Het is slechte ervaringen met PES. Ik gruwel van de manier waarop ons werd wijsgemaakt dat we volledige controle zouden hebben in PES 2011. Freedom is het credo voor PES 2011, maar ik ben meer bezig met corrigeren van vreemde AI acties dan dat ik zelf voetbal. Er wordt al jaren geroepen dat het switchen van spelers niet meer werkt, toch doen ze er helemaal niets aan. Zo zijn er zat voorbeelden, maar goed, dat is een oude discussie. Feit is dat PES een produkt is, dat moet worden verkocht, dus laat Konami ons zien wat het ons wil laten zien. Volledig normaal, maar wel genoeg reden om achterdochtig te blijven vooralsnog.
Het voetballen zonder bal is het meest lastige in een voetbalgame. Het is een dunne scheidingslijn hoor, wanneer is het tof en wanneer gaat het irritant worden. Je wilt niet als speler het gevoel krijgen dat het 'out of your hands' gaat voelen, maar je wilt ook wat initiatief van de AI. Maar ik wil niet te afhankelijk zijn van de AI van mijn medespelers. Daar maak ik me zorgen over, hoe goed het er ook mag uitzien in het filmpje.
Zoals wel vaker in de gameindustrie, na het filmpje zijn er meer vragen dan antwoorden gekomen. Dat geeft niet, maar totdat het gespeeld is blijft men discussiëren over hoe het in de praktijk gaat werken. En dan heb je mensen die erin geloven (zoals jij) en mensen die twijfelen aan hoe het zal gaan werken (zoals ik). Niets mis mee, maar zo is het voorlopig nog even.
Laatst bewerkt: 15 jul 2011