Ik niet eigenlijk. PES 2008 wist tenminste wat het was, namelijk arcade. PES 2009 is half arcade, half simulatie. Dat werkt niet voor mij.
Ik zit me eigenlijk alleen maar te irriteren aan het spel. De bugs zijn zo vreselijk irritant dat ik er niet meer doorheen kan kijken.
PES 2010 gaat volgens mij draaien op dezelfde engine, ik kan me niet voorstellen dat Konami het aandurft om nu met een nieuwe engine op de proppen te komen. Een nieuwe engine betekent een zeker risico, een onstabiele factor. Er zullen dan zeker kinderziektes in zitten, hoe veelbelovend een nieuwe engine er ook uit ziet. Ik weet niet of Konami de tijd zal krijgen van de consument om met minder dan een perfecte game te komen.
Kijk naar Fifa 2009, die is nu geweldig. Maar dat was Fifa 2008 niet, omdat het een nieuwe engine had. Er moet nog mee geexperimenteerd worden, het duurt even voordat dat geperfectioneerd is. Ik denk dat Konami het dus niet aandurft om met een gloednieuwe engine te komen. En toch zullen ze dat wel moeten, omdat de huidige engine helemaal op is.
Als je met de huidige engine iets nieuws wilt doen, zul je consessies moeten maken. Dus moeten er andere (misschien wel goede) gameplay elementen uit moeten halen. Grafische verbeteringen met deze engine betekent gewoon dat het consequenties gaat hebben op de gameplay.
Er is dus een nieuwe engine nodig om echt een verschil te kunnen maken. En ik denk niet dat ze die in een jaar in elkaar weten te flansen en deze vervolgens meteen bijna foutloos te hebben. En dat is wel wat de consument eist. Want er is gewoon een betere footie beschikbaar die de wens van de consument wel kan inlossen.
En dan het online gedeelte: Daar verwacht ik dan wel verbeteringen, maar toch denk ik dat het daar allemaal te laat voor is. De concurrent staat namelijk zo'n honderd miljoen lichtjaren verder op het gebied van online voetballen. Nu al 10 vs 10, Konami kon bij PES 2009 nog niet eens een 1vs1 mode zonder lag laten werken online.
Nee, mijn hoop is allang vervlogen, maar ik hoop dat ik het fout heb.
Laatst bewerkt: 9 apr 2009