Mmmm... hierboven wordt gezegd dat de graphics van Operation Flashpoint niet onder zouden doen voor Battlefield 2 - Modern Combat... Ik heb Operation Flashpoint net in actie gezien (ik wilde toch eens zelf zien wat er nou zo bijzonder aan is) en ik heb al een paar dagen de online demo van Battlefield 2 - Modern Combat gespeeld... De graphics van Operation Flashpoint zijn veruit ondermaats in vergelijking met Battlefield 2 - Modern Combat... Het gras in Operation Flashpoint lijkt wel een groene asfaltweg met sprietjes... De texturen zijn ook niet om naar huis te schrijven (hier en daar zijn ze best goed), het ziet er nogal blokkerig uit allemaal... Dat geldt ook voor de modellen van de militairen... Dit spel had gewoon veel eerder uit moeten komen, volgens mij... Het is erg gedateerd... De weersveranderingen vind ik trouwens wel cool...
Er zitten ook veel grafische fouten in het spel, er vindt veel clipping plaats... Dat betekent dat geweren slecht worden vastgehouden, lichaamsdelen door objecten heen steken en ga zo maar door... Dat hadden ze toch wel wat beter in elkaar mogen zetten...
De gameplay elementen zijn zeer zeker niet beter dan de Ghost Recon games, Rainbow Six of dat soort tactical shooters... Operation Flashpoint zou een simulator moeten zijn, nou... Er zit een auto-aim in... Is dat realisme? Nee dus... Verder loopt je soldaat alsof hij geen conditie heeft en dat is krankzinnig in vergelijking met de enorme maps die het spel heeft... In de multiplayer is dit met een groot aantal gamers niet zo'n heel groot probleem, maar in de singleplayer is het een ramp... Verder is me opgevallen dat de framerate niet altijd constant blijft wat betreft het gebruik van vliegmachines... Het is wel leuk dat je zelf de voertuigen kunt gebruiken, maar ook dat ziet er niét uit... In een auto beweegt het stuur door je handen terwijl je handen stil blijven staan! De handen en armen van je soldaat bewegen dus niet mee met de beweging van het stuur! Belachelijk...
Het geluid is ronduit rampzalig, ik vind de wapens armzalig klinken en wat te denken van het "gezoem" of "gebrom" (ik weet niet precies hoe ik het moet noemen) van de voertuigen, onacceptabel als je het mij vraagt...
De AI van de tegenstanders is - zeker voor een simulator - niet erg om naar huis te schrijven... Sommige vijanden schieten wel (terug) als ze je opmerken, maar veel van die lui raken in paniek en gaan als een idioot rondrennen, waardoor ze een gemakkelijke prooi voor je worden... Zonde... Ook mis ik de soms chaotische actie van Brothers in Arms of van Ghost Recon, dat er bijvoorbeeld plotsklaps een aantal vijanden om je heen staan die jou en je maten naar de andere wereld willen helpen... Operation Flashpoint gaat langzaam en eigenlijk maar 1 kant op, letterlijk...
Ik herhaal: dit spel had al veel eerder op de markt moeten komen, misschien aan het begin van het Xbox tijdperk... Dan had het nog geen superspel geweest in vergelijking met bijvoorbeeld Halo, maar een eerste poging om een oorlogsim op de markt te zetten had toentertijd niet zo slecht gevallen... Nu hebben we veel te veel vergelijkingsmateriaal en er zijn véél betere games op de markt die wél een oorlogssituatie op de kaart kunnen zetten die dynamisch is... Operation Flashpoint op de Xbox is dat wat mij betreft dus niet... Jammer maar helaas... Het is voor mij ook totaal onbegrijpelijk dat Xbox Australië de game een 9 geeft, volgens mij is een 7 meer dan voldoende…
Laatst bewerkt: 29 okt 2005