1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[XOne] Pro Evolution Soccer 2012 [Deel 3]

Discussie in 'Games' gestart door Tyrant, 17 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HanTerp

HanTerp Active Member

Leuk Bevonden:
    114
    Wat versta jij dan onder oplossen van keepers problemen?
    Wat valt onder een bug en wat is een keepersfout omdat hij bijvoorbeeld laag in zijn vorm zit? Keepers maken- net als andere spelers - fouten die de gameplay ze bewust laat maken ( anders had je een perfecte keeper, wat ook niet kan ).
    Ik weet zeker dat de eerste keer dat een keeper een 'geprogrammeerde gameplay-fout' maakt, dat dit weer gelijk een bug wordt genoemd.

Dus daarom de vraag: Wat is de oplossing van de keeper-bug?

@Jaws, dat commentaar van Konami kon niet slaan op de Xbox versie, waar er maar één van uitgekomen is. Dat sloeg op de PC en de PS3 en die info was correct.

Laatst bewerkt: 23 sep 2011
  2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Ga je nou ontkennen dat de keepers slecht zijn ofzo?
    Jij hebt die filmpjes toch ook gezien? Van Shin David enzo?
    Die keepers zijn gewoon niet zoals ze horen te zijn, zoals in 2011 bv. waren.
    Maar als ik dat ook nog eens moet gaan uitleggen kun je wel blijven discussiëren.
    Alsof je blind bent voor kritiek ofzo.

Nee hoor, want de keepers op de PS3 en PC zijn ook nog kut.

3. Jows

Jows Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    111

@Han, het lijkt mij niet dat ze programmeren op drie diverse platformen. Ik denk dat ze of voor de PC programmeren en dit porten naar 360 of PS3, of op de PS3 en porten naar 360 en PC.

Ze gaan niet drie keer dezelfde meuk programmeren. Lijkt mij dus een fabeltje dat demo 2 van de Xbox nog rukkeepers hadden (uit demo 1) en de PS3 en PC demo's niet. En als dat zo zou zijn, dan zouden ze dat echt wel melden bij de releasenotes.

De keepers zijn gewoon ruk, klaar. Tuurlijk maken keepers wel eens fouten, maar klemmen doen ze de bal 8 van de 10 keer wel als er hard op ze geschoten wordt. En als ze de bal dan niet kunnen klemmen, boksen ze de bal naar buiten toe, niet naar voren ivm een rebound. Als het één keer in de zoveel wedstrijden gebeurd is het niet erg.

Als ik een bal over de grond schiet en een keeper duikt er overheen of de verkeerde kant op, dan vind ik dat een bug. Een foutje van de keeper vind ik dat hij de bal niet klem heeft, uit zijn handen laat glippen, of te snel uitkomt/te ver voor zijn doel staat.

De keepers halen het potentieel van de game naar beneden, maar neemt niet weg dat het alsnog rete verslavend is om te spelen.

4. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Yep, de keepers zijn op de PS3 net zo drama als op de Xbox, geen verschil. Hoe moeilijk is het om de keepers uit 2011 te implenteren in PES 2012? Dat kan nooit zo heel moeilijk zijn, de code hebben ze al.... Maar blijkbaar kan dat niet ofzo?

@Han,

Een keeper die een terugspeel bal gewoon langs zich laat lopen in de goal is een bug, en geen geprogameerd gameplayelement. Ze zijn echt dramatisch slecht en NIET verbeterd t.o.v. demo 1. Ik zie geen verschil, je ziet de domste dingen voorbij komen. Dat heeft niets met de vorm van een keeper te maken, we spelen wel een game die gebaseerd is op topvoetbal, niet op het bierelftal op zondagmiddag 14.30.

5. HanTerp

HanTerp Active Member

Leuk Bevonden:
    114
    Wat ik beweer is dat de Xbox users die klagen over de keepers, niet hebben gezien hoe erg de fouten eerst waren. Ik heb de PC versies gezien en daar waren de keepers in de tweede demo even slecht als de Xbox-demo.
    In de eerste demo op de PC waren de keepers nog veel slechter!
    Dus ik zeg niet dat de keepers nu goed zijn, maar vergeleken met de eerste ( PC ) demo waren ze vooruit gegaan...

Dat is dus een heel ander verhaal dan fouten goed praten ;)

6. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Dit zou dan toch alleen maar zorgen moeten baren?
    Men released een demo met ontzettende kutkeepers. Iedereen klaagt, Konami gaat er wat aan doen, en demo 2 heeft iets minder slechtere keepers.
    Voor mij is dat een teken dat het dus niet ff 123 aan te passen is. Oftewel mijn vertrouwen dat het met de release helemaal goed is, is vrij laag. Want ze hebben bewezen dat ze dit probleem niet kunnen oplossen.

7. HanTerp

HanTerp Active Member

Leuk Bevonden:
    114
    Het is een afstemmingsverhaal. Dat bedoelde ik met post #261
    Stem ze af met een te grote fout-marge en het ziet er idioot uit.
    Stem ze met een kleine fout-marge af en je hebt té goede keepers.
    In die genoemde post probeerde ik ( als programmeur ) in de gedachte van Konami's programmeurs te verplaatsen, maar dat werd verkeerd begrepen...

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Dat lijkt me iets te makkelijk gedacht 8).
    Je doet nu alsof je met een slidertje het niveau van de keepers aanpast.

9. Jows

Leuk Bevonden:
    111
    Han, ik heb liever dat ze de keepers té goed hadden gemaakt in demo 2, breken is namelijk makkelijker dan opbouwen ;)

Dan hadden ze tijdens de release of vlak na de release een patch neer kunnen plempen die wel voor de juiste balans zorgt. Nu is het precies andersom. Ze zijn té kansloos op sommige momenten en we moeten nu maar hopen dat het beter wordt.

10. HanTerp

HanTerp Active Member

Leuk Bevonden:
    114
    In principe is dat zo. Er zijn echter wat complicaties :)
    Punt 1: Er moet niet 1 keeper met een slider veranderd worden, maar over het hele scala van keepers-attributen, dus van Goal-keeping van 1 tot 99.
    Verder bestaat - zoals je weet - de keeper uit verschillende eigenschappen, zoals jumping reactievermogen, snelheid, noem maar op.
    Dus daarom is het zoveel werk.
    Bijvoorbeeld: Bij welke waarde laat de keeper een afstandsschot los en wanneer heeft hij 'm nog klem? Daar komt nog eens kansberekening bij zodat je bij het testen niet goed ziet of alles wel goed werkt.

Terugkomend op het loslaten van de bal: Dat is bijvoorbeeld nu bij attribuut 60 een kans van 50% Ga dat maar eens testen in een wedstrijd of dat klopt!

Kortom, ja, in principe is het slidertjes aanpassen, maar dat is best fijn-afstemmen en erg complex.

11. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Jij hebt het nu puur over de interne eigenschappen (attributes).
    De AI werkt niet met attributes etc. 8).
    Programmeren van NPC's gaat helemaal niet met eigenschappen als jump, reactievermogen en snelheid! Dat bouwen ze er later in om elke keeper indivueel te maken, zodat de aparte keepers afwijken van 'de standaard'.
    Volgens mij heb je een heel verkeerd beeld hoe je de AI in een voetbalgame maakt.

12. HanTerp

HanTerp Active Member

Leuk Bevonden:
    114
    NPC's worden hoofdzakelijk in RPG's gebruikt. Misschien hier ook, maar dan wordt het wel lastig om in goede scripts te zetten.
    Ik denk dat het puur met objecten wordt geprogrammeerd omdat dit spel erg om ( de juiste ) snelheid draait. Mogelijk heb je gelijk, maar ik betwijfel het.

13. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Feit is dat je AI moet coden, en niet de ingame attributen van de keepers hoeft te veranderen.

Anders zou het wel HEEL raar zijn dat de keepers opeens zo dramatisch zijn.

btw, NPC = non playable character. Oftewel alles wat jij als speler niet bestuurd. Eigenlijk is de keeper in PES ook gewoon een NPC, al is het misschien een beetje verkeerde woordkeuze :p.

14. HanTerp

HanTerp Active Member

Leuk Bevonden:
    114
    Ja, daarom, vind ik ook vreemd. Maar als je van alle spelers objecten maakt met gelinkte waarden dan is het best wel te begrijpen. Ik ben weliswaar geen game-programmeur ( meer 'gewoon' adminstratief ) maar ik heb me middels een paar boeken verdiept in game-programming en daar wordt met objecten gewerkt. Maar goed, laten we maar weer on-topic gaan ;)

15. Jows

Leuk Bevonden:
    111
    Feit is dat het zou kunnen werken met alleen attributen, mits de AI om die attributen te kunnen lezen/gebruiken goed zou zijn geschreven. Dan interpreteert de AI als het ware de attributen/properties om te bepalen hoe ver hij een keer kan en moet springen om een bal te pakken, of hij nog het reactievermogen heeft om een van richting veranderde bal te pareren, etc.

Het gaat natuurlijk wel om een split second waarin een keeper moet beslissen, maar het is nu net alsof de keeper pas beslists op het moment dat de bal 5 meter voor hem is. Ze anticiperen dus té laat.

Ik ben zelf ook ontwikkelaar, maar heb weinig kennis van AI. De werking opzich begrijp ik natuurlijk wel. Ik denk alleen dat het een lastige klus is om de AI na te pluizen en te kijken waar het nu precies fout gaat. Zij zullen ongetwijfeld onscreen debug informatie hebben. Dan zouden ze moeten kunnen zien wat de keeper doet "denkt" op het moment dat een speler schiet.

- positie keeper t.o.v. speler die schiet
    - richting en hoogte van bal
    - verwachte positie van bal > dus inzetten animatie.

Bij dat laatste komen dan de attributen weer kijken. Kan een speler die paar meter waar hij zou moeten staan wel behapstukken of niet. Is een keeper atletisch genoeg (Steek vs Verhoeven), noem maar op.

16. Bertje sim

Bertje sim Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De keepers zijn kut omdat schieten niet manual is.

Ze moeten dus de keepers scripts aan passen op gescripte schoten. Alleen die schoten kunnen van alle hoeken en snelheden komen dat het onmogelijk is om al die situaties te coden/scripten voor een keeper.

Het is simpel, als je schiet dan bepaalt de pes AI of ie er in gaat of niet. Gaat ie er niet in, dan gaat de bal naast, paal, of de keeper heeft hem.

Bepaalt ie dat ie er wel in gaat, dan heb je kans dat de keeper gewoon goed staat maar er ''iets'' moet gebeuren dat ie er toch in gaat. En dit ziet er dan slecht uit. Hij duikt erover, of een andere hoek in, de bal gaat door de keeper, de keeper reageerd niet, onnodigie rebounds geven etc etc.

Naar mijn mening zullen we nooit goede keepers krijgen zolang schieten niet helemaal manual is. Want pas dan kan een keeper zich op de situatie richten ipv een ''bevel'' van de scripts af wachten.

Overigens heb ik liever te goede keepers dan dat ze te slecht zijn.

17. Exionche

Exionche Active Member

Leuk Bevonden:
    107
    Release misschien toch 1 dagje eerder??
    pesholland.nl

18. HanTerp

HanTerp Active Member

Leuk Bevonden:
    114
    Ja, dat zal vast wel lukken, maar ik ga zo lang niet wachten. Ik koop het in Duitsland. Mijn vraag is of ik zo vroeg dan online kan in Nederland.
    En als dat niet kan, zal het dan helpen als ik in de Xbox de taal op Duits zet?

19. s4nd3r

s4nd3r Active Member

Leuk Bevonden:
    152
    Ja en nee.

20. HanTerp

HanTerp Active Member

Leuk Bevonden:
    114
    Het lijkt wel een antwoord van een politicus :D
    Maar ik kan dus online vanaf de 29e begrijp ik...\o/

Topicstatus: