Ik heb nu 8 potjes gespeeld. Ik kan natuurlijk nog geen definitief oordeel geven, maar de volgende zaken vielen me op.
+ Tackels zijn goed uit te voeren, mits je een goed gevoel voor timing hebt. De animatie ziet er ook best goed uit, je hebt echt het gevoel dat je de bal met een juist getimede inzet heroverd.
+ Het voelt minder arcade dan voorgaande delen. Dit komt met name door de manier van passen en de snelheid van de game.
+ Passing game werkt goed en is behoorlijk nauwkeurig te plaatsen. In het verleden wilde de A.I. weleens naar een verkeerde medespeler passen, dit is nu niet langer het geval.
- De keeper slaat de bal nog regelmatig alle kanten op-het welbekende flipperkast effect-hoewel dit minder is dan in voorgaande edities.
- Het lijkt erop dat de keeper af en toe houdbare kopballen of een niet al te hard ingeschoten schot doorlaat. De keeper duikt bijv. wel, maar het ziet er dan wat knullig uit en soms reageert de keeper te laat. Daarentegen duikt hij wel de meest harde schoten uit de hoeken.
- De game mag 'soepeler' worden uitgewerkt in bepaalde aspecten van de game. Spelers als Iniesta, Xavi en Messi zijn ongelofelijk wendbaar en o.a. daardoor zo goed in het echt (natuurlijk zijn er nog veel meer factoren, maar doet voor de game nu niet terzake). Wat me dan gelijk opvalt is dat het kappen en draaien soms enigzins houterig aanvoelt. Je moet met dit soort spelers makkelijk kunnen wegdraaien, net als in het echt. Natuurlijk moet dit wel te verdedigen zijn, zeker met een goede verdediger. In PES 6 was de balans hierin wat verfijnder. Daar kon je als je goed timede met een goede verdediger een goede aanvaller stoppen. De hele flow van de game was daar soepeler. Je kon als aanvaller makkelijker kappen, draaien, iemand verassen.
- Wat me het meest opviel was dat je medespelers niet meer (zoals wel in bijv PES 6) de vrije ruimte opzoeken. Het meest viel me dit op toen ik aan de bal was met Xavi en er een enorme ruimte lag voor Messi. Normaal rent hij dan de diepte in en hoef je alleen maar mee te geven in de loop om voor gevaar te zorgen (jaja, net als in het echt). Helaas bleef Messi staan waardoor ik hem direct moest aanspelen, met als gevolg dat de verdediging kon anticiperen. Ook blijven spelers gewoon tegen een verdediger aan staan terwijl de ruimte voor of naast hen ligt. Is dit manueel in te stellen (looplijnen) of is het gebrekkige A.I.?
Laatst bewerkt: 8 sep 2010