[PC] Playstation Portable

Discussie in 'Games' gestart door Game Error, 27 jun 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Game Error

    Game Error Active Member

    Berichten:
    541
    Leuk Bevonden:
    0
    Welkom bij het exlusieve PSP thread!
    --> Deze thread is NIET bedoeld om te vergelijken <--

    DS Thread: http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=54639
    Vergelijking DS<>PSP: http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=62645

    Hoe ziet de PSP eruit? Plaatjes geresized ivm met lay-out, kwaliteit lijkt dus iets brakker

    Voorkant:
    [​IMG]

    Achterkant:
    [​IMG]

    PSP met UMD: (Je schuift de UMD erin, en klikt hem dicht)
    [​IMG]

    PSP met UMD en memory card (vergelijk):
    [​IMG]

    Wat is een UMD???

    Een UMD is een Universal Media Disc, een nieuwe uitvinding van Sony waar de games voor de PSP op komen te staan, maar ook films. Sony is van plan films uit te brengen op UMD, zodat je die onderweg kunt bekijken.

    Een UMD kan single-layer of dual-layer gebruikt worden, songle-layer is het goed voor 900MB opslagruimte, dual-layer voor 1.8 GB, dat is dus een beste bult opslag voor zo'n klein schijfje.

    Is de PSP niet erg groot?

    Jazeker is de PSP groot. Hij is iets meer dan de lengte van een hand van een persoon met fikse kolenschoppen, maar hij is niet zo heel veel groter dan een oude GBA!
    [​IMG]


    Scherm is 4.3" widescreen, 170x23x44mm.

    En de specs?

    PSP CPU Core
    PSP CPU (System clock frequency 1~333MHz)
    32MB Main Memory
    4MD Embedded DRAM

    Dat is toch onhandig? Of is hij erg krachtig?

    Dat is inderdaad minder handig dan een compacte GBA of NDS, maar de PSP is extreem krachtig, hoewel de specs minder zijn dan die van de huidige generatie consoles heeft EA al laten weten dezelfde prestaties in grafisch opzicht te hebben bereikt als de PS2 bij het ontwikkelen van Need for Speed Underground Rivals. Dat is dus ongekend voor zo'n klein apparaatje, je hebt in feite een PS2 ter grootte van een flinke handschoen. En de batterij is ook erg groot.

    Die batterij ging toch niet zo lang mee?

    Dat klopt, maar dat is bij spellen die veel van de disc lezen en grafisch zwaar wegen. Met zo'n game en optimale instellingen gaat de PSP slechts 3 uur mee. Met normale instellingen kan je er 6 uur uithalen, en met een weinig eisende puzzlegame en lage instellingen op het vlak van helderheid 8-9 uur. Het ligt dus puur aan de games die je speelt, en de PSP laadt heel snel op, binnen 1-2 uur zou je hem weer vol moeten hebben.

    De PSP komt dus met een accu.

    Wat kost hij eigenlijk?

    Dit was lang een grote vraag, men verwachtte $300, maar sloeg steil aschterover toen de prijs in Japan bekend werd, namelijk 20790 yen, dat is $180, inclusief batterij en adapter. Dus €200 zou een redelijke prijs voor ons Europeanen zijn.

    En de memory sticks? Wat zijn die precies?

    De memory sticks worden uiteraard door Sony gemaakt, maar je zou ook memory cards van Sandisk kunnen gebruiken, die je gewoon bij een fotozaak kan kopen. De Sony cards zijn 32 MB, maar met Sandisk kaartjes kan je dus tot 512 MB nemen.

    512 MB? Dat heb ik toch helemaal niet nodig vooreen paar savegames!?

    Een leuke toevoeging aan de PSP is dat Sony online downloaden van demo's en zelfs hele games mogelijk wil maken die je dan op een memcardje kunt zetten. Maar Sony gaat eerst de UMD promoten, vanaf volgens jaar wordt dit waarschijnlijk mogelijk.

    Online? Je kan dus het net op?
    Ja, je kan wireless en online gamen met de PSP, er is zelfs een MMORPG in ontwikkeling voor de PSP waarbij je met 1000 man op 1 server kan. Wireless kan je met maximaal 16 personen gamen. Het is ook mogelijk om het internet op te gaan met je wireless router en zelfs met een mobiele telefoon zou mogelijk moeten zijn, aangezien de PSP een IR-poort heeft die communicatie met mobiele telefoons mogelijk moet maken.

    De online service zal via een systeem gaan vergelijkbaar met Xbox Live, alleen dan gratis, maar je zal wel moeten betalen voor extra content die je downloadt.

