Polsbandjes voor het goede doel

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Master Of Blades, 3 jan 2005.

1. Master Of Blades

Master Of Blades aka BonkMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb vaak een discussie met kameraden en collega's over de verschillende polsbandjes en ik ben eigelijk ook wel benieuwd naar jullie mening.

Lance Armstrong is begonnen met het welbekende gele bandje vorig jaar. Op het gele bandje stond de tekst Livestrong. Dit is de naam van de stichting van Lance Armstrong die het k-ankerfonds ten goede komt. Armstrong heeft deze stichting opgericht, omdat hij zelf een ernstige vorm van k-anker heeft overwonnen. De volledige opbrengst gaat naar onderzoek en k-ankerbestrijding. Ik ben een grote fan van wielrennen en ik had al vrij snel zo'n bandje gehaald, want ik vond het een goed actie. Het verhaal achter het bandje is dat als je hem draagt, dat je dan beloofd zelf ook gezond te leven.

Sinds een paar weken is in Nederland ook het oranje polsbandje met de Tekst Respect2All verkrijgbaar. Ik bezit het bandje wel, omdat ik iedereen eigelijk wel respecteer en zo, maar ik vind het al een stuk minder, omdat het gewoon gemaakt is omdat het zo'n hype is. Ook is het doel waar de opbrengsten heen gaan een beetje vaag. Het dragen van het bandje is meer een trend, net zoals het dragen van merken als Evisu en Von Dutch, voor velen zonder echt aan een goed doel te denken.

Een wat onbekender bandje is het rode bandje met de tekst Tegen zinloos geweld. Ik bezit dit bandje niet en hoef hem ook niet. Zelf ben ik wel tegen zinloos geweld, maar ik ben ook tegen het commerciël misbruik maken van een plan voor een goed doel en dat word zo'n beetje met dit bandje gedaan. Als je uit gaat tegenwoordig, dan zie je veel mensen met alle 3 bandjes lopen, gewoon puur als hype, zonder echt stil te staan bij de bedoeling.

Daarnaast hoor ik ook no geruchten over blauwe en zwarte bandjes. Dit gaat nog weer verder en de bandjes beginnen gewoon een mode-verschijnsel te worden, die bij de dagelijkse uitrusting hoort. Er moet eigelijk een bandje komen met de tekst Tegen zinloze polsbandjes. Ik vind het nu wel een keer genoeg. Het idee achter een polsbandje is goed, maar ze worden toch alleen gedragen om mee te doen met de rest. Laatst zag ik in de discotheek een vechtpartij tussen wat mensen, de meesten hadden wel een Respect2all bandje om en eentje zelf Tegen zinloos geweld. Haal die bandjes dan niet

EDIT: Ik heb even k-anker gebruikt, omdat hij het hele woord bant. Wat begrijpelijk is tegen misbruik van de ziekte. Ik gebruik het hier gewoon als verduidelijking van het doel van de bandjes van Lance Armstrong en ik respecteer alle patiënten van deze ziekte en het is mijn bedoeling niet om iemand te kwetsen.

Laatst bewerkt: 3 jan 2005
  2. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Het is meer een modeartikel geworden dan dat de dragers echt achter het doel staan. Ik zeg hier niet mee dat iedereen die de bandjes krijgt dit uit eigenbelang doet, maar ik vind het allemaal beetje uit de hand lopen. Die Livestrong actie vond ik mooi en het was dan ook een groot succes. Jammer dat het nu zo moet uitlopen..

3. dopmaster

dopmaster Flying High

Leuk Bevonden:
    0
    juist! het is een mode artikel geworden.
    Daarom draag ik ook niet zo`n zinloos ding...

4. SplinterX

SplinterX ^Chief^

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb het gele bandje van Livestrong ook, maar draag het niet meer. Omdat je veel mensen ziet die ze alle 3 om hebben en dat vind ik een beetje jammer. Want het is inderdaad puur een hype. En ik vind het neit eens een leuke hype ofzo....de meeste zeggen wel van, ja kep tegen geweld bandje en waarom heb jij die niet en bla bla bla, maar ga mij niet wijsmaken dat zij er echt bij stil staan van heh, er komen wel mensen om met zinloos geweld. En wat ik helemaal beetje vreemd vind is het respect 2all bandje, dat het een beetje vreemd op staat Respect ''2'' all. Dan wil je iets op zetten en dan met dei 2 beetje verpesten, maar dan nog, ik vind het maar een slecht iets....

