Opvolgers GeForce 6800 en Radeon X800.

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door CaptnCook, 26 jun 2004.

1. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Een stukje over de Unreal 3 Engine:

Vandaag zijn NVIDIA en Epic Games naar buiten gekomen met het nieuws dat ze op de E3 beurs, die aankomende woensdag gaat beginnen, bij de NVIDIA booth voor het eerst de Unreal Engine 3 gaan tonen. De engine is ontwikkeld om de visuele kwaliteit in games naar "the next level" te brengen. Unreal Engine 3 zal de eerste engine worden die volledig gebruik gaat maken van Shader Model 3.0, een belangrijke feature van DirectX 9.0. Shader Model 3.0 zal alleen mogelijk zijn in combinatie met de NVIDIA GeForce 6 videokaart.

Unreal Engine 3 gaat de grenzen van game ontwikkeling verleggen met zijn aggresief gebruik van verschillende licht en schaduweffecten. De Unreal engines worden voor alle soorten games gebruikt en geven game developers een flexibele basis waarin ze een groot arsenaal aan features tot hun beschikking hebben. Tot op heden hebben de Unreal engines meer dan 70 games mogelijk gemaakt waaronder Splinter Cell, America's Army en Deus Ex: Invisible War.

Volgens Mike Capps, CEO van Epic Games, is de combinatie van de NVIDIA GeForce 6 en de Unreal Engine 3 perfect voor ontwikkelaars om zo een grote stap te nemen in het ontwikkelen van PC en console games. "Unreal Engine 3 zal de standaard gaan zetten voor games in de komende jaren" zegt Bill Rehbock van NVIDIA. "Werken met de Unreal Engine is een zeer interessante opgave voor elke game developer die op zoek is naar datgene wat hun games een boost zullen geven op gebied van visuals, physics en gameplay"

bron: dgs-online

Trouwens de demo van de Engine die werd getoond draaide op een 6800Ultra en daar liep ie goed op. Kijk maar eens naar het filmpje. Ik weet de instellingen natuurlijk niet.

Het is 2006-2007 geloof ik (unreal games dan).

Een xbox is toch wel effe een stukkie minder dan een pc he.

2. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1

512 mb? lol dan kan niemand nu nog far cry draaien aan gezien er nog geen kaarten zijn die 512 mb ddr geheugen hebben. We zitten nu op 256. Ik heb het die over het geheugen op je mobo he...maar het geheugen op je 3d kaart.

3. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1
    Unreal 3 werd voor het eerst getoond bij de introductie van de Geforce 6800 ultra. Er werd verteld dat bepaalde models ongeveer 8 miljoen polygonen hebben. Daar komt geen enkele game nu nog bij in de buurt.

Als je goed luisterd naar het filmpje zeggen ze dat de 6800 ultra in staat is om unreal 3 op een redelijke frame rate weer te geven. Dus denk aan 30 fps. Nou dit is niet heel super. Als je naar het filmpje kijkt wat is vrij gegeven van unreal 3 dan zie je dat hij het er nog soms een klein beetje moeilijk mee heeft. Voor de rest is het soepel. Maar vergeet niet...de omgevingen zijn zwart en vrij klein. Ik durf om mijn grote teen te wedden dat zodra er grote buitenlokaties getoond moeten gaan worden dat de 6800 ultra het never nooit gaat trekken.

Hij zal denk ik ook wel op de xbox 2 komen. Niet dat de xbox 2 1 gig aan video geheugen heeft. Maar dit heeft de xbox 2 ook helemaal niet nodig omdat de xbox 2 geen last heeft van programma's di eop de achtergrond mee draaien.

Ik denk dat Unreal 3 pas op ziojn vroegst halverwege/eind 2006 komt.

4. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    The Anwer heeft het over het interne geheugen in de pc, niet over het videogeheugen. En het klopt gewoon dat Far Cry heel graag 1024MB lust wanneer alles op het hoogste word gedraaid. 512Mb lukt ook, maar dan zal je geregeld harddisk swapping tegenkomen.

5. MasterChief_007

MasterChief_007 Hellas Power ^_^

Leuk Bevonden:
    6
    Waarmee is momenteel een MSI GeForce 4 Ti4200 met 128 ddram vergelijkbaar?

Ik speel momenteel Far Cry...UT 2004 op hoogste resolutie vlekkeloos... dus het is nog best wel een goede kaart.
    Daarnaast kan ik 'm nog ver 'tunen' via een programma van MSI, maar dan moet ik eerst een extra koeler erop doen.
    Dan kan ik speed naar 660 en 350. Staan nu op 440 en 250...

6. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Met de GeForce FX 5700, en met de Ati Radeon 9600.
    Ik heb hier zelf nog een GeForce 4 ti4200 128MB liggen van MSI, en ook een GeForce 5700 256MB. De 5700 scoort net iets beter, vooral in de directX 9 games/benchmarks. De ti4200 is echt een waanzinnige kaart _O_ , met deze kaart kan je huidige games gewoon nog probleemloos spellen op hoge instellingen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Laatst bewerkt: 27 jun 2004
  7. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    De Ti 4200 is nu nog een goede kaart en zal dat nog wel eventjes blijven. Ik denk dat je echt zal moeten upgraden tegen 2006.

De eerste games die gebaseerd zijn op de Unreal Engine 3 komen waarschijnlijk tegen eind 2006/begin 2007. De 6800 Ultra zal die Engine kunnen draaien,maar dan moet je niet op een hoge resolutie spelen en zeker niet met AA en/of AF aan. Ik denk dat je, als het indoor is, sommige dinges op medium kunt zetten en andere op low. Als het outdoor is, zet dan maar alles op low.

8. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1
    Nou als je pas in 2006 gaat upgraden dan kun je echt de nieuwe games niet meer spelen hoor.

Als je nog een geforce 4 hebt zou ik begin a halverwege 2005 at max zowieso wel gaan upgraden.

Nu is de geforce 4 nog wel genoeg. Die 4200 kun je makkelijk naar een 4600 clocken.

9. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Buiten HL², Doom³ en Stalker komer er niet meer "zware" games uit. HL² wordt even zwaar of minder zwaar dan Far Cry en Stalker zal ook nog gaan. Alleen Doom³ zal wat zwaar worden, maar die game op low spelen zal zeker moeten lukken met de Ti 4200.

Als ik een Ti 4200 had dan zou ik wachten op de R500 en de NV50 en dan een volledig nieuwe systeem kopen met de R500 of NV50.

10. MasterChief_007

Leuk Bevonden:
    6
    Precies, dit ben ik dus van plan.
    Wat ik wel kan doen nog is een extra koeling op mijn videokaart doen en deze clocken zodat het als een Ti4600 gaat. Dan is ie echt nog wel 9 maanden rap genoeg :)

Of ik kan.... een geheel nieuwe pc kast systeem kopen, met daarin weer de Ti4200 maar dan uiteraard overgeclockt door bedrijf die mijn comp in elkaar zet. Dan weet ik zeker at het ok is.
    Zodra de nieuwe serie er is, gewoon nieuwe videokaart, erin en klaar.

Laatst bewerkt: 28 jun 2004
  11. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Als ik jouw was dan zou ik pas een nieuw systeem kopen als de R500 of NV50 uit zijn. Zo hebt je bijna zeker een processor van 4000+ en een nieuwe socket met misschien PCI-Express. Met wat geluk (of ongeluk) al een BTX moederbord met een BTX case.

Nu begin ik ook te twijfelen. Zou ik nu gewoon een wat beter voeding (niet te duur) en een Radeon 9800 Pro nemen en in midden 2005 een nieuwe pc met de R500 of NV40 (dan kan ik nu nog werk zoeken) of nu gaan voor een nieuwe pc die mijn ouders volledig moeten betalen en het dus veel moeilijker wordt om die te krijgen?

12. MasterChief_007

Leuk Bevonden:
    6
    Ik wil juist een nieuwe pc kast omdat ik heel graag een dvd brander wil en mijn huidige pc maakt erg veel herrie.
    Daarnaast is de HD maar 40 gb en die zit tegenwoordig snel vol en als laatste heb ik vaak vertragingen in Windows.

13. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ik zou pas gaan upgraden op het moment dat je werkelijk niets meer kan draaien. Je kan altijd blijven wachten op pc-gebied, er is altijd wel weer iets dat beter/sneller/groter is. Je moet eigenlijk niet verder in de toekomst kijken, maar kopen wat er is op het moment dat je er behoefte aan hebt, anders zal je waarschijnlijk nooit iets kopen. Het loont natuurlijk wel de moeite als er bijvoorbeeld volgende maand of zo iets nieuws aankomt, maar om nu vele maanden te wachten...