    Komen er dan ook Messenger systemen?

    Dat is goed mogelijk.

    En de games? Wat komt er zoal op uit?

    Je kan de lijst met games die in ontwikkeling zijn hier vinden. De launch titles zij nog niet erg bijzonder, maar de 203 games die momenteel in ontwikkeling zijn bevatten zeker interessante titels.

    Even wat goede titels op een rijtje:

    Bomberman (Jawel, de klassieke)
    Burnout (Je-weet-wel, van Burnout
    Colin McRae Rally 2005
    Devil May Cry (Über!)
    Dynasty Warriors
    EverQuest (Dat zal die MMORPG wel worden)
    FIFA 2005
    Final Fantasy VII: Crisis Core (Jawel, een spin-off van dé FFVII)
    Gran Turismo 4 Mobile (Exacte kopie van de aanstaande PS2 game, met online play!!)
    King Of Fighters
    Makai Wars (Strategy RPG, anime style)
    Metal Gear Acid (Vreemde spin-off van MGS)
    NFSU: Rivals
    Ridge Racers
    SOCOM: US Navy Seals
    Syphon Filter: Logan's Shadow
    Tales of Eternia
    This is Football 2005
    Transformers
    Twisted Metal: World Tour
    Winning Eleven
    Wipeout Pure

    Beste lijst toptitels, en dus nog een dikke 170 andere games in ontwikkeling.

    Wat gaat een game kosten?

    Omgerekend vanuit yen mag je uitgaan van $50, maar omdat de DS games maar $30 kosten, is het niet ondenkbaar dat Sony de volle concurrentie aangaat door in Amerika games voor ongeveer hetzelfde bedrag aan te bieden. Helaas zijn we hier in Europa altijd duurder uit, dus reken hier maar op minimaal €40.

    Ik ga niet zoveel betalen voor een game! Ik importeer ze wel, is de PSP regio-vrij?

    Goed nieuws voor import gamers, de PSP is regio-vrij, je kan games uit alle hoeken van de wereld halen, dus je kan wel degelijk goedkoper uit zijn. Films daarentegen zijn gecodeerd. Met multiplayer is dit ook zo. Je kan online alleen JAP->JAP, USA->USA, EUR-EUR..

    Ja, die films, is dat wat?

    Geen idee, er is bijna niks over bekend nog. Er wordt wel een film gemaakt momenteel, Final Fantasy VII: Advent Children, maar dat is weer gebaseerd op een game, het is wel de bedoeling dat bekende bioscoophits op UMD uit gaan komen.

    Kan ik nog wat met mijn PS1 en PS2 games in combinatie met de PSP?

    Nee, er zit geen PS1 of PS2 emulator in de PSP. Het is best mogelijk dat de PS3 wel ondersteuning gaat bevatten, maar de PS3 is nog zeker anderhalf jaar weg.

    Is er wel een anderssoortige ondersteuning?

    Ja, je kan iets met je PSP in combinatie met je oudere PlayStations, wat is nog onbekend. En het hoeft geen raadsel te zijn dat de PS3 volledige ondersteuning gaat bevatten.

    Kan ik USB-zooi inpluggen in mijn PSP

    Nee. Anders koop je geen memorycards meer uiteraard

    Hoe bestuurt de PSP? Zijn de controls nog wat?

    Men zegt dat het exact hetzelfde gaat als met de huidige PS2 controllers. Geen reden tot klagen dus.

    Zo'n apparaat heeft toch software nodig?

    Helaas wel, er zal firmware draaien op de PSP, en iedereen weet dat firmware mogelijk instabiliteit met zich meebrengt, hetgeen gebeurde bij de presentatie van de PSP.

    Hey, als ik films kan kijken op dat ding, hoe gaat dat dan met muziek?

    De PSP ondersteunt MP3, of het ook WMA zal ondersteunen is nog niet bekend, maar je kan er dus muziek op kwijt.

    Aha. Dat is mooi, maar hoe krijg ik ze er dan op?

    Met eem memorycard reader of je hangt hem lekker ouderwets aan je PC met een USB-kabel. Easy as that.

    Screenshots, filmpjes?

    Jazeker, zijn er al een aantal.

    Ape Academy:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar/psp/Ape_Academy.mpg

    Everybody Golf:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar...rybody_Golf.mpg

    Fired up:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar/psp/Fired_Up.mpg

    Football:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar/psp/Football.mpg

    Formula One:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar/psp/Formula_One.mpg

    MediEvil:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar/psp/MediEvil.mpg

    Ridge Racer:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar/psp/Ridge_Racer.mpg

    Wipeout Pure:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar...ipeout_Pure.mpg

    WRC:
    ftp://212.113.202.51/pub/dailyradar/psp/WRC.mpg

    (Ook downloadbaar: rechtermuisknop --> doel opslaan als)

    Met Dank Aan: VliegtuigNL
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2004
  2. Chronos

    Chronos Active Member

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    0
    PSP wordt het gewoon die ziet er 10x zo vet uit als de DS en heeft voor mij bettere spellen want toen ik 6 was speelde ik Mario, dus hoef geen DS. Ook worden veel spellen gebracht naar de PSP en de PSOne en PS2 hebben zo goed verkocht dat het zeker wel masterlijk veel verkocht. Ramt zo GBA, GBC, GBA2, GB SP en DS van de tafel met 1 dingetje.
     
  3. Chronos

    Chronos Active Member

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zit dus ook multiplayer op PSP (Wireless LAN), dus waarom zou je dan zeggen dat je DS gaat kopen voor de multiplayer als je dat bij PSP ook kan? Misschien andere spellen :D
     
  4. Freddy Xbox

    Freddy Xbox It's Pink!

    Berichten:
    142
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd helemaal met chronos eens! Dat tweede scherm van de ds voegt echt geen drol toe. En die spellen zijn al helemaal om te lachen. Yes Mario 348 en Pacman DS!! Te heftig!! Maar toen die filmpjes van de PSP langskwamen met o.a. nba street, nfsu en grand turismo... kwijl voor een handheld! Ik denk dat hier hele toffe games op uit kunnen komen. Alleen dat prijskaartje... ik weet niet of ik dat er voor ff in de vakantie over heb. We zullen zien!
     
  5. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Ach, serieus gamen op een handheld is onmogelijk hoe je het ook went of keert.. Dus op de specs moet je je niet blind staren.
     
  6. Beowulf

    Beowulf Intellectual Killer

    Berichten:
    251
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat tweede schermpje voegt heus wel wat toe. Alleen al doordat het touchscreen is. Het is alleen wachten op een ontwikkelaar die er goed gebruik van maakt, maar daarover is nu nog te weinig bekend. Ik denk dat uiteindelijk de PSP het wel wint omdat die dezelfde (winnende) strategie als de PSone en PS2 gaat voeren. Veel spellen die er mooi uit zien en enkele bekende namen/toppers. En misschien later ook de multifuntionaliteit ervan, zoals MP3's en films.
     
  7. Warrior X

    Warrior X Registered Abuser

    Berichten:
    460
    Leuk Bevonden:
    2
    zou wel leuk zijn zoiets voor op vakantie als je echt niks te doen hebt maar anders zou ik zoiets echt niet kopen , ik speel wel op me telefoon :)
     
  8. Robbertus

    Robbertus X B O X

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    11
    who cares er beginnen nu al fanboys te komen van de psp of ds :confused:
    wat maakt het uit ga je met nuttige dingen bezig houden
     
  9. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    De Xbox heeft ook beter specs dan de PS2 en toch is de PS2 nog steeds marktleider. Dus dat zegt niks! Nee, ik ga voor DS. ^^
     
  10. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Nintendo controleerd al lang de handheld markt. Denk dat de nintendo ds beter gaat verkopen dan de PSP. Toch zijn de mensen met een PSP gelukkiger dankzij de specs :p Spellen op de ds gaan denk ik zwaar zuigen in vergelijking met de spellen van de PSP.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2004
  11. masterninja

    masterninja Active Member

    Berichten:
    606
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben al aan het sparen voor psp gewoon omdat die vrijwel zeker goed wordt gran turismo 4 op psp zag er bijna hetzelfde uit als op ps2 bovendien films muziek dat wordt gewoon echt meesterlijk en wireless multiplay bij ds ga ik toch wel effe afwachten want ik wil dan wel echt coole games hebben en niet net zoals nu het geval is bij de gamecube dat er opeens een gat zit van een maand waarbij echt geen enkele goede games uit komen maar ik vind dat je de ds en psp moeilijk met elkaar kan vergelijken eerder de gba sp met psp en dan vind ik de psp wel veel beter bovendien analoog pookjes dus first person shooters moet je er ook op kunnen spelen net als ps2,xbox en gamecube want op gba vind ik fps onspeelbaar op het moment denk ik dat sony met de psp mischien wel in de beginperiode een kwart van de markt van handheldgames wegneemt en dat is een hoop en geleidelijk wordt sony marktleider denk ik als ze het slim aanpakken
     
  12. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Toen voor het eerst de specs van de PSP bekend werden had ik een kwijlbakje klaarstaan en wist ik wel dat ik, het liefst nu, een PSP moest hebben. Ook bij het uiterlijk van de twee rivalen was de keuze duidelijk, omdat de DS gewoonweg lelijk is IMO. De games lieten mijn keuze gelijk totaal veranderen, want de PSP heeft gewoon geen goede games en de DS heeft deze wel. De DS doet eindelijk eens wat nieuws met de handheld en tot nu toe vind ik het allemaal veel belovend. Hoe je Mario wil besturen zonder analoge stick is mij nog een raadsel, maar de games zijn er. Waar is de toplijst van de PSP?