Maar master of blades, eerst zeg je 1 bandje was leuk meer niet, en vervolgens wil je er eentje maken met tegen zinloze bandje, dat vind ik dan beetje zinloos!

5. TotalSOLO

TotalSOLO launch ball

Leuk Bevonden:
    0
    Als je echt kloten hebt draag je geen bandje, maar geef je geld, veel geld aan goede doelen.
    Vind het wel een prima idee hoor die bandjes, maar om nou te ''koop'' te lopen met een bandje van een paar euro?
    Zo van "kijk mij eens goed bezig zijn, ik draag een bandje".
    Ik geef zelf wel een hoop aan 3 goede doelen, maar ik ga daar niet te koop mee lopen.
    Geld geven doe je met je hart!!!!

6. guAsTo

guAsTo Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    ik heb ook wel eens een discussie waar het geld heen gaat, aan respect kan je geen geld uitgeven, en heel NL loopt met zo'n oranje bandje.... geel zie je bijna niet en rood ook niet. een vriend van mij heeft geel bestelt, ik weet nog niet of ik er mee ga lopen. ik heb wel zo'n oranje ding om ( ik weet niet waarom) agh zo'n hype gaat toch wel na een tijdje vervelen en doet idereen ze af, het duurt alleen nog even. ze hebben het wel van slim matriaal gemaakt want niemand doet ze ergens voor af |:- nouja ik vind dat ze iig niet meer bandjes moeten gaan maken blauw of zo, anders komt er nooit een eind aan _0/

7. guAsTo

guAsTo Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    precies _O_ (giro 555)

ik heb ook wel eens gezien mensen met zo'n rood bandje, slaan ze iemand in elkaar.... stoer hoor :{

8. Yi-Long

Yi-Long ...the little dragon

Leuk Bevonden:
    2.097
    Belachelijk zielig meeloop artikel, dat nederlandse oranje ' respect' bandje.
    Gewoon over het koude lichaam van Theo van Gogh heen geld verdienen, aangezien maar een GEDEELTE van de opbrengsten naar een goed doel (geen idee welke), en de rest blijft aan de bekende strijkstok hangen....
    Vind het eerlijk gezegd misselijkmakend dat mensen er zo misbruik van maken (getuigt niet echt van respect) en onvoorstelbaar DOM dat andere mensen er gewoon instinken (waardoor ik dus automatisch MINDER respect voor deze mensen kan opbrengen, wat dus geloof ik NIET de bedoeling van het bandje was).

Dat van Armstrong vind/vond ik wel goed trouwens, simpelweg omdat daar 100% naar de ******-stichting gaat. En het komt volgens mij ook echt vanuit armstrong zelf, ipv een marketing groepje dat ff snel wil cashen.

9. SplinterX

SplinterX ^Chief^

Leuk Bevonden:
    1
    Met of zonder bandje, iemand in elkaar slaan, ik vind het allebei gewoon niet kunnen.
    Waarom zou je iemand in elkaar slaan, wat heb je eraan |:- ??

10. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
    Vind het ook maar een mode item. Zelf doe ik er niet aan. Voor Azië heb ik geld overgemaakt. Ik draag al een armband en die is wel een stuk mooier :D

11. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Yep, geheel mee eens. Als er een bandje voor Azië zou komen, dan krijgt Azië van mij een euro en loop ik weer helemaal mee te doen met een hype. Ik geef liever €50 via giro 555. Daar hebben ze veel meer aan en zo ben ik zelf meer tevreden over mijn geld dat naar een goed doel gaat dan met zo'n polsbandje. Maar laten we hopen dat er niet nog een bandje voor azië komt.

Was ook sarcastisch bedoeld.

Wat ik zelf de beste manier vind om geld aan een goed doel te geven is zelf met veel geld aan de slag gaan. Ik ken iemand die zelf samen met wat anderen naar Tanzania gaan en daar zelf aan de slag te gaan. Als ik had gewerkt en vrij had kunnen nemen enzo, dan was ik met een bult geld op zak naar Azië gegaan en zelf een bijdrage geleverd aan de opbouw van het gebied (natuurlijk een klein gedeelte ervan). Dat lijkt me echt leuk om te doen.

