Na vele, vele potjes te hebben gespeeld, een OF te hebben geïnstalleerd wil ik toch graag met jullie delen wat ik hiervan vind.
Ik heb de vorige keer gezegd dat ik deze game echt briljant vind. Echter, ik speel offline, heb een PS4 (OF is dus zo gebeurt en vind het niet hebben van alle licenties dus geen probleem), geef helemaal niets om hoe de menu’s eruitzien en of ik 4 miljoen modi heb of niet interesseert me ook totaal niks. De graphics vind ik niet heel bijzonder, maar het ziet er eigenlijk gewoon prima uit. De spelers vind ik overigens vaak mooier ogen dan bij Fifa 2017, maar dit even terzijde.
Ondertussen heb ik een wedstrijd of 150 gespeeld, veel mooie momenten gekend, en vaak frustratie gevoeld. Dat klinkt eigenlijk een beetje zoals alle voorgaande jaren als het om PES gaat. Grote frustraties afgewisseld met mooie momenten. Wat mij betreft zit er een verschil in, de frustratie die ik nu voel (ook na 150 wedstrijden) komt vaak omdat ik er niet doorheen kom, of het gaat gewoon niet zoals ik wil. Het is geen motie van onkunde van de game zelf, zoals dit in voorgaande jaren te vaak is geweest. Neem PES 2016, was best een vette game. Speelde lekker…. Maar die keepers verneukte werkelijk alles. Er was altijd wel een echte gamebreaker de laatste jaren.
Wat mij betreft zit die gamebreaker er niet meer in. Natuurlijk zijn er kritiekpuntjes, ook qua gameplay. Je wordt bijvoorbeeld te vaak uit de flow gehaald, waarom kun je niet ALTIJD gewoon snel ingooien of een vrije trap nemen. De game beslist dat, weg mooie kans om via een snelle inworp een doelpunt te maken. Ik haat dat.
De pure gameplay is echter fantastisch. De details, de kleine gevechten overal op het veld, de dynamiek, de tegenstander die echt anticipeert op wat jij doet, het is echt fantastisch. Elke wedstrijd voelt anders, je speelt soms wedstrijden in een wedstrijd (als je echt gevoetbald hebt, dan begrijp je wat ik bedoel), de gekke momenten die je meemaakt en ga zo maar door. Ik kan het spel urenlang blijven spelen. Zelfs tegen de CPU, en niet alleen tegen vrienden. Ik blijf maar herhalingen opslaan, zoveel zie ik, zoveel gebeurt er.
En dat is waarom ik voetbalgames speel, voetbal kijk en zelf ooit heb gevoetbald. Is PES 2017 de beste simulatie ooit? Ik denk dat het antwoord op die vraag voor een ieder anders is. Voor mij is dat wel zo, omdat het mij om de beleving gaat, die momenten. Maar anderen vinden het weer veel realistischer om de hele middag in het rond te moeten tikken om dat ene gaatje te vinden. En dat klinkt mij ook best logisch in de oren. Anderen vinden de licenties van belang, de menu’s, de modi, online en ga zo maar door. En gelijk hebben ze eigenlijk. Daarom zal PES never nooit Fifa verslaan (qua verkoopcijfers), EA heeft het geld, hebben de licenties en weten veel beter hoe je je game moet verkopen.
Voor mij persoonlijk: PES 2017 is de beste footie die ik ooit heb gespeeld. En dat meen ik oprecht. Ik kijk echter niet naar het online gedeelte, de modi, de menu’s, de licenties (OF of niet) en de graphics. Als totaalpakket stelt PES gewoon niet zoveel voor ivm de concurrent. Ik vind echter wel dat Konami doet wat het kan wat de licenties betreft. Dus daar kan en wil ik niet over klagen. Qua veel andere zaken zou Konami echt een keer moeten beseffen hoe belangrijk de gamers tegenwoordig een totaalpakket vinden. Het commentaar, de sfeer, de menu’s, de modi, online…. Daar zou Konami echt eens aandacht aan moeten besteden. Fifa blijft uiteraard meer verkopen, no doubt. Al scoort PES de komende 10 jaar een 9,5 en Fifa een 7, Fifa is gewoon veel bekender en zal altijd een voorsprong houden m.b.t. de licenties en dat is voor veel gamers gewoon –samen met online gamen- het belangrijkste.
Ik hoop echt de Konami zo door kan blijven gaan met PES. Dat is niet alleen goed voor de liefhebbers van PES, maar ook voor de Fifa fans. Want EA zou er echt een teringzooi van maken als PES er niet was. En dat moeten we niet willen.
Mijn cijfer voor PES 2017:
9,5
Gewoon omdat het kan en omdat ik trots ben dat Konami hun game weer naar een goed niveau heeft weten te tillen. Daar verdienen ze wel een pluim voor…
Laatst bewerkt: 12 okt 2016