    Nintendo heeft door dat het niet allemaal om de graphics gaat, maar om de gameplay en in deze markt moet je met nieuwe dingen komen en dat doet Nintendo. Daarom ben ik ook erg benieuwd wat hun 'Revolution' gaat doen. De PSP moet meer must have games krijgen, anders zie ik het somber in voor dit mooie apparaatje.
     
  13. Dodgie

    Dodgie Beat me up Scotty

    Berichten:
    1.977
    Leuk Bevonden:
    10
    Yup, dat wou ik ook al zeggen.
    En het blijft een handheld, en welke gek legt daar nou een belachelijk hoog bedrag voor neer? Investeer dat dan in je PC (of koop een DS ;)) of iets dergelijks. Maar het grootste probleem vind ik nog wel de korte levensduur v/d betterij. Sony maakt van een handheld een semi PS2, Straks krijg je nog vastlopers op je PSP, het zou mij niks verbazen iig :+
    En iedereen die het dual-screen afkeurt, of zeggen dat het niks toevoegt, het lijkt mij erg leuk en innovatief bedacht, en ik durf te wedden dat jullie jullie mening wel durfen te herzien als jullie er ook mee hebben gespeelt ;)
    Ik vertrouw er gewoon op dat Nintendo het allemaal wel weer tip-top in orde maakt, met mooie specs heb je mij niet gewonnen. (in tegenstelling tot iemand anders
    _0/
     
  14. VliegtuigNL

    VliegtuigNL Non-Xbox Hokken Slet

    Berichten:
    358
    Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal mee eens. Dat voegt ook toe dat de PSP stroom V_R_E_E_T.
     
  15. Alex V

    Alex V V RACING

    Berichten:
    1.399
    Leuk Bevonden:
    1
    En de DS is gewoon veel vetter. Dual screen en nintendo sfeer, daar kunnen die high tech games in geen 1.000.000 jaar tegen op.
     
  16. goodfella

    goodfella You're fired!

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    65
    Ik zie de PSP helemaal zitten. Alleen vraag ik me af of ie een beetje lekker in de hand ligt. Daar heb ik nog zo mijn twijfels over.

    Maar alleen het idee al dat ik Pro Evolution Soccer in de trein kan spelen...oh my god...
     
  17. [JeLL!e] HALO

    [JeLL!e] HALO Active Member

    Berichten:
    1.349
    Leuk Bevonden:
    3
    En als je niet van de 'Nintende sfeer' houdt, zoals ik, kan je beter de PSP kopen, als hij niet te duur wordt natuurlijk :D
     
  18. masterninja

    masterninja Active Member

    Berichten:
    606
    Leuk Bevonden:
    0
    maar wat als nintendo de DS opeens in de steek laat ik bedoel dat of ze maken opeens verbeterde versie de ds sp ik bedoel met verbeterde functies dan heb je de ds wel voor niks gekocht want de nieuwe versie is dan gelijk beter net als bij gba die licht had er vanaf het begin al in moeten zitten en bovendien bij de psp krijg je toch oplaadbare batterijen nou ja maakt eigenlijk niet uit ik haal de psp zeker want de gran turismo serie is 1 van mijn favo raceseries ooit en ds zie ik wel zou ik wel graag willen maar ik kijk eerst of ze hem wel genoeg gaan ondersteunen en hem niet opeens in de steek gaan laten
     
  19. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Whoa dude, gebruik de volgende keer leestekens...
    Dat leest erg irritant, lijkt wel 1 grote zin...

    Maar goed, ik wacht het rustig af, de line-up voor de release van PSP moet wel in orde zijn, wil ik er direct 1 kopen.
    We wachten rustig af... :cool:
     
  20. Hans NL

    Hans NL Active Member

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    0
    prolly ga ik ook wel voor de psp. alleen ga ik dan eerst wachten totdat dat ding een normale prijs heeft en ik wil zeker weten dat er een final fantasy op uitkomt.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina