Lieve Konami,
Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle mooie jaren. Zoals jullie weten, ben ik jullie al die jaren trouw gebleven. Dankzij jullie heb ik vrienden gemaakt, prijzen gewonnen en ben ik op plaatsen geweest. Ik heb veel aan jullie gehad. Mijn liefde voor PES is nooit echt weg geweest. Het was weleens wat minder, ik zag zoveel mogelijkheden om het spel beter te maken, waarom zagen jullie dit dan niet? Zoals Louitje altijd zegt: “ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom”, dat gevoel kreeg ik toch wel een beetje de afgelopen jaren.
Ik zei altijd dat ik PES nog zou kopen als er maar 2 teams in zaten. Dat was ook echt zo, het maakte me niet uit. Nergens kreeg ik het ware gevoel zoals bij jullie game. Ik liet mijn PS2 ombouwen zodat ik de Japanse versie kon spelen, die kwam immers een maand of wat eerder uit. Ik reed naar Duitsland om jullie spel te kunnen spelen. Ik deed alsof ik het gezellig vond om met maten naar Duitsland te rijden, maar het ging me om PES.
De laatste jaren werd ik ouder, kreeg ik een vrouw en kinderen (ook leuk, maar het is geen PES) en werd de liefde wat minder. Daar waren jullie ook debet aan overigens, want jullie hebben me vaak wanhopig achtergelaten met een defecte game. Ook dit jaar ben ik naar Duitsland geweest, dit keer omdat ik de PS4 wilde zien. Aan jullie probeerde ik niet te denken, die teleurstelling zou ik niet aankunnen. Eenmaal daar aangekomen hebben we met zijn allen toch maar weer jullie game opgezocht (als eerste, want die oude liefde lijkt in je herinnering altijd het mooiste meisje te zijn geweest). Mijn god, wat hebben jullie mij verdriet gedaan. De versie die wij speelde was belachelijk, dat jullie dat aan je fans durven te laten zien. Ik ben zelden zo boos geweest, waar sloeg dit in hemelsnaam op? Ik heb zelfs Fifa gespeeld op de next-gen. En ik wist het helemaal zeker….. Dat wordt Fifa dit jaar. Dat heb ik ook lekker op alle sites waar ik kom gezegd, lekker puh.
Ik heb ook nog een week of 2 terug een demo gespeeld, daar wil ik het niet eens over hebben. Die demo maakte duidelijk dat PES verleden tijd zou moeten zijn voor mij. Een nieuw tijdperk, ik ga ook Fifa spelen. Het voelde alsof ik een Iphone ging aanschaffen, verschrikkelijk. Maar het moest gewoon gezegd worden, PES 2014 wordt een drama.
Toen kwam de grote ommekeer. Ik kreeg gisteren al berichten door dat PES 2014 best nog wel eens heel goed zou kunnen zijn. Maar ik durfde niet meer te hopen, ik had teveel gezien, teveel pijn geleden. Toen ging mijn PES maatje mij zitten whats appen. Ik moest echt die demo downloaden, aldus mijn vriend. Ik voelde dan ook weer die kriebels in mijn buik, zou het dan toch? Bij thuiskomt direct het kindernet afgezet (dochter boos, fuck dat, er is een nieuwe PES, je wacht maar) en het spel gedownload. Het was lang geleden dat ik zo benieuwd ben geweest.
Je begrijpt vast al dat ik weer verliefd ben. Het is alsof je oude liefde een borstvergroting heeft gehad en nog lekkerder is geworden. Deze PES is zoals PES hoort te zijn. Ik voel het, en dat is het belangrijkste. Ik zeg niet dat deze PES flawless is, maar ik voel het weer. Die blijdschap als een aanval lukt, een verdedigende actie gaat zoals ik dat in gedachte heb. Wetende dat je denkt dat je het spel na 30 potjes wel onder de knie hebt, maar eigenlijk nog niets weet. De diepgang is onvoorstelbaar, zoveel mogelijkheden in de gameplay. Die balans, die animaties, die schoten (JAAAAA, ik voel het weer als ik schiet), het fysieke gevecht tussen de spelers, die pace, die passing. Man o man, ik hou er zo van. Die extase na het maken van een schitterende goal, dat heb ik gemist. In voorgaande PES delen nam ik een goal voor kennisgeving aan, that’s all. Nu geniet ik (bijna) van iedere goal. Had ik al gezegd dat die gezichten en die wapperende shirts, de belichting en de sfeer ook eindelijk eens een meerwaarde hebben voor de ervaring. Ik vind het bijna lullig voor de mensen die deze PES niet tof vinden. Al speel je een paar potten, die potentie zou je eigenlijk echt moeten zien. Ik speel ook nog lang niet zoals ik wil en ga kunnen, maar ik zie de potentie en ik weet dat –als ik maar genoeg oefen- het een kwestie van tijd is voordat ik dingen ga doen zoals ik dat wil. Heel veel klopt er aan deze game, er zijn absoluut mindere zaken, maar daar wil ik jullie niet mee lastigvallen. Ze vallen in het niet bij het plezier wat ik beleef bij het spelen van deze game.
De nieuwe engine doet dingen die echt een positieve wending geven aan PES. Ik geloof dat deze kwaliteitsimpuls echt net op tijd komt. Ik krijg een grote glimlach over mijn smoel als ik bedenk wat ze weleens zouden kunnen gaan doen op de next-gen consoles. Helaas houd dit in dat ik dus toch een PS4 moet gaan kopen, ik kan PES 2015 niet laten liggen. Ik kijk er nu alweer naar uit.
Klik om te vergroten...