Parijs-Dakar Rally 2005

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Schumi The Best, 3 jan 2005.

1. Schumi The Best

Schumi The Best Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wie volgt de rally?
    Heb je bekende mensen die meerijden in de Dakar?
    Vertel er hier alles over.

Ik zal zelf maar eens beginnen:D
    De broer gvan de vrouw van de neef van mijn vader rijd ook mee in de Dakar. Hij rijdt in het Dakarsport team in de servicewagen. In hetzelfde team rijdt Peter R. de Vries :confused:
    Ach ja :D

2. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Peter R. de Vries gaat dus absoluut de finish niet halen volgens mij, ik geef Hans Beck wel goede kans om te winnen met de vrachtwagens, en Nissan (lees: Colin McRae) maakt ook goede kans volgens mij :)

3. Berrie

Berrie Nakkie d'r bij?

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf nog een vraagje die jij vast kan beantwoorden: Wat is nou het verschil tussen Parijs Dakar en gewoon Rally Dakar. Of is het gewoon hetzelfde? Want in Parijs Dakar word toch alleen in Parijs gecrost? In ieder geval wil ik dus weten wat dat Parijs er dan te maken mee heeft.

4. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
    Ik volg het zo af en toe, is wel grappig. Hopelijk gaat Peter het goed doen, vind het wel een coole gozer :D

5. Volkoren

Leuk Bevonden:
    3
    Het is precies hetzelfde, Parijs-Dakar staat voor dat ze van Parijs naar Dakar rijden, bijna elk jaar beginnen ze in Parijs en eindigen ze in Dakar.

6. Master Of Blades

Master Of Blades aka BonkMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Ik volg al 4 jaar de dakar-rally op de voet. Het is trouwens geen parijs-dakar meer, sinds een flink aantal jaar begint de rally niet meer in parijs.

Herman Hutten rijdt in de Kia Sorento en die komt hier uit de buurt. Die heb ik wel eens in het echt gezien. Ik heb hem afgelopen jaar ook een keer langs zien rijden in zijn complete Kia Sorento, met de stickers er nog gewoon op van de 2004-editie.

Hans Bekx wint de Dakar niet. Hij heeft de ervaring, maar die heeft Gerard de Rooy ook. Ik geef hem een goede kans, maar ik blijf altijd nog hopen op zijn vader. De tsjech loprais heeft zn beste jaren gehad en vormt geen bedreiging meer voor de Nederlanders voorin. De enige niet-nederlandse kanshebbers komen beiden uit Rusland en rijden beide voor Kamaz, namelijk het team van Vladimir Tchaguine en het team van Firdaus Kabirov. Ik denk dat we in Dakar nu een grote kans maken om met 4 Nederlanders bij de vrachtwagens in de top 10 te zitten (G. de Rooy, J. de Rooy, H. Bekx, H. Stacey).

Colin McRae wint de klasse bij de auto's. Ik geef Peter R. de Vries een goede kans om racend in Dakar aan te komen. Evert Kroon weet dacht ik wat een Dakar is en heeft de benodigde auto-kennis. De Vries is een echte doorzetter. top 10 plaatsen zijn niet voor het team van de Vries, omdat hun auto gewoon niet op kan tegen de Mitsubishi's en Nissans.

Eric Verhoef geef ik bij de motoren een goede kans op een top 10 notering. Daarvoor zal hij wel constant zijn hoofd erbij moeten houden, alhoewel hij dit soms laat afweten. De overwinning gaat denk ik beslist worden in een spannende strijd tussen Cyril Despress en Fabrizio Meoni. Ook kan Davide Fretigne een aardig eindje komen, maar ik vrees dat zijn Yamaha het in de woestijn niet kan meten met de KTM's.

7. Berrie

Berrie Nakkie d'r bij?

Leuk Bevonden:
    0
    Maar hoe gaan ze dan vanuit Parijs nara Dakar. Auto's en motoren kunnen toch niet over water rijden?

8. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Dan volg je het ook niet echt. Ze gaan tussen Gibraltar (ESP) en Tanger (MAR)met de boot. Dit is altijd vebindingsroute, dus er hoeft niet geraced te worden.

