Zelf krijg ik juist meer en meer het PES gevoel terug na een aantal uurtjes. Sinds deel 2011 hebben ze wat mij betreft de opwaartse lijn weer gevonden. Vooral de AI springt er toch wel bovenuit; in combinatie met het off the ball control vind ik dat de twee grootste pluspunten tot nu toe. Off the ball control is echt een wapen, zonder dat het makkelijk is of zo. Verdedigers zijn slim en laten in tegenstelling tot het vorige deel niet zomaar een bal meer lopen, waardoor je plots één op één met de keeper staat. Ze positioneren zich beter, zijn slimmer (gebruiken vaak hun fysiek) en reageren alerter, wat mijn punt over de verbeterde AI aantoont. Ik krijg hierdoor echt het idee dat ik voetbal aan het spelen ben.
Je kunt immers heerlijk counteren (mede dankzij off the ball control), maar ook een langlopende aanval via veel schijven plaatsen. Rust en overzicht zijn toch wel de twee sleutelwoorden. Ik heb alleen nog maar online gespeeld en daar zijn nog relatief veel mensen die de PES 2011 verdediging methode gebruiken. Die mensen pressen dus constant en in dit deel ben je dan snel gezien. Met elke speler (en zeker met de zeer vaardige) kun je heel kort draaien, (gebruik daar voor), en dan kun je het als verdediger echt wel shaken. Heerlijk is dat als je op precies het juiste moment de tackle ontwijkt.
Ook het off the ball control wil ik er nog even uitlichten. Het is vrij groot aangekondigd voor Konami begrippen, maar ik lees er weinig over en zie er ook nog niet veel mensen gebruik van maken. Ik gebruik het eigenlijk elke wedstrijd wel een paar keer. Met de rechterstick iemand diep sturen vóórdat de passende man de bal ontvangt en dan snel doortikken... het blijkt vaak een succesformule waar je heerlijke goals mee kan maken. Ook kan je slim iemand wegsturen om meer ruimte voor de actie te creëren. De opties zijn hiermee eindeloos, waardoor deze PES niet zo snel scripted zal aanvoelen. Een gigantisch groot voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Het passen en schieten werkt ook prima. Ik speel met één balkje pass-assistentie en verdere hulp uit (bij passen, schieten, wegwerken en tackelen) en daar word ik (voorlopig) nog niet voor afgestraft. Gelukkig maar, want met veel assistentie krijg je dat gescripte gevoel veel sneller en gaat voor mij de lol er wel wat snel van af.
Afstandschoten zijn ook wat veranderd, maar wel in positief opzicht, al lijkt een keiharde pegel gek genoeg niet meer mogelijk. Het nieuwe penaltysysteem is logischer dan in PES 2011, maar ik vind het wel vrij makkelijk en wat beperkt. Je moet echt je best doen om de bal over of naast te krijgen. Daar had best wat meer uitdaging in moeten zitten.
Die uitdaging vind je dan weer wel bij het nemen van vrije trappen. Daar moet ik echt eens op gaan oefenen want in het vorige deel schoot ik er maar heel zelden eentje in.
Maar er valt ook nog wel het een en ander op te merken. Zo vind ik dat spelers wel vreemd reageren op een trage voorzet of zachte pass voor het doel langs. Soms hebben ze de bal echt voor het inglijden, maar laten ze 'm door de benen gaan of glijden ze er gewoon helemaal langsheen. Volgens mij heeft dat niet zoveel te doen met timing, maar daar zal ik achter moeten komen na wat meer spelen. De lage voorzet was in PES 2011 wel wat te effectief, dus goed dat dat aangepast is, maar een heel positieve verandering vind ik het vooralsnog niet.
Over de keepers is al genoeg gezegd en ik ga niet echt mee met de mensen die beweren dat ze na de patch veel beter zijn. Ik zie een heel lichte vooruitgang, maar ze maken nog genoeg rare beslissingen, blunders en/of geven veel te makkelijk rebounds weg. In één op één situaties vind ik ze dan wel weer sterk, maar eigenlijk is het schandalig dat Konami al jaren op rij met clowns in de goal komt. Vandaag besloot mijn doelman om ook weer even een act op te voeren. Er kwam een schotje van dertig meter dat niet veel meer was dan een rolletje. De doelman kon zijn broek ophijsen, een kopje thee zetten, drie rondes rennen op de sintelbaan en vervolgens lachend de bal met één hand oppakken, maar meneer besluit om de bal door zijn benen te laten gaan en vervolgens verwijtende gebaren naar zijn defensie te maken. Uh-uh.
Gelukkig zijn de blunders iets minder talrijk en het vergalt mijn speelplezier zeker niet, want daarvoor zijn een aantal nieuwe zaken veel te goed. Op gameplay gebied klopt bijna alles en daar draait het voor mij nog om. Dan mag FIFA 4700 competities en stadions hebben, het gevoel dat ik aan het voetballen ben, krijg ik alleen bij PES.
Laatst bewerkt: 12 okt 2011