Goed, dan volgt nu mijn eerste impressie wat betreft de Single-Player (Multi-Player ben ik nog niet aan toegekomen).
Het is idd zoals hierboven gezegd wordt een vrij lineair spel, wat betreft de afwerking van de levels. Net als in een shooter werkt je gewoon leveltje voor leveltje af, en kun je meestal maar een richting volgen....alleen doe je dat in dit spel in een Fantasy Setting met zwaarden/bogen/magie etc. in plaats van met geweren/granaten etc.
Het is ook niet veel zoeken geblazen, meestal is het vrij duidelijk waar je heen moet en zelfs aan het begin van een bepaald stuk krijg je een boodschap als daar ergens een verborgen voorwerp te vinden is. Ik ben er nog niet in geslaagd zo'n voorwerp over het hoofd te zien, dus echt moeilijk is het niet om ze te vinden. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je tijdens het spel constant hulp krijgt van ene "Xana", een soort vrouwenstem die in je hoofd zit en die je als een soort van Cortana uit Halo verteld wat je moet doen en waar je heen moet. Het is erg moeilijk om in dit spel te verdwalen of niet te weten wat je moet doen want op die punten wordt het je vrij makkelijk gemaakt.
Dan het aspect waarvoor je deze game koopt : de combat. Je zou kunnen zeggen dat deze na een tijdje begint te vervelen, maar ik vind hem persoonlijk zo gaaf gedaan dat ik het hier (nog) niet mee eens kan zijn. Je kunt je vijanden op allerlei verschillende manieren doden. Gewoon onthoofden met je zwaard, doorboren met je zwaard, door hun hoofd schieten met je pijl en boog, gewoon een of ander zwaar voorwerp (zoals een krat of iets dergelijks) naar ze toe gooien, ze in een ravijn schoppen, tegen spikes aan trappen, als ze onder een stellage staan de stellage afbreken zodat de pleuris op ze neer valt....en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Dit allemaal dankzij de overduidelijke aanwezigheid van een zeer goede Source Engine. In mijn ogen maakt de manier waarop je jezelf uit diverse situaties kunt redden het lineaire spelverloop wel goed, want je kunt hetzelfde stuk nog eens herspelen en je vijanden op een andere manier bewerken dan je de vorige keer deed....mogelijkheden genoeg. Je vijanden vechten uiteraard ook terug, en soms krijg je hele gave zwaardgevechten bestaande uit blocken/uithalen/weer blocken....in ieder geval een stuk minder "houterig" dan in Oblivion het geval is.
Tot zover dan ook gelijk de vergelijking met Oblivion, want afgezien van de FPS view en de Fantasy Setting is Dark Messiah overduidelijk een echte actie game. De enige RPG invloeden die erin zitten is je character-building. Je kunt kiezen of je de Melee, Magic of Stealth kant opgaat met je character....of een combinatie van die drie. Sommige wapens/armor vereisen dat je een bepaalde skill hebt behaald in een van die richtingen voordat je ze kunt gebruiken. Ik heb gemerkt dat het spel prima te spelen is als je je voornamelijk focust op Melee en gewoon je Strength zo snel mogelijk omhoog pompt. Zorg er daarnaast voor dat je de Healing Spell leert en je zult tegen weinig problemen aanlopen. Ook qua Healing Items kom je genoeg tegen, maar persoonlijk heb ik er daarvan nog geen enkele hoeven te gebruiken omdat de Spell meestal voldoet. De rest van de Spell's en Stealth skills zijn leuk voor erbij, maar niet eens echt noodzakelijk voor een goed en gemakkelijk spelverloop. Dit neemt niet weg dat het niet leuk is om gewoon een en ander uit te proberen, want er zit bijvoorbeeld een leuke Freeze Spell in waarmee je je tegenstanders kunt bevriezen en daarna Sub-Zero stijl kapot kan trappen. Ik persoonlijk vind het leuk om van alle aspecten wat te nemen, maar ook voor mij zijn de Melee zaken het belangrijkst.
De manier waarop je overigens je Skill Points verdient is door Objectives in het spel te halen, dus niet door vijanden te doden. Naarmate je verder komt in het spel zul je dus altijd sterker worden, of je nu 10 of 100 vijanden gedood hebt. Al met al had het spel op sommige punten zeker beter gekund, maar ik vind hem ook zeker niet slecht. Als jullie nog vragen hebben hoor ik ze graag
Laatst bewerkt: 9 nov 2006