PCI-E biedt momenteel nog geen voordelen boven AGP 8x, zo blijkt uit verschillende testen. Ook Intel en nVidia verwachten dat PCI-E pas vanaf 2006 mainstream zal zijn. Persoonlijk vind ik BTX wel het wachten waard, betere oplossingen voor warmte afvoer, betere indeling van de componenten e.d. Daar komt bij dat het een grote vernieuwing is, nieuwe moederbord standaard en nieuwe voedingen. Dus het is best zonde om nu dik te investeren in dure behuizingen en voedingen, wanneer je van plan bent om binnen een korte tijd weer te gaan upgraden.

Ik zou persoonlijk eerst een kleine upgrade doen. Midden 2005 is voorlopig nog een halfjaar verder. Een goede voeding van bijv. Enermax kost 65,- euro, en daar dan 200,- euro bij voor een 9800 Pro, dan zit je op 265,- euro. Ik weet niet wat voor een systeem je hebt, maar met een 9800 Pro zit je voor HL2, Doom3 en Stalker wel goed hoor. Nogmaals ik weet niet wat voor een systeem je hebt, maar als deze verder goed is, dan zou ik enkel de videokaart en voeding vervangen. Wanneer je hele systeem niet echt meer kan presteren, dan zou het zonde zijn om daar een 9800 Pro in te stoppen. Dan zou ik wachten tot volgend jaar.

14. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Ik denk dat je ghet met een Geforce Ti 4200 nog wel uithoudt tot 2005.

PCI-E is bij de R423 en de NV45 niet zo grote winst, maar wie weet wordt het verschil bij de R500 en NV50 wel groter. Als je gaat wachten op BTX, dan ben je bijna verplicht om een Intel CPU te nemen, aangezien AMD (heel) wat later op BTX zal overstappen.

Klik in mijn sig op Huidige pc en je zal zien.
    Maar om het gemakkelijk te maken:
    P4 2.5Ghz
    512MB DDR PC 2100
    Radeon 9000 Pro @ non-Pro speeds (probeerd dat kreng maar eens 1 MHz te oc'en)
    120 GB @5400 rpm
    OEM moederbord van NEC
    Merkloze voeding van 250 Watt

15. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1
    Denk maar niet dat je FEAR kunt spelen. Die gaat grafisch nog een stapje verder dan HL2 en alles. En ja heel leuk. Alle spellen op low spelen.....

16. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1
    Sterker nog. Je hoeft er geeneens een extra koeler op te doen om hem naar een 4600 te clocken. Mits hij van een beetje goed merk is natuurlijk. Maar ja je kunt wel wachten op de R500 enzo maar hou er rekening mee dat die dus wel heel erg duur zijn.

17. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Alle spellen op low spellen valt best mee, het neemt alleen een deel van het plezier weg (stomme Radeon 9000). Tegen dat Fear uit is, zijn de R500 en NV50 al (bijna) uit.

Maar je kan dan ook langer sparen. Er zullen wel modellen uitkomen (zoals de GT of de Pro) die je kan overclocken naar hun superieurder broertje (zoals de Ultra of XT).

18. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb vanochtend even wat testjes gedaan met wat videokaarten die ik hier nog heb liggen:

Far Cry, 1024x768 32bit:
    - Ati Radeon 9200 128MB: niet speelbaar met alles op low
    - Ati Radeon 8500 Pro 128MB: redelijk speelbaar met alles op low
    - nVidia GeForce 4 ti4200 128MB: redelijk speelbaar met gemixed op low/medium
    - nVidia GeForce FX 5700 256MB: goed speelbaar met texture kwaliteit op high, en de rest op medium.

Dus wil je games als HL2, Doom3 en Stalker gaan draaien op een ti4200, zal je flink in moeten leveren op de beeldkwaliteit, en waarschijnlijk ook op de resolutie.

19. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Hmm, met mijn 9000 kan if Far Cry op 1024x768 32Bit eigenlijk alles op high zetten, buiten FSAA, light en special effects. Maar het is nutteloos dat ik dat op high zet want die effecten worden toch niet weergeven.

Doom³ zal zeker op low moeten met een 4200, HL² waarschijnlijk hetzelfde als Far Cry en Stalker zal het meeste op low worden met sommige dinges op medium.

20. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Dat lijkt me toch vrij onmogelijk.
    Aangezien dat de 3 volgende kaarten beter zijn dan de 9000:

Als deze kaarten het net aan trekken op low en medium, kan ie op high bij jouw nooit goed/beter lopen dan de 3 bovenstaande kaarten, die beter zijn.

Deel Deze Pagina