9. Volkoren

Leuk Bevonden:
    3
    whaha, ze gaan soms stukjes per boot, of worden heel soms vervoerd per vliegtuig. (dat ivm bijvoorbeeld: dreiging van rebellen in Afrika)

Laatst bewerkt: 3 jan 2005
  10. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Is volgens mij een keer gebeurt met motoren, zal niet zo snel weer gebeuren. Mocht het ergens in Afrika op de route echt uit de hand dreigen te lopen, dan worden etappes geschrapt en in het ergste geval kan de rally afgelast worden. Als je in een Kamaz, Daf of Tatra rondrijd, dan zullen weinig rebellen je iets kunnen maken. Die dingen rijden met gemak 150-200 km/h en het glas is niet van het zwakste materiaal gemaakt.

11. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Haha , op het strand staan richting zee met de motor , dan adem happen en inhouden en volgas vooruit , en die het verst rijdt heeft gewonnen. :cool: |:-
    Nee bij de wagens maakt De mevius een grote kans om te winnen . :+

12. Berrie

Berrie Nakkie d'r bij?

Leuk Bevonden:
    0
    Oh, zo dus maar het gaat toch om de tijd?

13. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Naw, dan mag die maffe belg wel eens een keer beter z'n best doen dan dat hij tot nog toe doet. De Villiers geef ik een betere kans en als de Touaregs het dit jaar beter van af brengen als vorig jaar, dan kunnen Gordon en Kleinschmidt ook een aardig eindje richting het podium komen.

14. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Wat ik net zei, via verbindigsroute per boot. Geen proef/race/wedstrijd dus

15. Schumi The Best

Schumi The Best Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ze moesten pas ook 900km rijden met de auto/motor/vrachtauto en dat is een heel eind:confused:
    Te ver eigenlijk

16. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    alle dagen rijden ze een etappe tegen de tijd met een lengte van 400 a 500 km.
    en die tijd telt voor het klassement waarbij de beste in het klassement het eerst start.
    en na zo een etappe volgt gewoonlijk nog een verbindingsrit naar de startplaats van de volgende etappe , en die verbindingsrit is naar jaarlijkse gewoontes steevast langer dan de gechronometreerde etappe.
    verbindinsritten van 700 a 800 km zijn meer de regel dan de uitzondering.
    Waardoor veel deelnemers pas een stuk in de nacht in de eigenlijke bivak toekomen,waardoor die zonder veel rust al direct mogen starten in de volgende etappe. :+

17. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Dat is wel verbindingsroute, dus geen wedstrijd, Het was wel een mooi gezicht om te zien trouwens, allemaal monsters van off-road voertuigen op de Spaanse snelweg tussen "gewone" auto's. Ze moeten zich dan wel aan alle verkeersregels houden. Voor een aantal deelnemers is de Dakar-rally of endurance-rally's hun dagelijkse baan. ze halen met gemak een gemiddelde snelheid tussen de 120-130 KM/H (130 toegestaan in Spanje), dan zijn ze 7-8 uur bezig. Dat is niet veel, helemaal niet als er geen wedstijd-stress aan vast zit.

Ze rijden elke dag van A naar B, vandaag is dat van Rabat naar Agadir. Ze moeten eerst een vaste route rijden van 122 km lang, telt niet mee voor klassement, maar moet binnen bepaalde tijd wel afgelegd worden. Dan komen ze aan de start van de proef. Hier moeten ze stempelen, worden ze gechecked en gaan ze van start. 123 kilometer duurt de proef en bij de finish worden ze weer uitgestempeld en moeten ze 421 kilometer verbinding rijden naar Agadir. Ook dit moet binnen een bepaalde limiet. De echte woestijn-stages tellen wel proefen tussen de 300-700 kilomter wedstrijd per dag.

18. Berrie

Berrie Nakkie d'r bij?

Leuk Bevonden:
    0
    Oh zo zit het dus, ongeveer vergelijkbaar met de Le tour de France?

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Ja maar dan op 4 wielen , en zonder epo

20. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Tour de France is alleen maar wedstrijd. Het verplaatsen naar hotel/startplaats gebeurt vaak een tijd na de race en het verplaatsen gebeurt los van de race. In Dakar hoort het gewoon bij de wedstrijd. Als men in Dakar pech krijgt tijdens een verbinding (echt grote pech), dan kunnen ze een goed klassement soms gewoon vergeten. Dan haal je de limiet nl niet meer en word die tijd gewoon van je racetijd afgetrokken. Als je pech heb bij de tour, dan krijg je een nieuwe fiets en sta je de volgende dag gewoon weer aan de start.
    @ Svennies: Sinds wanneer hebben motoren 4 wielen?

Deel Deze Pagina