Zo
zonde dit...
Ongelofelijk hoe je een game kunt verneuken? Zo dus..
Ik vind het echt een lachwekkende game geworden. Hebben de producers van FIFA13 wel naar een echt potje voetbal gekeken? Allereerst is het spel zo ongelofelijk en zo onrealistisch snel. Daarnaast zijn ook de goede bedoelingen van de first touch control redelijk op hol geslagen vind ik. Door de snelheid van het spel en zomaar van de voet afspringende ballen lijkt het echt op één grote hotseknots-De Graapschap-voetbalwedstrijd.
In een echte voetbalwedstrijd speelt zo'n 70-80% van het spel zich af op het middenveld, maar in FIFA13 is er totaal geen middenveld-spel. Het is echt een aanvalsstrijd tussen twee ploegen. Degene die het best blindelings met 3 passes de spitsen bereikt en (9 v/d 10 keer met n geplaats bal) afrondt, is beter.. Nou erg diepgaand, en erg leuk.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de vrijwel altijd lukkende hoge steekbal waarbij de laatste verdediger eerst automatisch naar voren uitstapt in plaats van direct achter de spits aan te rennen. Nee, de verdedigende AI is echt n grap vind ik!
Qua presentatie, graphics en (online)spelmodi is FIFA heer en meester. Ook altijd al geweest. Maar in plaats van deze dingen uit te breiden konden ze de energie wat mij betreft beter insteken om de gameplay te optimaliseren. Want die is sinds FIFA11 gestagneerd. De zogenaamde precision dribbeling/impact engine/first touch control vind ik geen gameplay verbeteringen. Looplijnen verbeteren, verdedigers slimmer maken en realistischere passeeracties maken vind ik veel belangrijker dan nieuwe celebrations/spelmodi etc.
Daar waar FIFA08/09/10 de juiste richting op leek te gaan, zijn ze met FIFA 11/12/maar met name met FIFA13 de verkeerde richting opgegaan. Ik zal deze versie ook niet snel meer spelen weet ik van mezelf.
Nu zullen er ongetwijfeld mensen (kinderen) zijn die mij als PES fanboy gaan bestempelen, of gaan beweren dat ik er zelf niks van bak bla bla, of dat ik de game niet lang genoeg heb gespeeld.. maar geloof me, ik ben een voetbal-gamer in hart in nieren. Heb jarenlang mijn consoles (zowel de Xbox series als de PS series) puur en alleen gekocht voor voetbalgames (PES & FIFA).
Ik ben iemand die puur kijkt naar
voetbal realisme . Ik wil nu geen FIFA vs. PES discussie starten. Maar echte voetbalkenners (die gameplay het allerbelangrijkst vinden) zullen langzamerhand beseffen dat PES 2013 dit jaar een realistischere voetbalgame is dan FIFA13.
Daar waar ik PES 4-5-6 altijd heb gespeeld en verdedigd in disucussies vanwege het realisme, heb ik datzelfde gedaan voor FIFA 08-09-10-11. Ook FIFA12 had nog een kleine voorsprong op PES 2012 qua realisme. Maar dit jaar is het verschil qua realisme en gameplay vrij duidelijk voor mij, in het voordeel van PES.
Klik om te vergroten...