Hmm... Ik denk dat de pluspunten zwaarder wegen dan de Minpunten. De minpunten zijn gewoon vervelende dingetjes die je kan verwachten bij een groot spel als dit. En daar moet je gewoon even doorheen kijken. Zoals iedereen al aangeeft... Het is én blijft een HEERLIJK spel, dat super is. En wat je vooral moet spelen als je een echte RPG fan bent.
Meestal lees ik alleen dit forum, maar dit vind ik toch wel het reageren waard. Dit spel is dus zker niet voor mainstream gamer en daar zijn een aantal redenen voor: - Veel te veel informatie, statistieken, skills en schermpjes. De gemiddelde maintstream gamers haakt al af als ie 10 minuten in de hoofdstad rondloopt (zelf gezien bij een aantal vrienden EN mn vriendin (die toch behoorlijk hardcore WoW speelt)). - Te doellloos. De meeste mainstream gamers willen aan het handje genomen worden en als er 1 ding is wat elder scrolls niet doet, dan is het wel de gamer aan het handje nemen. Ook al is oblivion veel minder ongericht als morrowind, je zal nog steeds zelf op zoek moeten naar 1 een vaag persoon in een of andere verre stad. (gelukkig is in oblivion het dagboek systeem vervangen voor een veel handiger systeem om je quests te checken en heb je nu ook daadwerkelijk marks op je map). Ok dat waren slechts 2 redenen, maar er zijn er nog wel wat meer .
Als pure warrior heb ik hem nog niet gespeeld, daar kan ik dus geen oordeel over geven. Maar hoe vreemd het ook klinkt, in een wereld van magie vind ik het juist logisch dat een warrior lastiger is. Dat het gameplay technisch kan storen snap ik goed. Maar het zou voor mij geen minpunt zijn, hoewel ik goed kan begrijpen dat het voor iemand anders wel een minpunt is. Te weinig Guilds, tja dat is iets waar je gelijk in heb. De eerste tig uur valt dat nog niet zo heel erg op. En voor mensen die nog nooit Morrowind hebben gespeeld is het ook echt geen punt. Voor Morrowind veteranen is het echter wat magertjes. Paar Guilds erbij hadden het ontvallen van de Houses wel op kunnen vangen. Of er daadwerkelijk minder te doen is dan in Morrowind? Hm zelf denk ik van niet. Misschien in een zeker opzicht kwa aantal side quests, etc wel. Maar ik heb zelf het idee dat veel side-quest kwa diepgang veel langduriger zijn waardoor het weer opgevangen wordt. TES systeem. Ik vind dat juist wel goed werken. Bij de gemiddelde rpg vind ik het juist irritant dat ik vrij snel dusdanig sterk ben dat een encounter geen enkel probleem meer is. Bij Oblivion moet je toch iets meer op je tellen blijven letten. Momenteel heb ik met nog geen figuurtje een dusdanig level bereikt dat ik echt oppermachtig zou zijn geweest. Dus kwa dat nivo kan ik nog niet oordelen. Te weinig lockpicks, hier ben ik het niet mee eens. Misschien komt het doordat ik vroeger veel AD&D gespeeld heb maar ik vind het bijzonder onlogisch dat een niet-thief/assassin class met een zak vol lockpicks rond loopt. In dat opzicht vind ik het dan ook juist goed dat het aantal lockpicks beperkt is in Oblivion als je niet bij een dergelijk guild bent aangesloten. Oblivion planes, wat meer diversiteit in de planes zou niet slecht geweest zijn. Maar dat gezegd is dat niet iets wat ik zelf als minpunt zie. Maar misschien omdat ik veel andere dingen tussendoor doe. Willpower attribute. Ook iets waar ik het niet mee eens ben. Als willpower ook magic zou toevoegen net als intelligence raakt de balans imo juist weg. Dat je als een bepaalde class niets aan bepaalde attributes heb is juist logisch. Misschien dat dit ook door mijn AD&D achtergrond komt, maar zelf denk ik dat als willpower ook magie zou adden iedereen met vrijwel eenzelfde soort figuurtje zou spelen omdat die het makkelijkst te maxen is. Willpower die en magie toevoegt, en fatigue en dan ook nog een keer mana regen is gewoon teveel van het goede. hehe blijft idd een tof spel. En wat is er mis met kritiek?
Zoals die kerel al aangaf waar je op reageerde... het enige dat het echt geen spel is voor een main-stream gamer Het formuleert het wat ongelukkig waardoor je zin idd zoals jou gauw verkeerd leest. Maar hij bedoeld dus idd net als jou, dat hij het spel niets vind voor de Mainstream gamer .
