Afgelopen maandag heb ik uw spel FIFA 2005 gekocht. Ik heb het nu twee dagen gespeeld en mijn complimenten. Erg mooi gemaakt en goed speelbaar. Maar over die oeroude slogan van u wil ik het even hebben. Het was toch altijd ´if it´s in the game, it´s in the game´
Namelijk, ik mis wat. U denkt volledig te zijn en een levensecht spel te hebben gemaakt. Maar bij mij knaagt er iets. Er is een bepaalde mate van realisme die ik mis. Mag ik daarom wat suggesties aandragen voor de versie van 2006?
Kijkt u eens naar de tribunes en de supporters die erop zitten. In het spel vieren ze allemaal feest. Juichen en springen, en af en toe een fluitconcertje als je een overtreding maakt. Daar mist iets. Te beginnen bij de zangkoren. Waar is het guitige liedje ´Sylvie is de hoer van Amsterdam´? Ze zingen nu ´ole, ole´, maar dat heb ik sinds tien jaar niet meer in een stadion gehoord.
Waar zijn de synoniemen voor scheidsrechter die geroepen worden? Klootzak, hondenlul, hoerenjong…. Ze zitten niet in de game. Hoe hard ik het geluid ook zet.
Van de week was ik bij Nederland tegen Finland. Daar werd een jongen knetterstoned en bezopen van de tribune geholpen. Dat zou ik nou ook graag in de game zien. Voetballen is meer dan alleen en balletje trappen. Het is voetbal beleven en vooral veel bier zuipen. Af en toe een vechtpartijtje, vuurwerkbommen en schelden. Dat mis ik in de game!
De reclameborden heeft u nu wel goed voor elkaar. In de versie van 2004 waren ze niet zo goed, maar nu lees ik weer overal ´staatsloterij´, abn amro´, enz. Prima zo! U hebt de intro´s nu als echte tv uitzendingen. ´Net als op tv´, roept u. Misschien kunt u dan ook wat reclame´s voor de wedstrijd, in de rust, na de wedstrijd en tussen herhalingen in de game stoppen. Dat maakt het nog realistischer. U bent alleen de projectiereclames naast de doelen vergeten. U weet wel, waardoor doelmannen soms verdwijnen van het scherm.
Waarom worden er in FIFA 2005 geen wedstrijden gestaakt? In de Nederlandse competitie gebeurt dat minimaal 1x per speelronde. Misschien is het een leuk idee als u een virtuele burgemeester het veld op laat lopen, de wedstrijd laat staken, en hem vervolgens te laten lynchen door de F-side van welke voetbalclub dan ook.
De spelers mogen ook wel eens op de vuist gaan. Ik kreeg nu de mededeling dat een speler ruzie had met een ander. Laat ze dat op het veld uitvechten. Dat gebeurt ook vaak.
Ten slotte nog een paar kleine suggesties: laat na de wedstrijd supporters het centrum van een voetbalstad verbouwen als je verloren hebt, het gras in de ArenA is te mooi getekend, laat na de wedstrijd allochtonen het stadion schoonmaken, laat Davids een tijdje in de gevangenis zitten wegens het verbouwen van familieleden, het Nederlands elftal moet in de game zitten en schop Youri Mulder eruit (hoewel zijn commentaar realistisch slecht is). Wellicht kan de nieuwe slogan kan zijn ´not only the best clubs, also the best players, goals and hooligans´
Ik hoop dat u deze zaken kan toepassen in de nieuwe fifagame. Want, ´if it´s in the game,
Klik om te vergroten...