Helaas heb ik vanmorgen weinig tijd maar op twee dingen wil ik reageren: 1, Waar heb jij de Catch-up bug gezien? Ik heb juist filmpjes van het tegendeel gezien. Die is er echt uit. Was er al in de E3 build uit. 2. De keepers zijn beter. Kijk maar eens naar de filmpjes van Asim, die eerder deze bladzijde zijn gepost. Ik heb weinig tot geen grabbel-partijen meer gezien. Graag daarvan zie ik van jou duidelijke bewijzen
Han, ik heb het over PES 2014. Ook toen zeiden ze dat de game helemaal opnieuw was opgebouwd met de FOX Engine (zelfs bij PES 2013 zeiden ze dat). Bleek er nog een hoop bugs van voorgaande delen in te zitten of juist te zijn teruggekomen. Kan best dat die bug er nu uit is gehaald, maar dat neemt niet weg dat bijv. de scoor-sequences, A.I. en animaties als vanouds zijn, dan wel zijn verbeterd en dus niet helemaal opnieuw zijn gemaakt. We zien het snel genoeg als er wederom een maximum zit op het aantal slots. Dat zou betekenen dat ze nog altijd het oude "core" systeem gebruiken.
Ja, ik had haast, niet goed gelezen.... De animaties zijn mogelijk vanouds, maar wel aangevuld met nieuwe animaties. Scoor-sequenties? Bedoel je daarmee de verschillende manieren hoe er gescoord wordt? Is me niet duidelijk wat je bedoelt. De AI is zeer anders! Voorbeeld? Alle teams hebben nu hun eigen thuis- en uit-formaties. Ze spelen precies zoals de real-life teams spelen, inclusief off the ball acties. Dat is dus geheel anders en dus niet hetzelfde als PES 2014. Enzovoorts.
Een formatie heeft niets met de AI te maken. Als spelers de ruimtes niet opzoeken of ballen steeds bij een tegenstander in de voeten schiet maakt het niets uit of dit vanuit een 4-4-2 of 5-3-2 formatie is. (Let wel, of de AI nu beter is geworden of gelijk is gebleven weet ik niet, wil enkel aanhalen dat je voorbeeld betreffende een formatie niet klopt.)
Waar ik me zorgen om maak is of het nog altijd even scripted zal zijn? Dat irriteerde mij nog het meest in de vorige versie. Is er daar al iets over bekend. Nee zeker? Dit kan je eigenlijk aleen maar weten als je een master league speelt. In de demo of single-match zal je het niet voorkomen.
Daar kom je wel achter Dat hebben ze echt gewijzigd. Er is een verschil hoe je 4-4-2 kan spelen qua concept. In het verhaal van Asim Tanvir van WENB kan je dat duidelijk terugvinden :
Ik weet het niet. Scripted moet het altijd wel zijn want het script is de AI van het spel. Maar het moet op een goede manier scripted zijn.
Nogmaals: je interpretatie van AI klopt niet. Het is de reactie op een spelsituatie, het vrijlopen op het veld, het zoeken van de dieptes, etc. De formatie speelt hierin mee, zo kan een speler in de ene formatie beter spelen dan de ander, maar is niet de factor waarvan je kunt bepalen of een game wel of niet beter is geworden ten opzichte van zijn voorganger.
Ik bedoel de filmpjes die je ziet als er gescoord is. Die zijn al jaren hetzelfde. Dat is gewoon een beetje zonde. Kijk, het hoeft niet zo te zijn als bij FIFA, maar als je gewoon zelf ene kant op zou kunnen rennen en je spelers je om de nek vliegen, dat zou vetter zijn. Ook stoor ik me nog aan het feit dat het nog steeds geen "continuous game" is. Een uitbal veroorzaakt een refresh, waardoor de tegenstander weer georganiseerd staat en je dus geen snelle counter kan uitvoeren. Bij de concurrent hebben ze dat nu echt mooi opgelost. Je scoort, je ziet spelers juichen, je ziet een replay, emoties op gezichten en vervolgens zie je de spelers teruglopen naar hun eigen helft en de bal op de middenstip leggen. Dat soort zaken. Natuurlijk is dat ook niet 100% "continuous", maar het geeft je wel dat idee. Geldt ook voor corners en vrije trappen. Ook dat hoort bij een next-gen voetbalspel. Kan zijn dat dat nog geïmplementeerd wordt hoor (net als dynamisch weer wat in de retail versie zal zitten), maar dat viel me in negatieve zin op in de filmpjes. Het dribbelen zag er wel heel erg vet uit. Dat ziet er niet uit bij FIFA.
meen me te herinneren dat jij ook vooral een online player bent. hoe ben jij dan in hemelsnaam pes2014 doorgekomen?
In het begin met toernooien op Digitaalgras en later met de PC-versie de Master league off line gespeeld. Dus alleen in het begin online. Hopelijk wordt dat beter met PES 2015.
In Single-match zit dat scripted normaal gesproken ook hoor. Opeens kun je geen bal meer fatsoenlijk overspelen, en tegenstander krijgen vleugeltjes, alles lukt, etc etc. Heel irritant. Zelfs PES4 en 5 hadden dat destijds al, en ondanks dat het geweldige games waren, is dat toch altijd een groot vervelend minpunt geweest...
Toen kon je het nog tegenhouden. Het voelde bij mij meer aan alsof ze dan gingen druk zetten. Je kon dan goed counteren. Nu is het echt tegen een computer die niet tegen te houden is. En als ze er dan nog niet door geraken doet de bal of eigen doelman wel iets vreemd...
Nou duidelijk geworden dat Fifa 15 weer geen aparte lobby's krijgt voor 2 vs 2 enz. Wel guest play bij 1 vs 1, maar daar schiet ik in de regel niks mee op. Als Han's ideeën kloppen over pes 2015 lobbies (dedicated servers met 11 vs 11 max) en ik lees zo de zeer positieve previews over de gameplay van PES (en dan met name de previews waarbij er goed is vergeleken met de mega ellende van de afgelopen jaren) dan denk ik dat FIFA 15 op 13 november terug in het winkeltje geruild met PES ligt... overigens hier de officiele link naar de bevestiging van dedicated lobbies 11 vs 11: https://uk.games.konami-europe.com/...tunning-modes-and-online-and-offline-advances
Heel herkenbaar dit. Verliezen vind ik niet erg, maar niet door simpelweg het sabboteren van je eigen spel. Hopelijk is dit in PES 2015 inderdaad vebeterd/verminderd.