12. guAsTo

guAsTo Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    met rood bandje, ik wou me er ff nie mee bemoeien....ik wil nog langer leven graag, ik had het geloof ik tegen iemand gezecht (heeft geloof ik de politie gebelt maar dat weet ik niet) :mad:

edit
    zullen we het voorstellen aan zo'n bedrijf die het maakt, en dan blauw laten maken. voor €1.- als heel nederland er mee gaat lopen helpen we azie wel :eek:
    zou toch kunnen :confused: lijkt me nl een heel goed idee

13. Solid_Snake14

Solid_Snake14 I'm A snake!

Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk is het goed om veel geld aan goede doelen te geven, dat doe ik ook maar ik vindt dat veel mensen daar op een foute manier mee omgaan zij denken zo van "ik geef geld dus o wat ben ik goed" ik heb veel meer respect voor de mensen die zelf aktie ondernemen zoals bijv. die mensen die armbandjes hebben bedacht of mensen die bij een goed doel werk verichten, maar ik ben het wel eens met dat die armbandjes een hype zijn geworden en dat meer mensen het om de hype dragen dan om de achterligende gedachten en dat is heel slecht vindt ik.

14. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Ja, het werkt idd wel. Er zijn er velen die niet gewoon wat aan azië geven, maar wel mee willen doen met de hype en zo'n bandje voor azië kopen. Dat geld komt beter terecht dan Respect2all en Tegen zinloos geweld. Volgens mij komen de bandjes juist allemaal uit azië. die gele van mij staat made in taiwan in. Als het net als Livestrong een wereldwijde actie word, en er worden 10 miljoen bandjes verkocht (wat toch vrij weinig is, dacht ik zo), dan heb je al €10.000.000. Hier gaan de productiekosten van af, maar die liggen niet zo hoog. Het is wel kut dat polsbandjes alleen maar als hype gedragen worden, maar er kan idd wel misbruik van deze situatie gemaakt worden. Ook al kosten deze bandjes €2, dan word het nog wel verkocht

15. MORPHEUS

MORPHEUS SNAKE

Leuk Bevonden:
    0
    Over die zinloos geweld-bandjes; ik ken iemand die heeft zitten knokken met Duitsers(in Duitsland dus) terwijl hij zo'n bandje omhad. Een voorbeeld dat het niet echt goed gedragen wordt. Ook zie ik mensen die het inderdaad gewoon 'tof' vinden om een bankje met 'Respect2All' te dragen. Ik heb geen van allen bandjes en ga er ook geen kopen.

16. guAsTo

guAsTo Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    ik zou het wel willen proberen hoor, voor 2€ zou ik het echt wel kopen.... je helpt die mensen wel en van die hype kan je gebruik maken, en azie help je er toch mee *)

17. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Op zoek naar de fabrikant...

Misschien is het idee allang in ontwikkeling, maar toch. ff zoeken.

18. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    Ik snap die dingen niet, voor respect moet je je gewoon normaal gedragen en daarvoor hoef je echt geen armbamdje te kopen, en als ik een andere doel/fonds wil steunen geef ik wel gld, dan gaat dat geld tenminste naar het goede doel en niet naar de bedenkers van de bandjes :confused:

19. Robinsky009

Robinsky009 Active Member

Leuk Bevonden:
    7
    Ze moeten weer eens geld hebben kut bandjes en ze hebben een pokke kleur ORANJE:confused: GADVERDAMME een mietjes kleur voor mij BAH!

20. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Vind het eigenlijk eigenlijk een belachelijk systeem.
    Straks moet je bandjes om beide armen van hand tot schouder. Om maar te zeggen dat je bijna overal tegen bent.

Als je het goede doel steunt moet je maar gewoon geld geven, vind dat hele bandjes gebeuren maar onzin. Natuurlijk ben ik tegen zinloos geweld, maar waarom zou ik zo'n bandje halen? Hetzelfde geldt voor dat respect2all bandje. Als je die draagt omdat je zogenaamd iedereen respecteert ben je volgens mij verkeerd bezig, maar ja.

Die van Armstrong heeft de meeste betekenis, maar toch hoef ik em niet. Dan maak ik liever gewoon geld over naar die foundation.

Deel Deze Pagina