1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Photoshop voor newbies...

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Badkiller, 16 nov 2003.

  1. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    image-Hue/Saturation, colorize aanvinken en dan kan je die algehele kleur van een plaatje veranderen in bijv allemaal rood /blauw of geel tinten
     
  2. Jerreby

    Jerreby Active Member

    Berichten:
    2.043
    Leuk Bevonden:
    32
    Die achtergrond doe je met brushes (zelf snap ik dat ook niet helemaal maar het is me gelukt :D ). Dat van conker is makelijk:

    1) Je plakt dat conker plaatje er in.
    2) Je delete de omgeving.
    :cool: image>adjustments>color balance

    _0/

    Nu heb ik zelf nog een vraagje, kan iemand uitleggen hoe je dat precies doet met die brushes :confused:
    Als ik ga brushen, dan word alles wit (als jullie snappen wat ik bedoel).
     
  3. Jerreby

    Jerreby Active Member

    Berichten:
    2.043
    Leuk Bevonden:
    32
    [​IMG]

    _O_ _O_
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2005
  4. NatureGoneWild

    NatureGoneWild Nuub on steriods!

    Berichten:
    1.578
    Leuk Bevonden:
    5
    Je foreground color werkt op je brushes, dus moet je andere kleur als wit kiezen..
     
  5. Jerreby

    Jerreby Active Member

    Berichten:
    2.043
    Leuk Bevonden:
    32
    Weet ik, ik maak de achtergrond zwart, maar als ik dan ga brushen dan word het helemaal wit :confused:
     
  6. SILVER_bullit

    SILVER_bullit Nieuwe gadget: K750i

    Berichten:
    604
    Leuk Bevonden:
    6
    Kan iemand mij uitleggen hoe ik bepaalde layers kan "vager" maken na verloop van tijd, dus van links naar rechts steeds minder opacity is...
    En hoe werkt aan de rand van een layer een feather, dan zou de rand ook steeds minder opacity moeten worden...
    Kan iemand mij dit vertellen?
     
  7. Ruud

    Ruud Guest

    Ik zou het zo doen (als ik er van uit ga dat je onderliggende layer NIET één kleu heeft:
    - maak een nieuwe (tijdelijke) layer aan [Ctrl-Shit-N].
    - pak je Gradient Tool [G]
    - selecteer de optie waarbij de foreground color overloopt naar transparant
    - maak in je nieuwe layer een verloop van (bijv) links naar rechts. Hou na de eerste keer klikken ook even de Shift in voor 'n rechte lijn
    - als je CS2 hebt: hou Ctrl in terwijl je op de Thumbnail van je layer klikt
    - als je CS hebt (en ouder geloof ik ook) hou Ctrl in terwijl je op de layer klikt
    - Inverse je selectie [Ctrl-Shift-I]
    - klik op de layer die moet verlopen
    - ram op delete
    Een feather werkt naar binnen en naar buiten, en maakt de eigenlijke brush- of selectiediameter ook groter naarmate de feather groter wordt.
    Wanneer je dus je complete canvas hebt geselecteerd en je gooit er een feather overheen zult je dit dus wel aan de randen merken.

    Ik bedenk me trouwens een minder drastische manier voor die transparantie:
    - klik op de layer waar je jje verloop op wilt maken
    - klik op Add Vector Mask (die rechthoek met dat rondje erin, onderaan je layer-palet)
    - maak een Gradient zoals hier boven staat (de vector mask zorgt ervoor dat alles wat zwart is compleet transparant wordt in de layer waar het voor geldt. Hoe dichter je bij wit komt, hoe hoger de Opacity dus)
    - klaar

    Het voordeel hiervan is dat je niet informatie weg gooit, zoals bij de andere, maar het alleen 'verstopt'.
     
  8. SILVER_bullit

    SILVER_bullit Nieuwe gadget: K750i

    Berichten:
    604
    Leuk Bevonden:
    6
    Ruud, hartelijk dank om de moeite te nemen om 't me uit te leggen. Ik zal het zo eens proberen. Als ik er niet uit kom post ik hier wel;)
     
  9. Ruud

    Ruud Guest

    Ik ontdekte zelf ook pas veelste laat Masks en Adjustment-layers, geen fout idee om daar zelf ook wat mee te experimenteren als je 'nieuw' bent met PS.
    Het mooie is namelijk dat het allemaal terug te draaien is zonder vorige stappen daarmee ooook ongedaan te hoeven maken.
     
  10. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    enniewon een mening? :cool:
     
  11. dutch_badass

    dutch_badass New Member

    Berichten:
    246
    Leuk Bevonden:
    2
    Filterwerk
    Zeer standaard tut`s, ja leuk voor iemand die net begint.
     
  12. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Die tweede vind ik erg leuk! Weet niet hoe moeilijk dit is. Enige wat ik ooit gedaan heb met PhotoShop is auto's shoppen. Tunen etc.
     
  13. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Tja wat valt er over te zeggen... standaard tutorialwerk. Niets bijzonders dus.
    Maargoed, je moet toch ergens beginnen ;)
     
  14. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    kijk.. ik wil best wel zelf wat gaan bedenken, maar dan moet ik wel de basis kennen, dmv tutorials, lijkt mij het slimst..

    Die zelfde basis heb ik nu redelijk onder de knie, en ik wil gaan kijken hoe ik een sig kan maken..
    Maar nu zit ik met een probleem.. Als ik iets wil uitknippen uit een plaatje, en dat kopieer naar een ander plaatje, ziet het er nogal kartelig uit.. hoe kan ik zoiets oplossen??
     
  15. master dude

    master dude Active Member

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    0
    Gebruiken jullie de gewone photoshop of photoshop elements? En wat is het beste?
     
  16. Ruud

    Ruud Guest

    Is je bronbestand niet gewoon te klein? En hoe bedoel je 'kartelig', zijn de randen kartelig of ziet het hele plaatje er gewoon slecht uit?
    'Gewoon' Photoshop (ze zijn nu bij CS2, komt uit de 2e Creative Suite van Adobe). Elements is voor zover ik weet een uitgeklede versie, minder functies dus.
     
  17. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Volgens mij heb je verschillende inzoom maten voor beide plaatjes. Dat plaatje dat je hebt uitgeknipt staat waarschijnlijk op 100%, maar het plaatje waar je hem in wilt plakken op bijvoorbeeld 67%.

    Als dit idd het probleem is, dan moet je gewoon die 67 op 100 zetten :)
     
  18. Ruud

    Ruud Guest

    Het zuigt sowieso om op 66,6 of op 33,3% te werken, kies altijd voor 100% of een helft/kwart/... daarvan.
     
  19. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    nee, ze staan allebei gewoon op de normale maat.. vind dat het makkelijkst, maar dan zijn de randen gewoon kartelig.. heb et misschien een btj brak uitgelegd net..
     
  20. NatureGoneWild

    NatureGoneWild Nuub on steriods!

    Berichten:
    1.578
    Leuk Bevonden:
    5
    Mischien heb je ze niet goed uitgeknipt..
    Rasterize wil ook nog wel is helpen tegen kartels
     

Deel Deze Pagina