Speel ze eigenlijk allebei. Ben rond '98 verslaafd geraakt aan voetbalspellen. Destijds nog op de PS1 en speelde altijd Fifa. Had wel van PES gehoord maar dat trok me niet vanwege het ontbreken van licenties etc. Heb toen jaren alle Fifa spellen gespeeld. Tot ik een paar jaar geleden een keer PES4 speelde. Was toen wel erg enthiousast over PES (vooral over de alom geroemde gameplay) en heb daarna de overstap gemaakt naar PES5. Deze heb ik, zowel op xbox als pc, helemaal gaar gespeeld. Echter met het uitkomen van de 360 hield het allemaal ff op. Ik vond PES5 namelijk niet lekker spelen op de 360 en er was in het begin nog geen Fifa voor de 360. Toen die wel uit was (Fifa WC 2006) heb ik deze gespeeld en was hier ook wel entiousast over. Zeker omdat Fifa 2006 (ik heb deze wel geprobeerd) erg tegen viel.
Nu begint het dilemma...ik speel momenteel Fifa07 op de pc en die vind ik erg tof, niet alleen de graphics maar ook de gameplay (vergelijk hem wel met de oude Fifa gameplay en niet met die van PES).
Passen voelt goed en hij voelt ook veel 'vrijer' als alle andere Fifa's. Ook de voorgeprogrammeerde 'shit' lijkt verleden tijd. Doelpunten zijn veelzijdiger en je moet ook, net als bij PES, echt een aanval opbouwen i.p.v. gewoon naar voren rennen.
De tactische instellingen werken ook goed. Zo kan je 'Vleugelspel' spelen maar ook een '3e man vrij' laten lopen. Dit werkt allemaal goed vind ik.
Maar goed, had het over een dilemma....dilemma is: Fifa op de 360 of PES op de 306??
Mijn mening hierover is dat het er helemaal aan ligt wat je zoekt in een 'footie'...
Ik speel zelden tot nooit online, speel eigenlijk alleen maar competities of carriere's, en dit meestal ook nog met een paar kameraden. Wat dat betreft vind ik Fifa leuker omdat de Coach mode bij Fifa beter uitgewerkt is dan bij PES. Contracten met spelers, jeugdspelers en een bestuur dat van alles van je verwacht. Ook kan je tussendoor van club wisselen, zonder opnieuw te hoeven beginnen. Iets wat ik wel miste bij PES5....kortom, vind in Fifa meer 'verhaal' zitten...
En omdat we dus meestal met meer man spelen, is Fifa leuker omdat het een lager 'instap' gehalte heeft. Je kan gewoon een potje knallen i.p.v. eerst dagen oefenen. Mij maakt het niet uit maar niet iedereen heeft dezelfde passie voor een bepaalde diepgang. Zij willen gewoon een potje knallen.
Echter, zoek je een 'echter' voetbalspel dan neig ik ook naar PES. Het voelt gewoon beter / echter (ga natuurlijk wel af op PES5). Ook heeft PES nooit problemen met framedrops etc. Iets wat Fifa regelmatig heeft, ook weer in Fifa07 (heb op de pc een tekstbestand aan moeten passen om fatsoenlijke cutscenes te krijgen). Maar PES blijft wel achter op het gebied van licenties en 'verhaallijn'. Dat vind ik dus jammer omdat ik dat graag speel.
Maar wil je er wat tijd in investeren en ben je nogal kritisch op het 'spelletje' dan denk ik dat PES beter aansluit. Ik speel zelf ook vaak met maar één kameraad (die mijn passie deelt) en dan is PES wel echt veel toffer. Je maakt nl. veel meer verschillende doelpunten en de wedstrijden zijn spannender, wel weer afgaande op PES5 en Fifa WC 2006...
Conclusie: het blijft denk ik een eindeloze discussie tussen Fifa en PES fans. Zoals wel vaker gezegd hier, Konami en EA zouden ze eens een keer samen een game moeten maken. Lijkt me geweldig.
De gameplay van PES met de 'verhaallijn' en licenties van Fifa....zou een wereldspel zijn!
Laatst bewerkt: 11 okt 2006