Maar daar kan je ook weeral over oeverloze discussies over houden, want wat is een 'mainstream gamer'? Ik bedoel als je niet gebeten bent door het rpg genre, en dat is lang niet elke 'mainstream gamer' die volgens mij nog altijd een race/fps game verkiest, is het gewoon moeilijk al dan niet onmogelijk om die mensen aan te spreken. Met wat 'Nemesis' hierboven aanhaalt ben ik het trouwens volledig eens. Zijn standpunten over het lvl systeem & de willpower attribute vind ik correct. Het lijkt me eigenlijk dat wat-kon-er-beter threads erg weinig waarde hebben, ieder zn mening natuurlijk, maar om daar nu 'publiekelijk' over te zitten discussieren. Rond Oblivion was en is een hype, maar toch blijft het een opmerkelijk fantastisch spel. Morrorwind had 'het idee' van de nieuwe rpg, grootser, uitgebreider, meer vrijheid en ik vind dat Oblivion daar als vervolg een meer dan uitstekende rol in speelt. Het brengt het idee achter Morrorwind mooier naar voor, de wereld levendiger, de characters natuurlijker. Nog verre van het perfecte spel zeg je? Misschien, waarschijnlijk, maar ik leef me beter in dit spel dan bij zijn voorganger en dat is toch wat telt. Als elke nieuwe elder scrolls game zulke vooruitgang maakt ben ik nog lang fan!
Op de laadtijden en de grafische bugs na heb ik verder weinig op deze game aan te merken. Sterker nog, ik heb rpg's nog nooit wat aangevonden(saai en langdradig), maar Oblivion is echt een topgame en speelt goed weg.
ik word gek van die haperingen!!! het blijkt dus wel dat de 360 helemaal niet zo krachtig is, als het al met de 1e generatie spellen moeite heeft... verder is het een leuk spel.
Ik denk eerder dat het aan jouw instellingen ligt dan.. Ik heb een HDTV die staat op 720P en op 60Hz en heb geen enkele happering..
denk het niet, ik hoor meerdere mensen erover. mijn 360 staat op 60 hz dat moet ook (staat op het doosje) en het hapert vooral in de buitenwereld met die vele bomen en gras etc. dat is gewoon te veel voor de 360, daarom hapert hij, te weinig frames per seconde. ze hebben oblivion niet voor nix al naar beneden moeten schroeven met de graphics omdat het anders helemaal niet draaide. ik heb een breedbeeld tv 100hz van philips, een goed ding want dit is het enigste spel dat hapert!
Misschien moet je ook even de Reboot truck uithalen bajo4life! Ja Grafisch vind ik het allemaal niet zo mooi als in de trailers, het gras popt ook echt op 15 meter voor je up. Is dat bij iedereen zo? Of werkt alles beter als je een HDTV hebt en dus alles op de HD instelling zet, want de 360 werkt toch sneller op HD settings? Omdat hij daarvoor gemaakt is? Weinig Lockpicks vind ik wat een vreemd gehoorde klacht. Na een uurtje spelen had ik reeds meer dan 30 lockpicks. Vind ik toch behoorlijk veel!
Met die vervelende in de wegloop AI ben ik het helemaal eens, daar heb ik pas nog een post over gemaakt
Heb zelf nog geen enkele keer een hapering gehad, alles gaat perfect soepel. Heb je wel een hardeschijf?
Wat ik irri vind is het menu! Je ziet zeg maar geen afbeelding van je characters en zijn equipment. Ik bedoel hiermee dat je zeg maar geen lege slots hebt waar je je gear in kan zetten en dat je character dan verandert. ongeveer ala Diablo en WoW
Het grote minpunt vind ik dat op het moment dat iedereen met je mee leveled en bijvoorbeeld als je lvl 20 haalt, krijgt iedereen alle armors die zeldzaam horen te zijn. Er lopen hier gewone bandits met full glass armor rond!! En een Elvish longsword!! Dat vind ik niet kunnen je hebt niet meer het idee WAUW wat heb ik nu een mooi armor, en wow wat een vet wapen. Want elke bandiet loopt er mee rond. Ik heb op het TES forum dan ook al een mod aangevraagd waarin dit recht word gezet en je maar 1x in de zoveel tijd een glass of ebony tegenkomt. (Ja ik speel nu het meest de pc versie)
Dat is inderdaad het grootste minpunt, echt dom van Bethesda dat ze daar niet aan gedacht hebben. Het systeem van Morrowind was perfect, alleen moest de AI wat levendiger zijn zoals nu het geval is.
inderdaad, en bij Morrowind kreeg je dat je boven lvl 25 gewoon heer en meester overal was. Maar ik heb veeeeeel liever dat dan hoe het nu zit met armors en wapens. Ik heb hier bijvoorbeeld een lvl 4 warrior, gewoon zo'n echte vechter. (ik ben vooral aan het ontdekken, heb er wel al een 17 uur opzitten) Maar die heeft al lekker een silver sword enzo, gewoon net iets te goed voor dat level.
Ik denk dat ik ga herbeginnen met de game en nooit ga slapen zodat ik geen level ups krijg. Dan heb ik uiteraard weinig max health, maar dan gebruik ik gewoon een dikke fortify wanneer ik in een groot gevecht belandt. Ik neem aan dat NPC's en creatures scalen volgens jouw level, en niet skills?