In verdedigend opzicht kun je het beste direct SC indrukken nadat je de juiste speler geselecteerd hebt. Mits de situatie erom vraagt!
Hierdoor heb je meteen de volledige controle over deze speler zonder dat hij zich eerst nog aan de AI-looplijn vasthoud.
Cursor switch
en direct erachteraan
+
. Met de
bepaal je dan de looprichting (gaat gevoelsmatig automatisch) en als je dan enkel
loslaat gaat je speler ook nog gelijk over in 'jockey' waardoor hij ook echt de moeite doet om een bal te onderscheppen.
Als je tijd genoeg hebt om de aanvaller op te vangen en de AI positioneert de verdediger wel goed hoef je natuurlijk geen SC te gebruiken. Dan volstaat
, of als je helemaal goed uitkomt is zelfs een druk op
al voldoende om de bal te veroveren.
Aanvallend moet je het een beetje aanvoelen, soms loopt jou geselecteerde speler wel via een goede AI-looplijn richting de bal, maar blijkt de verdediger ineens toch iets sneller te zijn. Als je dan Super Cancel druk kun je jou looprichting nog even bijsturen waardoor je de verdediger aan de kant kunt duwen, of alsnog weet te omzeilen via een lichaamsschijnbeweging. Kunt jezelf als het ware een tweede kans verschaffen op een bal die in eerste instantie verloren leek. Voor je man komen om een kopduel te winnen werkt ook heerlijk dankzij SC.
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar de overgang van AI naar Player controle gaat zoveel natuurlijker op deze manier. Word ook mooi duidelijk hoeveel animaties er wel niet in deze game zitten, echt gaaf om te zien soms!
Als het ware neem je de 'rails' weg die zonder SC toch nog maar al te vaak duidelijk zichtbaar worden...
Onderstaande video die ik laatst ook al eens postte geeft wel een goede uitleg over Super Cancel.
Komen genoeg voorbeelden voorbij in zowel defensieve als offensieve situaties.
Klik om te vergroten...