Heb zojuist even de PC-demo gespeeld. Moet hierbij zeggen dat ik mijn laptop niet heb gekocht om te gamen en alles op de laagste instellingen heb gezet. Daardoor kan ik geen uitspraken doen over de grafische aspecten van het spel. Wat betreft gameplay viel mij, na 5 potjes gespeeld te hebben, het volgende op:
positief
- cursor switch = gefixed! Beter, want daar ergerde ik me de laatste delen behoorlijk aan. Geen idee hoe het werkt als je met zijn tweeën in één team speelt, maar in je eentje voelt het in ieder geval goed aan.
- voordeelregel wordt goed (vaak) toegepast.
- vrijheid om aan te vallen. Als je een beetje behendig bent en goed inzicht hebt, dan kan je denk ik hele mooie aanvallen neerzetten. Dat brengt mij op het volgende punt:
- wendbaarheid spelers. Spelers zijn, volgens mij, veel wendbaarder dan in PES 2011. Ik hoop alleen niet dat dit als gevolg heeft dat je met een Messi overal doorheen kan slalommen.
- voorzetjes komen heerlijk aan. In PES 2011 vlogen ze, als je gewoon op B drukte, vaak genoeg over de 16 heen richting de cornervlag. Daarom heb ik mezelf (niet met veel succes) de 'manual voorzet' aangeleerd. In PES 2012 hoef ik niet meer per se de manual voorzet te gebruiken.
- de nieuwe camerahoek is super.
- ballen die terug worden gespeeld op de keeper schiet de keeper nu gewoon ver weg, in plaats van lobjes net buiten de 16. Ik heb de bal een aantal keren teruggelegd op de keeper en iedere keer poeierde de keeper de bal ver de 16 uit.
- die stomme bicycle-kick, die altijd over ging en er absoluut niet uit zag, zit er niet meer in (tenminste, niet meegemaakt in mijn 5 potjes).
negatief (minder positief)
- collission detection is nog steeds slecht. Heb wel het idee dat het iets verbeterd is.
- ballen worden niet goed binnen gehouden. Mijn passing was niet altijd even zuiver, waardoor de bal richting de zijnlijn ging. Ik had het idee dat sommige van deze ballen nog makkelijk binnen konden worden gehouden, maar mijn teamspelers liepen in een zondagmiddag-rondje-in-het-park-tempo achter de bal aan, met als gevolg een inworp voor de tegenstander.
- er wordt (niet vaak, maar het is me 1 keer overkomen) automatisch op goal geschoten en de bal wordt automatisch uit de 16 weggewerkt, zelfs zonder de geassisteerde instellingen (onder ''spelerhulp'').
- de eerste paar passjes na de aftrap lijken heel erg langzaam te gaan.
- in mijn eerste paar potjes had ik niet het idee dat spelers echt de diepte zoeken. Na mijn laatste pot, met Santos, wil ik dat wel herzien. De spelers van Santos trokken veel meer de vrije ruimte in. Moet hierbij zeggen dat ik nog helemaal geen instellingen en tactieken heb veranderd.
- keepers halen in sommige gevallen nog altijd rare capriolen uit en schieten ook nog altijd niet meteen de bal uit, waardoor countermogelijkheden niet (lees: minder goed) benut worden.
Dan nog wat filmpjes:
Mijn eerste PES 2012 goal \o/
Nog een goal
En nog een goal
Laatst bewerkt: 23 aug 2011