Ik heb vaak een discussie met kameraden en collega's over de verschillende polsbandjes en ik ben eigelijk ook wel benieuwd naar jullie mening.
Lance Armstrong is begonnen met het welbekende gele bandje vorig jaar. Op het gele bandje stond de tekst Livestrong. Dit is de naam van de stichting van Lance Armstrong die het k-ankerfonds ten goede komt. Armstrong heeft deze stichting opgericht, omdat hij zelf een ernstige vorm van k-anker heeft overwonnen. De volledige opbrengst gaat naar onderzoek en k-ankerbestrijding. Ik ben een grote fan van wielrennen en ik had al vrij snel zo'n bandje gehaald, want ik vond het een goed actie. Het verhaal achter het bandje is dat als je hem draagt, dat je dan beloofd zelf ook gezond te leven.
Sinds een paar weken is in Nederland ook het oranje polsbandje met de Tekst Respect2All verkrijgbaar. Ik bezit het bandje wel, omdat ik iedereen eigelijk wel respecteer en zo, maar ik vind het al een stuk minder, omdat het gewoon gemaakt is omdat het zo'n hype is. Ook is het doel waar de opbrengsten heen gaan een beetje vaag. Het dragen van het bandje is meer een trend, net zoals het dragen van merken als Evisu en Von Dutch, voor velen zonder echt aan een goed doel te denken.
Een wat onbekender bandje is het rode bandje met de tekst Tegen zinloos geweld. Ik bezit dit bandje niet en hoef hem ook niet. Zelf ben ik wel tegen zinloos geweld, maar ik ben ook tegen het commerciël misbruik maken van een plan voor een goed doel en dat word zo'n beetje met dit bandje gedaan. Als je uit gaat tegenwoordig, dan zie je veel mensen met alle 3 bandjes lopen, gewoon puur als hype, zonder echt stil te staan bij de bedoeling.
Daarnaast hoor ik ook no geruchten over blauwe en zwarte bandjes. Dit gaat nog weer verder en de bandjes beginnen gewoon een mode-verschijnsel te worden, die bij de dagelijkse uitrusting hoort. Er moet eigelijk een bandje komen met de tekst Tegen zinloze polsbandjes. Ik vind het nu wel een keer genoeg. Het idee achter een polsbandje is goed, maar ze worden toch alleen gedragen om mee te doen met de rest. Laatst zag ik in de discotheek een vechtpartij tussen wat mensen, de meesten hadden wel een Respect2all bandje om en eentje zelf Tegen zinloos geweld. Haal die bandjes dan niet
EDIT: Ik heb even k-anker gebruikt, omdat hij het hele woord bant. Wat begrijpelijk is tegen misbruik van de ziekte. Ik gebruik het hier gewoon als verduidelijking van het doel van de bandjes van Lance Armstrong en ik respecteer alle patiënten van deze ziekte en het is mijn bedoeling niet om iemand te kwetsen.
Laatst bewerkt: 3 jan 2005