was ook gewoon perfect, kortom, het kan dus wel.

Landschappen
    De landschappen vind ik twijfelachtig. Aan de ene kant mooi, aan de andere kant totaal niet. Dat heeft voor mij met het volgende te maken: Opzich zien het gras, de bloemen, de bosjes en de bomen er wel mooi uit, maar van een afstandje. Van dichtbij zul je zien het gewoon sprites zijn die gebruikt worden. Als je bijvoorbeeld boven op een bosje gaat staan en naar beneden kijkt en je gaat dan rondjes draaien zie je dan draaien de bosjes ook mee. Maar, ik zal niet gaan mierenneuken want van veraf zie je dat toch niet. En daarbij ligt voor mij ook weer meteen het probleem, want veraf vind ik het er echt niet uit zien. Het gras popt echt vanuit het niets op en dat is wel storend. Ik vind het ook jammer dat gras/bloemen/planten niet meebewegen als je er langs loopt en dan hoeft het van mij heus niet helemaal correct te zijn, maar Star Wars: Knights of the Old Republic (nr 1) zat ook vol met begroeiing in de buiten gedeeltes en daar bewoog wel alles mee als je er langs liep, dus ik vind dat dat hier ook wel had gekund. Ook zul je veel kale, lage-resolutie textures op heuvels ver voor je zien. Bomen en zelfs hele ruines zie je echt up-poppen en van slecht gedetaillerd naar meer gedetailleerd veranderen. En nu vind ik heus niet dat je alles tot op 10 km afstand gedetailleerd moet zien, ik snap ook wel dat dat niet kan, maar het is nu wat ongenuanceerd gedaan en dat vind ik jammer.

Water
    Dit is een persoonlijke kwestie wat ze nergens goed doen (behalve in Outcast, godverdomme al een spel van 10 jaar oud) en dat is mooi meebewegend water. Water dat daadwerkelijk volume heeft en vloeibaar is. En fijn dat het weerspiegeld, maar het is gewoon jammer dat alleen maar een dood vlak is. De onderwater effecten (voor zover je daar uberhaupt van kan spreken) vind ik ook belabberd.

Textures
    Soms vind ik de textures ook erg tegenvallen. Als je dicht tegen deuren aan loopt zie je gewoon ja best wel grote pixels erop zitten. Ja, het is een detail, ik vind het ook niet zo boeiend, maar dat had best wel een beetje High-Res gekund. Maar dat is dan wel weer mierenneuken.

Conclusie
    Mijn punt is dat mensen het verkeerd hebben als ze een 10 geven voor de graphics (ik heb al enkele reviews gezien), want dat is simpelweg onzin. De graphics zijn alles behalve vlekkeloos. Er zijn heus wel mooiere spellen. Maar ik zeg heus niet dat het niet goed is, want goed is het zeker wel.

Ik heb alleen persoonlijk, maar dat is een smaak (daar is het immers persoonlijk voor...), liever functionele en correcte graphics dan hele mooie hyperrealistische beelden die niet kloppen. Als ik bijvoorbeeld naar Second Sight kijk, die graphics zijn vrij cartoony, maar die gezichten zijn echt perfect geanimeerd de emotie druipt er van af, 10x beter dan Oblivion, dan vind ik dat toch jammer dat ze dat bij Bethesda hebben laten schieten. Hetzelfde met de bewegingen zoals trappen lopen, het kan wel mooi gedaan worden en dat doen ze dan niet.

Ik hoop dat mensen die de graphics wel heel mooi vinden, ook mijn punten wel kunnen begrijpen!

2. Xiao Xiu

Xiao Xiu Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    wat ik me nu afvraag is: hoe hoog heb je zelf je resolutie staan?
    want op mijn pc heb ik resolutie altijd op het hoogst en ik zie echt geen pixels als ik voor een deur sta.

perfect is het ook weer niet maar toch

3. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het is een XBox forum he :p Dus mijn verhaal is ook gebasseerd op een XBox overigens zonder HD televisie.

4. Vallandu

Vallandu ***

Leuk Bevonden:
    0
    willen alle mensen die geen HD-TV hebben en toch zitten te klagen over de graphics zich uit dit forum willen verwijderen. dank u:)

5. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    als deze game alleen voor een HD-tv gemaakt zou zijn, zou ik je gelijk geven...maar dat is het niet ;)
    dus mogen we verwachten dat de graphics er op een gewone tv ook mooi uitzien *)

6. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.444
    Mensen zijn echte klaagdieren. ;)

Persoonlijk vind ik deze game er echt super goed uit zien. De zon komt op en schijnt net in je gezicht als je door het hoge gras de heuvel opklimt, waarna je een mooi overzicht krijgt van de vallei onder je. Prachtig gedaan allemaal. Ook genoeg grafische foutjes natuurlijk, maar om dan meteen te zeggen dat deze game grafisch tegenvalt.... nee.

Trouwens, waarom hoor ik dan weer niet de tegenpolen voor elke grafische tegenvaller? Bijvoorbeeld, iemand merkt wat op over de stroef lopende NPC's. Helemaal mee eens, maar ik hoor niemand wat zeggen over de subliem geanimeerde tegenstanders (dan heb ik het vooral over de monsters), zoals de goblins en lions. Blijkbaar worden de goede dingen dan weer voor lief genomen (of waren de reviews te enthousiast)?

7. numericword

numericword Dutch Vengeance

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, Nederlanders zijn echte klaagdieren.
    Als het hier niet over zou zijn, zou het wel over het weer zijn of iets anders.

Misschien is het niet perfect, maar dat zal het nooit zijn, hoe mooi de game ook is. We zoeken wel iets om over te klagen.

8. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk niet dat dat helemaal waar is. Ik vind de graphics tegenvallen, alle filmpjes en plaatjes die ik van te voren heb gezien zijn VELE malen mooier dan dat het uiteindelijke spel eruit ziet. Mensen snappen dat blijkbaar niet, dat ik het spel tegen kan vinden vallen, dus leg ik dat uitgebreid uit. Ik kan makkelijk het drie dubbele schrijven over de goede kwaliteit van de graphics. Dat heb ik ook bij al m'n posts neergezet, de game ziet er niet slecht uit, het ziet er heel goed uit, maar 't valt me gewoon tegen met wat er beloofd is punt.

Punt is, dat er meer spellen zijn die dat laten zien en waarbij ik dat gezien, ik vind bij Oblivion daar niet bijzonder in ofzo. Oblivion weet voor mij niet zo ergens in uit te blinken.

Misschien moet ik het eens zo zeggen: Je hebt spellen waarbij de characters ontzettend mooi/gedetailleerd zijn maar de rest niet, je hebt spellen waarbij de omgeving ontzettend/mooi gedetailleerd zijn maar de characters niet. Oblivion doet het eigenlijk anders. Die doen alles mooi, maar dan op zo'n manier dat IK net niet dat "wow" gevoel heb. Dus alles is gemiddeld wel (veel)beter, maar elk afzonderlijk aspect heb ik wel eens beter gezien! Bijvoorbeeld, water heb ik wel eens mooier gezien, huizen en textures heb ik wel eens mooier gezien, characters heb ik wel eens mooier gezien, maar wel allemaal in andere verschillende games. In de trailers en screenshots voor de launch, had ik wel echt dat "wow" gevoel, maar aangezien ze de grafische kwaliteit toch wel echt sterk terug moesten schroeven is dat "wow" gevoel net weer verdwenen. Let wel, voor mij.

9. simmertje

simmertje Noessoes

Leuk Bevonden:
    0
    Het enige punt van kritiek bij mij is het water, dat hadden ze wel iets beter kunnen doen. Als je bijvoorbeeld naar de Kameo kijkt, daar is het water echt perfect gemaakt. En vooral onderwater vind ik zwaar tegenvallen.

Maar voor de rest geweldige graphics! 8)

10. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.444
    Tja, dat kan. Misschien let ik op andere details als jij? Ik heb nog steeds regelmatig dat ik denk "wauw, deze scene ziet er mooi uit". Het zijn niet specifieke zaken, maar meer impressies die een sterke indruk op mij maken. Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk.

Laatst bewerkt: 29 apr 2006
  11. Tha)Sven

Tha)Sven Pillz-E

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het spel sinds vandaag en ik vind de graphics zeker goed. Op een normale tv ziet het er misschien idd wat minder uit, maar gelukkig hebben we onder een HDTV staan8) . Dus ik heb vandaag de hele dag lang die tv bezet gehouden.:+

12. Oldsk00l

Oldsk00l ouwe school

Leuk Bevonden:
    4
    nou, op de 360 vind ik het iig tegenvallen

13. Nilamo

Nilamo To Own or not to Own

Leuk Bevonden:
    1
    Kunnen jullie mensen misschien wat foto's maken??

14. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat probeer ik wel eens, alleen foto's maken van een televisiescherm werkt niet, althans niet met hetgeen waarmee ik foto's wil maken. Dan krijg je van die zwarte dikke strepen inbeeld, dat is waarschijnlijk in verband met refresh rate enzo...

Maar ik zal het binnenkort even verder experimenteren!

Deel Deze Pagina