goed gedaan basovich
kan niet wachten, want ik erg me toch wel aan de gameplay van pes6
altijd scoren ze van een rebound ..
kypers zijn veelste zwak vind ik je kapt ze zo uit.
en ik vind dat je met het schieten de bal een goede richting kan geven.
en de spelers zoals sneijder, ( die niet al te goed is in deze game ) hij kan nog beter aangepast word en want hij is ook beter.
dat ze alles gewoon doen zoals het hoort te zijn, en niet bij adriano full powered, want als je iemand tegen over zet, hij wint altijd met lichaam altijd . elk schot wat hij bijna doet zit.
eerst maar afwachten op trailers / de demo
ps. dit vond ik net ergens.
Pro Evolution Soccer 2008
Gespeeld | 7 augustus 2007 - Als fan zijnde koop ik Pro Evolution Soccer elk jaar trouw in de winkel. Want ja, niet elke uitgever stuurt altijd maar bakken games op en dan ben ik niet te beroerd een game in de winkel te kopen (geldt ook voor Kris, Jelle, Jeffrey, David, Sander.. etc..). Wat schetste echter vorige week mijn verbazing? Een preview code van Pro Evolution Soccer 2008 glimlachte ons toe op ons eigen kantoor. Wat een unicum in de historie van PES!
‘Preview code’ houdt negen van de tien keer in dat je te maken hebt met een erg vroege versie van de game in kwestie en dat is deze keer niet anders. Zowel de ‘current-gen’ versie (PlayStation 2) als de ‘next-gen’ versie (getest op Xbox 360) zijn nog lang niet gevrijwaard van talloze bugs en meer ongemakken die het spelen er niet leuker op maken. Maar goed, zoals gezegd: een vroege versie. Bij de PlayStation 2 hield dat in dat de keepers absoluut geen niveau hadden en op de Xbox 360 bleek de bedroevend lage framerate het grootste obstakel; af en toe kwam het spel zelfs kortstondig stil te staan. Je kunt het een beetje vergelijken met de lag die je online wel eens tegenkomt. Dit is echter typisch iets dat de ontwikkelaar in de laatste fase van de ontwikkeling gaat fixen, dus we maken ons (nog) geen zorgen.
En dus werd (en wordt) er uitbundig gevoetbald op de redactie en dat zegt eigenlijk al genoeg over de nieuwe PES. Ondanks alle bugs en ondanks dat lang niet alle transfers zijn doorgevoerd nog, is de preview code verreweg het populairst van alle games die we op de redactie hebben liggen. Toch zijn de meningen, zoals bij elke nieuwe PES, verdeeld. Jeffrey vindt het een slechte zaak dat het veld groter lijkt , waardoor het tempo langzamer lijkt. Ook heeft Jeff nog behoorlijk wat problemen met het rondspelen van de bal. Ikzelf had dat juist prima onder controle, maar moest meer in algemene zin wennen aan het spel. En daar ontstaat de eerste tweedeling tussen de Xbox 360 en de PS2; alléén de next-gen versie kun je zien als volwaardige nieuwe game. Er is in PES2008 voor de PS2 erg weinig veranderd ten opzichte van vorig jaar; slechts wat magere tweaks en kleine veranderingetjes. Voordeel is dat je nauwelijks hoeft te wennen, maar om daar nou weer 60 euro voor neer te tellen..?
Ik focus me vanaf hier dus ook op de Xbox 360-versie die ik gespeeld heb, want over de PS2-versie valt gewoon niet veel te vertellen, behalve dat de spelers net weer een tikje beter op zichzelf lijken en het weer net iets soepeler moet lopen allemaal. De stap op de 360 is niet al teveel groter. De graphics zijn sterk te noemen, waarbij zeker de details in de gezichten niet zijn vergeten. De emotie is af te lezen van een ieders gelaat en dat maakt het toch behoorlijk echt. Uiteraard is alles haarscherp (HD) en zijn de bewegingen weer iets realistischer. Toch is het niet een onbeschrijflijke megastap, maar gewoon een degelijke grafische update. Echter: waar de engine vorig jaar nog leek op een veredelde PS2-engine, lijkt dit toch verdacht veel op een echte next-gen engine en dat is wel zo fijn.
Natuurlijk gaat dat gepaard met de nodige inhoudelijke veranderingen. Het shirtje trekken was al bekend en ook schijnt de schwalbe zijn intrede te doen in de PES-serie, maar beide bewegingen heb ik tijdens het spelen niet bewust ervaren. Ofwel we hebben ze gewoon niet ontdekt, ofwel ze zitten nog niet verwerkt in de preview code. Wat is er dan nieuw? Nou, niet zo gek veel. Er zijn in de tactieken wat nieuwe opties, waaronder de mogelijkheid om je koppers bij corners zelf te kiezen. Zo kon ik dus met Ajax Stam en Vermaelen mee naar voren sturen, in plaats van dat de computer standaard je drie aanvallers voor het doel neerzet.. Mitea is namelijk niet zo’n geslaagde kopper.. Een leuke toevoeging dus, maar of het genoeg gaat zijn voor de fans, dat is nog even afwachten.
Er is weinig mis met het voetbal in Pro Evolution Soccer 2008. Lichte aanpassingen zorgen ervoor dat het net even lekkerder speelt, maar dat is ook niet het potentiële probleem waar deze PES mee zou kunnen kampen; het voetbal was namelijk al goed. Wat mij een beetje tegenvalt is het aantal opties. Oké, we hebben nu dan wel een Edit-modus, wat al een hoop scheelt, maar dan nog zitten er in de PlayStation 2-versie meer opties en dat blijft gewoon raar. Het is de vieze nasmaak die na vorig jaar is blijven hangen en die niet geheel weggespoeld wordt door deze PES. Natuurlijk mogen we die conclusie nu nog niet trekken, maar hoewel het spel (de bugs en lag daargelaten) als een zonnetje speelt, zijn we nog niet helemaal overtuigd van PES2008. Op de Games Convention kunnen we waarschijnlijk met een nieuwere versie aan de slag en ook zal daar de PlayStation 3-versie speelbaar zijn. Verwacht rond 22 augustus dus een volgende update!
Laatst bewerkt: 7 aug 2007