Iedereen die eerlijk is moet toegeven dat Perfect Dark: Zero niet is waar we op gehoopt hadden. Het is absoluut geen perfect spel.
De singleplayer is doodeenvoudig opgezet. Je rent als een dolle door de levels heen om het maar zo snel mogelijk te halen. Interessante dingen zijn er onderweg toch niet te doen. Wanneer je de campaign co-op gaat doen wordt het al wat leuker maar dan nog blijft het een standaard shooter die tevergeefs is geprobeerd op te vrolijken met domme rol en cover moves.
Het opschroeven van de moeilijkheidsgraad heeft totaal geen invloed op de AI. De poppetjes blijven even dom op je afrennen. Ze weten je altijd te vinden op de een of andere manier ook al hebben ze je nog nergens eerder gezien. Het enigste gevolg wat een hogere difficulty heeft is dat ze je sneller raken en dat ze meer kogels kunnen verdragen. In tegenstelling tot in de Halo reeks, waarin poppetjes echt slimmer worden en beter dekking zoeken etc.
De multiplayer is op zich wel aardig bij gebrek aan beter, wat momenteel het geval is op de 360. Het groot aantal verschillende spelmodi houdt het wel enigszins interessant. Het kleine aantal maps is weer zwaar teleurstellend.
Conclusie: Voor een game die zoveel jaren in ontwikkeling is geweest is het teleurstellend. Het is een leuke middelmatige shooter zonder iets bijzonders. En ik weet dat er altijd fanboys zijn die het toch een geweldig spel vinden, maar als je gewoon even eerlijk met een heldere blik naar het spel kijkt kan je niet anders dan concluderen dat het niet is wat we gehoopt hadden.
Nu is het wachten op Ghost Recon 3, Halo 3, Gears of War etc etc.. Hopelijk eindelijk een serie waardige next-gen shooters.
BASTA!
Laatst bewerkt: 30 dec 2005