Ik denk dat het ook wel eens goed voor PES zou kunnen zijn om helemaal niet met licenties te gaan werken. Ja, je wilt dat, de grote namen, maar met de CL en EL nu naar EA en het grotere budget van EA ga je dit denk ik niet meer goed maken.
Ik speel bijvoorbeeld al bijna 15 jaar het spelletje Hattrick. Daar zit geen enkele officiële licentie, maar door de unieke manier van spelen en trainen, die lang niet zo moeilijk is als een Football Manager, blijft het spelletje wel leuk. Je leert ook echt je team kennen.
Ik zie daar wel kansen voor Konami in, want op die manier hebben ze wel veel meer vrijheid en kunnen ze wellicht toch een vette voetbalgame neerzetten, ondanks dat je dan geen licenties zou hebben.
Ik zou het als voetbalfan veel erger vinden een sterk beperkte hoeveelheid licenties in een game te zien, dan helemaal geen licenties. Met die ontwikkelvrijheid die je dan krijgt, met name in creativiteit, kan je wellicht de game zodanig reorganiseren dat je wellicht toch nog een topper op de markt kan brengen.
En als Konami nog 1 of 2 nieuwe games zou uitbrengen, wellicht zelfs nieuwe IP's, wellicht dat ze dan qua inkomsten ook nog wel de klappen extra kunnen opvangen t.o.v. FIFA of andere concurrerende games.
Klik om te vergroten...